6 växlar på en Thunderace...?

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Tjena alla motorfreaks!!
Jag har inte skrivit någonting här på ett tag men nu när snön har kommit nere i småland så har intresset för tvåhjulingar ökat igen. Jag vet att det är konstigt men sån är jag :tungan

Till saken: Kan man få en Yamaha Thunderace att bli 6 växlad? Kan man typ ta växellådan från en YZF750 och stoppa in i den större motorn? Är det någon som vet?

Varför vill jag veta? vet inte riktigt, men jag tycker att 5 växlar på en sporthoj är för lite... Behövs det fler förklaringar?

/H
 
hasspen skrev:
Tjena alla motorfreaks!!
Jag har inte skrivit någonting här på ett tag men nu när snön har kommit nere i småland så har intresset för tvåhjulingar ökat igen. Jag vet att det är konstigt men sån är jag :tungan

Till saken: Kan man få en Yamaha Thunderace att bli 6 växlad? Kan man typ ta växellådan från en YZF750 och stoppa in i den större motorn? Är det någon som vet?

Varför vill jag veta? vet inte riktigt, men jag tycker att 5 växlar på en sporthoj är för lite... Behövs det fler förklaringar?

/H
Hej.

Varför har du fått för dig att den bara har 5 växlar?. :va
M.V.H

HARKE
 
HARKE skrev:
Hej.

Varför har du fått för dig att den bara har 5 växlar?. :va
M.V.H

HARKE

Ja mina har iallafall aldrig haft fler...men jag kanske också missat nåt...
Yep,går med lite moddar att ta 750 lådan.
 
HARKE skrev:
Hej.

Varför har du fått för dig att den bara har 5 växlar?. :va
M.V.H

HARKE

Jag har hittat det i ungefär 8 st tester + på alla info sidor om Thunderace'n på nätet.

Sen att jag även är en profet är ju en sak som gör att jag visste det.
 
5 växlad.
Motorn anses ha så brett register så inte fler växlar behövs, det är den gamla fzr1000 rovan till största delen.

Ansågs osportigt med 5 växlar av pressen minns jag.

Du kan inte utan enorm förändringar göra den 6 växlad, och en yz 250 låda har ingen likhet alls och håller inte för 110nm.
 
Last edited:
HARKE skrev:
Hej.

Varför har du fått för dig att den bara har 5 växlar?. :va
M.V.H

HARKE


Undrar jag med... Blev lite fundersam över rubriken :va


Edit: läst de andra inläggen och förstår att jag lärt mej ngt idag. :)
 
Hejsan.

Ser att jag har tagit fel,tänkte på storebron till min fzr som är yzf thundercatsen :Bugar

M.V.H

HARKE
 
Poacher skrev:
5 växlad.
Motorn anses ha så brett register så inte fler växlar behövs, det är den gamla fzr1000 rovan till största delen.

Ansågs osportigt med 5 växlar av pressen minns jag.

Du kan inte utan enorm förändringar göra den 6 växlad, och en yz 250 låda har ingen likhet alls och håller inte för 110nm.

yzf750 inte crossen! :7peta
 
Frågan är om den 6-växlade lådan klarar det ökade vridet. Om den större motorn är i originalskick möjligen, annars blir det tufft. I t.ex. gsxr-motorerna har det varit populärt att montera 750'ans 6-växlade i en 1127 motor, men mycket mer än dryga 120 Nm på bakhjulet spricker växellådsdreven när man börjar ha kul med den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top