6-hjuling

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag fixade till hjulaxel-kraschpuckar idag. Kollade först på lösa skateboardhjul, men de kostade 350:- för billigaste uppsättningen och då utan kullager eller annat som underlättar montering. Så jag knatade iväg till Intersport och köpte en komplett juniorbräda för 200:- och hos Clas Ohlsson fann jag gängad M8-stång och låsmuttar och spärrbrickor (kostade 50:- till).

Inga problem att borra 8mm hål i de två muttrarna som låser hjulaxlarna och ta bort en plastplugg på vänster sida på bakaxeln, samt borra ur ett hål genom pluggen på högra sidan av framaxeln. Det visade sig att 8mm var den dimension som skateboarden hade på sina hjulaxlar och det var precis vad som gick att få in i hålet genom framaxeln (nåja, 9mm hade gått det med, men det är lite udda).

Jag får väl jaga tag i en digitalkamera och ta ett par bilder också...

farmerlip skrev:
Ska herrn vurpa?

Helst inte, men jag ska försöka öka tempot ännu mer och då kommer det verkligen att gå på marginalerna.

Höger bak:

Bifogat

• skateboard1.jpg
    skateboard1.jpg
    37.8 KB · Visningar: 245
och en suddig (autofokus :rolleyes: ) lite tillfixad bild på vänster fram:

Bifogat

• skateboard2.jpg
    skateboard2.jpg
    81.4 KB · Visningar: 247
vilken puts du har på grejjorna Tom, nästan lite poser-varning på det där :D

edit: hmm. kanske inte var så superputsat ändå när man kollar lite närmre :)

gpf skrev:
vilken puts du har på grejjorna Tom, nästan lite poser-varning på det där :D

edit: hmm. kanske inte var så superputsat ändå när man kollar lite närmre :)

Hojen är otvättad sedan jag fick hem den från verkstad i vintras :rodnar Bara torrtorkad med trasa ibland...

Har du bytt ut hjulaxeln, stången? och använder en länre med muttrar på båda sidorna om hjulen? Eller satte du dit hjulen utanpå den på något sett? Är lite seg i skallen :p

Out_Spinner skrev:
Har du bytt ut hjulaxeln, stången? och använder en länre med muttrar på båda sidorna om hjulen? Eller satte du dit hjulen utanpå den på något sett? Är lite seg i skallen :p

han borrade hål i axel-bultarna och satte en gängad stång genom hela axeln, sen på med hjulen på stången längst ut. (antar jag)

ursäkta den dumma frågan men vad är det som skyddas av dom här puckarna då är det hjulaxlarna eller bromsoken (eller bara poserutrustning)

gpf skrev:
han borrade hål i axel-bultarna och satte en gängad stång genom hela axeln, sen på med hjulen på stången längst ut. (antar jag)

Precis. Hål i muttrarna och en plastplugg som sitter fram på höger sida, sedan var det bara att sticka igenom 35-40cm (kollade ej måttet) gängad stång. Hjulaxlarna är alltså ihåliga redan från början, för den som inte gissat det.

karlsson skrev:
ursäkta den dumma frågan men vad är det som skyddas av dom här puckarna då är det hjulaxlarna eller bromsoken (eller bara poserutrustning)

Hjulaxelbultarna i första hand, så att de inte slipas ner och så lyfter det upp hojen lite så att även broms-ok, fälgkanter och swingen inte tar i lika lätt.

TomK skrev:
Helst inte, men jag ska försöka öka tempot ännu mer och då kommer det verkligen att gå på marginalerna.

Någe speciellt ändamål denna tempoökning ska vara bra till *fnissar* :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär

Tom Byron skrev:
Någe speciellt ändamål denna tempoökning ska vara bra till *fnissar* :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär

Var inte orolig - redan innan den tänkta ökningen är jag raketsnabb i jämförelse med Mr Byron - jag ska bara se till att skillnaden blir så stor att du inte ens hinner se mig... :fakta :D :D

Fast just nu känner jag mig bara :sjuk har förstås dragit på mig en riktig kill-förkylning lagom till helgen. :(

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd