60 000 helf. !!

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
HVA 525 SMR
För faen, är det ens LITE rimligt?? Det är svaret jag fick när jag bad att få en offertförfrågan från östgöta brandstodsbolag på en nyare R1:a. :död

Finns ju inte en endaste chans att man ska kunna åka sport.

Får kolla upp lite andra försäkringsbolag med såklart, men ändå, har ju fått ett riktvärde. (Och så behöver man väl visserligen inte ha försäkrat hela året om). Men får bli supermotard helt enkelt. :banana .Ja ja, inte helt skit det heller :yoparty

mriders skrev:
För faen, är det ens LITE rimligt?? Det är svaret jag fick när jag bad att få en offertförfrågan från östgöta brandstodsbolag på en nyare R1:a. :död

Finns ju inte en endaste chans att man ska kunna åka sport.

Får kolla upp lite andra försäkringsbolag med såklart, men ändå, har ju fått ett riktvärde. (Och så behöver man väl visserligen inte ha försäkrat hela året om). Men får bli supermotard helt enkelt. :banana .Ja ja, inte helt skit det heller :yoparty

Finns folk som har fått förslag på en sisådär 2-300 000 på sina sporthojar...
Man upphör aldrig att förvånas.

Bara å ringa vidare. Kan t o m variera på samma bolag från samtal till samtal.

lycka till!

Edit: hmm född 83? Då ligger man ju inte i topp som försäkringstagare i bolagens ögon. Hur länge har du haft kortet? Kanske en äldre hoj kunde vara ett alternativ? Eller som sagt...motard.

Last edited:
bagerah skrev:

lycka till!

Kollade idag... Fick 48000 på länsförsäkringar (Yamahaförsäkringen gäller INTE yzf enligt stackarn). Trygg Hansa 32000.... Får se vad Folkskam ger mig för ngt, de hade 28000 förra året!

Ajj lavv to pejj massa deg!! :huvet

bagerah skrev:
japp, men kortet är inte helt i hamn än. Har uppkörningen kvar faktiskt.:brinnerup

Skiljer det något speciellt mellan olika sportbågar, eller är det ungefär samma premier på dom allehopa? Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.

Men lutar väl lite åt motard nu i stället då. Får vänta tills man vuxit ifatt åren som försäkringsbolagen kräver annars.

bagerah skrev:
Hade säkert fått mer jag också om jag valt mindre självrisk, dock inte SÅ hög.

Last edited:
twinner skrev:
Man behöver ju inte ha en retta? finns ju andra lika bra hojar:=)
Nämn några där man inte dör av hjärtattack när man får se försäkringspremien. 600/1000cc, spelar mindre roll. Hellst inte mer än 2 år på nacken.

Tydligen har Folksam någon ny försäkring för 35+

Årsförsäkrad, icke avställningsbar så fick jag en premie på 546:-/mån halvförsäkrad.
Och 1260:-/mån helförsäkrad.

Premien är inte säsongsvarierad, utan det är samma belopp hela året.

Har ett par bolag till att ringa men det lutar starkt åt Folksam i år :tummenupp

2000 helförsäkring helår, på en vfr400r-88 20 kw och jag är 20.

Det är lagom :tummenupp

Sitter o tittar på folksams olika försäkringar. Det finns en som heter "åretruntförsäkring".
Åretrunt-försäkring
# Halv/Hel
# Gäller året runt
# Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*
# ..
..

innebär 3e punkten att jag kan sätta hojen på morsan och samtidigit vara inte vara olaglig och skenförsäkra?

Jag fattar inte alla som har gamla hojar och hel forsakrar..vad kostar en 5 år gammel 600'a i sverige? 50000,- ? och sen betalar ni 20-30000 kronor i året i forsakring ,om ni INTE skrotar hojen på två år har ni ju betalat en extra 600cc bara i forsakring.. :va :va :va

mriders skrev:
Skiljer det något speciellt mellan olika sportbågar, eller är det ungefär samma premier på dom allehopa? Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.

QUOTE]

Har du massa deg och tycker det är värt det så köp dig en nyare sporthoj
Annars kolla in de med något år på nacken, CBR900 tex från mitten av nittiotalet. Räcker med halvförsäkrat om du tar det lugnt :)

Aprilia Falco är annar en rolig hoj med hyffsad försäkring :tummenupp

/BW

När ni får en premie på över 50' så är det inte meningen att det ska vara rimligt, tvärtom är det för att avskräcka er att teckna försäkring hos ett bolag som inte vill ha er som kund på dessa villkor.

Kolla upp försäkringen innan ni köper hoj och välj hoj så ni har råd att försäkra den ärligt. Ska det vara så svårt?

Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:

Jag är nere i 11 300:- hel/hel nu, och då får jag ställa av o på hur många gånger jag vill.
Och detta för en R1 2005 :tummenupp

Tycker liiiite synd om er faktiskt. :arsele :arsele

Ninjaboy skrev:
När ni får en premie på över 50' så är det inte meningen att det ska vara rimligt, tvärtom är det för att avskräcka er att teckna försäkring hos ett bolag som inte vill ha er som kund på dessa villkor.

Kolla upp försäkringen innan ni köper hoj och välj hoj så ni har råd att försäkra den ärligt. Ska det vara så svårt?

Värkar som det! Man måste juh välja hoj efter vad man har råd med! Eller? :tomten '

bagerah skrev:

lycka till!

Edit: hmm född 83? Då ligger man ju inte i topp som försäkringstagare i bolagens ögon. Hur länge har du haft kortet? Kanske en äldre hoj kunde vara ett alternativ? Eller som sagt...motard.

jag fattar inte heller hur det kan bli så dyrt??
Själv har jag en Rf 900 1996, med 135 hk, som kostar mig 2800 kr helår halvfösäkrat, vill jag ha hel så kostade det under 6000 kr per år!

Jag har "beaktningsvärd" ålder iofs(snart 36 :( ) men har inte haft hojkortet 1 år ännu.

Ninjaboy skrev:
Inte det jag gjort/gör kanske? :fatta!

Men är ju lite knöligt att kolla upp försäkringen när man ska hitta regnr och sedan fylla i alla uppgifter innan man skickar en offertförfrågan. Då är det ganska bra att höra sig för lite tycker jag. Kanske man kan få nåt några matnyttiga tips här o var om man hör sig för lite.

tack så långt. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...