60 000 helf. !!

mriders skrev:
Men är ju lite knöligt att kolla upp försäkringen när man ska hitta regnr och sedan fylla i alla uppgifter innan man skickar en offertförfrågan.
tack så långt. :)

Lägg ner det där med internetformulären!
Sitta å fylla i tjänstevikter och alla nuffror till höger och vänster.... Ring runt till bolagen och prata med dem. Har inte pratat med något bolag som behövt mer än regnr på hojen samt mitt personnr.
Får du något som är intressant så ber du få den offerten mailad till dig så du har det i skrift.

min toppnotering vart 229 851kr hel/hel hos Susab.
det fick bli halvförsäkring hos if istället. för 10500/år
David

bagerah skrev:
Lägg ner det där med internetformulären!
Sitta å fylla i tjänstevikter och alla nuffror till höger och vänster.... Ring runt till bolagen och prata med dem. Har inte pratat med något bolag som behövt mer än regnr på hojen samt mitt personnr.
Får du något som är intressant så ber du få den offerten mailad till dig så du har det i skrift.
Eller så skickar man ett mail med regnumret, går precis lika bra som att maila och man slipper eventuella telefonköer :)

Jag förstår att du inte förstår det! Men jag kan förklara det för dig: Du har fyllt över 35, alltså nästan uppe i billigaste åldersklassen, du kör en nästan 10 år gammal touring hoj, samt att du bor ute på landet enligt försäkringsbolagen... enkel ekvation va?
sporTlovEr skrev:
jag fattar inte heller hur det kan bli så dyrt??
Själv har jag en Rf 900 1996, med 135 hk, som kostar mig 2800 kr helår halvfösäkrat, vill jag ha hel så kostade det under 6000 kr per år!

Jag har "beaktningsvärd" ålder iofs(snart 36 :( ) men har inte haft hojkortet 1 år ännu.

Dessa höga premier.

Alla dessa funderingar om varför det skall kosta över 60K för att försäkra.

Det är ganska lätt förklarat.
Reglerna säger att bla. följande:

För att få försäkra en viss typ av fordon (mc / bil) är du tvungen att minst erbjuda trafikförsäkring.

så för att tex. folksam skall kunna försäkra de mc som dom vill ha i sitt "stall"
så måste dom erbjuda minst TF för ALLA typer av mc.

Detta medger att de sätter ett icke attraktivt pris så att "ingen" kommer att tekna den.

// TAB

Noll-Koll skrev:
Prova att flytta från metropolen Ronneby ntill typ Stockholm eller något, så förstår du nog vad dom pysslar med när du ringer försäkringsbolaget?!
Chirre skrev:
Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:

Jamen det är klart jag förstår, vad tror du egentligen..

Lite ironi var det såklart, samt skryt över min billiga försäkring.
:yoparty

sporTlovEr skrev:
Själv har jag en Rf 900 1996, med 135 hk, som kostar mig 2800 kr helår halvfösäkrat, vill jag ha hel så kostade det under 6000 kr per år!

Jag har "beaktningsvärd" ålder iofs(snart 36 :( ) men har inte haft hojkortet 1 år ännu.

Om alla posöras slutade krasha och fiffla med skenförsäkring så hade vi kanske haft en rimlig försäkring. Men det är fortfarande ingen rättighet att köra sporthoj, köp en billigare hoj isf!

Kör själv en '04 750 och ligger på 18000:- halv/helår. Smakar det så kostar det...

ozeo skrev:

Har funderat på detta länge :rolleyes:
Vad är egentligen det för något :confused:

Har hela tiden trott att det är en sån där trampbike med påhängsmotor, är det en sån?

7837 Helförsäkrad 4001 halv på en Aprilia Falco 00

Det tycker jag var billigt. Trygg Hansa

IF 2025/ mån hel 868/ mån halv
Folksam hel 23222 halv 8597

Karlskrona , 30 år

Last edited:
Chirre skrev:
Jamen det är klart jag förstår, vad tror du egentligen..

Lite ironi var det såklart, samt skryt över min billiga försäkring.
:yoparty
Jag betalar 7 700 hel hel, 3 000 kr självrisk :arsele :D

Klart 08-or ska betala extra. Varför? FÖR ATT NI ÄR STOCKHOLMARE, ERA JÄVLAR :lol

Sätt på ramlekåpor och ramlepuckar och kör trafikförsäkring.

Tja, jag fick 41 tusen på en hel/hel hos länsförsökringar.
Men tar en hel hos Folksam för 2009:-. 6000.- i självrisk. I mölndal.
Och allt detta på en R1'a från -03. Tycker jag är OK. :banana

:tummenupp

/Knut

mriders skrev:
Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.
varför då? du har inte ens ett körkort och ställer dom kraven..varför inte testa en tidigare zx9a tex.. billigare och du har säkert lika roligt på den oxå + att du har råd att försäkra den.

Last edited:
sporTlovEr skrev:

Har en Suzuki Gsxr 1000 -01. Jag är 30 år och tog körkortet 1994. Helförsäkring/Helår skulle kosta 7800:-. Men jag är lite snål så jag tog Halvförsäkring/Helår och betalar 2300:-. Ringde och hörde på en -05 och skulle få ge 5800:- Halvförsäkrad/Helår. Det ni!!!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park