525 vs 625,640,660 ja o så nu 690 då.

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Hur stor skillnad e det mellan 525 o resten av ktm familjen??
Har precis upptäckt 690 smc o blivit rätt sugen kan man väl säga.
Har haft 3st 520/525 dom senaste åren o kört mest cross o enduro men nu orkar jag inte käka värktabletter(kass rygg) efter varje körning så jag fundera på nått roligt att köra på gatan med istället.Varit inne på streetfighter men Rad 4a passar inte min körstil alls har jag märk.Så nu verkade som det lutar åt motard istället. Så frågan lyder så här: Vad ska jag ha för hoj?? (625,640,660 eller kanske nya 690smc) Vill inte byta ner mig alltför mycket var det gäller kraften som 525an kan ha.Annars e väl ett alternativ att köpa motardsulor till min 525 men jag tycker det känns som man plågar den stackaren när asfalts sträckorna blir för långa.

690 SMC blir säkert en kanonhoj för ändamålet, antar man kan testa den på KTM's roadtour senare i vår på claessons.
660 (och 625/640) hade jag hoppat nu när 690 kommer, iofs bra drag i 660 men vibrerar rätt ordentligt. Kör man bana/småvägar i högt tempo så är det ok med vid ren transportkörning tröttnar man snabbt.
Jämför du 525 med LC4'orna så är det ganska stor skillnad, chassit är betydligt smidigare på 525'an, LC4'orna känns helt klart tyngre (dock stabilare). Jag tyckte mina 525'or funkade bra som motard, ändrar man drevning till typ 14-45 så är det helt ok. Vill man ha smidigt chassi OCH rejält med effekt så hade jag skaffat en Husa 650...

Tycker då att effekten är fullt tillräcklig på min 525, den väger ju dessutom mindre än de andra nämnda. Och funkar att köra med i skogen/på isen. :tummenupp

Tycker då att effekten är fullt tillräcklig på min 525, den väger ju dessutom mindre än de andra nämnda. Och funkar att köra med i skogen/på isen. :tummenupp
Ja effekten på min 525:a vill jag inte klaga på:) . Men den e ju inte direkt gjord för att ligga o busa med på vägarna med, så därför har jag börjat kika på lite mer väg(bus) anpassade moppar. Ang Husabergen 650 så e den inte intressant av samma anledning som 525:an.Vill ha en hoj som man kan köra med åtmindstone halva sommarn utan att plocka ner för olja+filter+ventil justering ,ja o så vidare.

Ja effekten på min 525:a vill jag inte klaga på:) . Men den e ju inte direkt gjord för att ligga o busa med på vägarna med, så därför har jag börjat kika på lite mer väg(bus) anpassade moppar. Ang Husabergen 650 så e den inte intressant av samma anledning som 525:an.Vill ha en hoj som man kan köra med åtmindstone halva sommarn utan att plocka ner för olja+filter+ventil justering ,ja o så vidare.

Jag körde nya 690 förra året och den var ok, bra chassi men lite tråkig motor. Detta kan ändras med nya pipor och att den får andas lite bättre. HELT NY HOJ med andra pipor..

Utan tveckan skulle jag ta nya 690SMC som kommer i år med samma motor fast lättare.:yoparty

Om du inte vill lägga lite mer och köpa det värsta på marknaden Aprilia SXV:tummenupp

OK, då hade jag satsat på en 690SMC. Eller en beg 625SMC för halva priset (då den till skillnad från 660 har elstart).
I vilket fall, hör av dig när du bestämt dig så får vi ut o åka lite :yoparty

Helt klart 660/625:an om du inte tänker punga ut 80+ för 690smc.
Finns nog inte ont man kan säga om den hojen.
Bra serviceintervaller.
Tillräckligt med kräm.
Billig i försäkring.
Elstart på 625:an som jag tycker är guld värd fastän man är proffs på att kicka. Finns inget bättre än att bara kunna sätta sig på hojen och trycka på en knapp istället för att kicka, speciellt när man har druckit några kalla eller är bakfull.

Finns inget bättre än att bara kunna sätta sig på hojen och trycka på en knapp istället för att kicka, speciellt när man har druckit några kalla eller är bakfull.

*Asgarvar* Jag hoppas verkligen inte att du burnar upp parketten, för du är väl inte ute och snurrar på vägarna då?
burnout.gif

det finns 690 sm 07 hojar ute på blocket för sånna sjuka priser så det är dumt att inte köpa en :) det är en otroligt rolig hoj när man fixat lite med dem, får nästan orgasm hela tiden när jag kör :tummenupp

det finns 690 sm 07 hojar ute på blocket för sånna sjuka priser så det är dumt att inte köpa en :) det är en otroligt rolig hoj när man fixat lite med dem, får nästan orgasm hela tiden när jag kör :tummenupp

ahja.. nu tar du väll ändå i? sååå himla kul e den inte :) aldeles för snäll, ja nästan tam. lc4 och RFS hojarna e mer brutala. o har bredare styre = skönare :D

neeeej ni får inte låna henne :gråta nu när hon väl är där hon hör hemma släpper jag henne aldrig :brynad

och chuka, hon ska köras 2t style ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back