6 växlar på en Thunderace...?

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Ingen
Tjena alla motorfreaks!!
Jag har inte skrivit någonting här på ett tag men nu när snön har kommit nere i småland så har intresset för tvåhjulingar ökat igen. Jag vet att det är konstigt men sån är jag :tungan

Till saken: Kan man få en Yamaha Thunderace att bli 6 växlad? Kan man typ ta växellådan från en YZF750 och stoppa in i den större motorn? Är det någon som vet?

Varför vill jag veta? vet inte riktigt, men jag tycker att 5 växlar på en sporthoj är för lite... Behövs det fler förklaringar?

/H

hasspen skrev:
Tjena alla motorfreaks!!
Jag har inte skrivit någonting här på ett tag men nu när snön har kommit nere i småland så har intresset för tvåhjulingar ökat igen. Jag vet att det är konstigt men sån är jag :tungan

Till saken: Kan man få en Yamaha Thunderace att bli 6 växlad? Kan man typ ta växellådan från en YZF750 och stoppa in i den större motorn? Är det någon som vet?

Varför vill jag veta? vet inte riktigt, men jag tycker att 5 växlar på en sporthoj är för lite... Behövs det fler förklaringar?

/H
Hej.

Varför har du fått för dig att den bara har 5 växlar?. :va
M.V.H

HARKE

HARKE skrev:
Hej.

M.V.H

HARKE

Ja mina har iallafall aldrig haft fler...men jag kanske också missat nåt...
Yep,går med lite moddar att ta 750 lådan.

HARKE skrev:
Hej.

M.V.H

HARKE

Jag har hittat det i ungefär 8 st tester + på alla info sidor om Thunderace'n på nätet.

Sen att jag även är en profet är ju en sak som gör att jag visste det.

5 växlad.
Motorn anses ha så brett register så inte fler växlar behövs, det är den gamla fzr1000 rovan till största delen.

Ansågs osportigt med 5 växlar av pressen minns jag.

Du kan inte utan enorm förändringar göra den 6 växlad, och en yz 250 låda har ingen likhet alls och håller inte för 110nm.

Last edited:
HARKE skrev:
Hej.

M.V.H

HARKE

Undrar jag med... Blev lite fundersam över rubriken :va

Edit: läst de andra inläggen och förstår att jag lärt mej ngt idag. :)

Hejsan.

Ser att jag har tagit fel,tänkte på storebron till min fzr som är yzf thundercatsen :Bugar

M.V.H

HARKE

Poacher skrev:
5 växlad.
Motorn anses ha så brett register så inte fler växlar behövs, det är den gamla fzr1000 rovan till största delen.

Ansågs osportigt med 5 växlar av pressen minns jag.

Du kan inte utan enorm förändringar göra den 6 växlad, och en yz 250 låda har ingen likhet alls och håller inte för 110nm.

yzf750 inte crossen! :7peta

Frågan är om den 6-växlade lådan klarar det ökade vridet. Om den större motorn är i originalskick möjligen, annars blir det tufft. I t.ex. gsxr-motorerna har det varit populärt att montera 750'ans 6-växlade i en 1127 motor, men mycket mer än dryga 120 Nm på bakhjulet spricker växellådsdreven när man börjar ha kul med den.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...