525 topp portad av Johannes persson

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
slänger upp en tråd här med för er som är intreserade av portningar.

toppen är från en 525 exc -07
mirafrästa ventilsäten
lätt planad för att kompensera för fräsningen.

Bifogat

• avgas.JPG
    avgas.JPG
    64.7 KB · Visningar: 221
  • förbränningsrum.JPG
    förbränningsrum.JPG
    53.1 KB · Visningar: 179
  • insug.JPG
    insug.JPG
    54.5 KB · Visningar: 227
  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    61.5 KB · Visningar: 187
  • före avgas.JPG
    före avgas.JPG
    29.2 KB · Visningar: 146
  • före insug.JPG
    före insug.JPG
    39.8 KB · Visningar: 226
E d inte lite vanskligt att slipa ner ventilstyrningen sådär? Eller den kanske inte är mycket längre i originalskick?

E d inte lite vanskligt att slipa ner ventilstyrningen sådär? Eller den kanske inte är mycket längre i originalskick?

Det förkortar livslängden såklart.
Ett övervägande man ska ta på tävlingsmaskiner tycker jag, då det kan vara ok.
På en gatmaskin (där man kanske inte ens byter kam) är det inget som iaf jag rekommenderar.

Diskret signatur utanpå toppen btw :hihi

Diskret signatur utanpå toppen btw :hihi

"Det ska synas var den kommer ifrån" sa han :)

Det förkortar livslängden såklart.
Ett övervägande man ska ta på tävlingsmaskiner tycker jag, då det kan vara ok.
På en gatmaskin (där man kanske inte ens byter kam) är det inget som iaf jag rekommenderar.

men låt säga att ventilerna håller 200 timmar i "vanliga" fall.. livslängden borde väll inte vara mycket kortare med kapade vantilstyrningar? inbillar mej att dom slits ut på andra ställen först... har jag fel kanske?

Last edited:
men låt säga att ventilerna håller 200 timmar i "vanliga" fall.. livslängden borde väll inte vara mycket kortare med kapade vantilstyrningar? inbillar mej att dom slits ut på andra ställen först... har jag fel kanske?

Det är både rätt och fel...

Det skiljer sig på olika toppar, och har man ventiltryckare i form av koppar som går i cylindriska hål så får man inga laterala krafter på ventilskaftet (eller iaf mycket mindre) vilket gör att ditt resonemang håller.

Men, I ditt fall, med en vippa så kommer ventilskaftet att pressas än hit än dit i styrningen, och i samband med höga lyft och starka fjädrar (stånkafjädrar är svinstarka!! har knäckt en ventilbåge på en bruds Husa... :gnissla :)) så kommer dina styrningas slitas oerhört mycket fortare än annars.
Timmar till behov av byte är svårt att säga, det är som sagt individuellt från motor till motor.
Men i (gat/icke tävlings)-motorer med vippor skulle iaf inte jag vilja kapa styrningarna ett endaste dugg.
Iaf inte om man vill ha NÅN livslängd att tala om.

En glapp ventilstyrning medför ju att ventilen inte kommer sätta sig på samma ställe gång efter gång, sätet bankas sönder, och de blir tråkiga följdverkningar.

Tävlar man, och vill ha de sista två-tre hästarna, och kan leva med återkommande renoveringar är detta inget problem.

Men som sagt... det är för lite att vinna på en icke tävlingshoj.
Eller ännu bättre formulerat: Det är för mycket att förlora på det.

Last edited:
Det är både rätt och fel...

Det skiljer sig på olika toppar, och har man ventiltryckare i form av koppar som går i cylindriska hål så får man inga laterala krafter på ventilskaftet (eller iaf mycket mindre) vilket gör att ditt resonemang håller.

Men, I ditt fall, med en vippa så kommer ventilskaftet att pressas än hit än dit i styrningen, och i samband med höga lyft och starka fjädrar (stånkafjädrar är svinstarka!! har knäckt en ventilbåge på en bruds Husa... :gnissla :)) så kommer dina styrningas slitas oerhört mycket fortare än annars.
Timmar till behov av byte är svårt att säga, det är som sagt individuellt från motor till motor.
Men i (gat/icke tävlings)-motorer med vippor skulle iaf inte jag vilja kapa styrningarna ett endaste dugg.
Iaf inte om man vill ha NÅN livslängd att tala om.

En glapp ventilstyrning medför ju att ventilen inte kommer sätta sig på samma ställe gång efter gång, sätet bankas sönder, och de blir tråkiga följdverkningar.

Tävlar man, och vill ha de sista två-tre hästarna, och kan leva med återkommande renoveringar är detta inget problem.

Men som sagt... det är för lite att vinna på en icke tävlingshoj.
Eller ännu bättre formulerat: Det är för mycket att förlora på det.

ja där ser man .. men nu e den såhär :tungan får väll hålla lite koll på grejerna då. o nästa gång kanske låta ventilstyrningarna vara..
tack för åsikterna :tummenupp

Av erfarenhet ska man inte kappa styrningen.
Efter ett litet tag så är styrningen sliten så att inte ventilen tätar som den ska.Alltså effekt förlust.
Håller på en del med KTM så man har provat sig fram.
Köp en Aprilia SXV 550 så slipper du sånt.:D

Av erfarenhet ska man inte kappa styrningen.
Efter ett litet tag så är styrningen sliten så att inte ventilen tätar som den ska.Alltså effekt förlust.
Håller på en del med KTM så man har provat sig fram.
Köp en Aprilia SXV 550 så slipper du sånt.:D

ja aprilia hade inte varit fel. men saknar pengar för det.. o vill gärna han endurohjulen oxå.

ja där ser man .. men nu e den såhär :tungan får väll hålla lite koll på grejerna då. o nästa gång kanske låta ventilstyrningarna vara..
tack för åsikterna :tummenupp

Som sagt, Håller man koll, så blir det inga problem.
En stånka tas ju, precis som du antyder, ändå isär rätt ofta.
Vill man då ta sig omaket att byta styrningar så är det ändå inte så fasligt mycket merjobb.
Ja förutom att ventiler skall passas in/slipas in (ev fräsas om säten igen) och att styrningarna ska brotchas till rätt dimension efter inkrympning.

Men sånt finns det folk som jag som fixar ;)

Snyggt.
Hur mkt planat blev det ?

Om man slänger upp en tråd med roliga motordelar då måste man också ladda upp bänkpapper lite senare :tummenupp
(Oskriven regel på sh)

Ser mycket bra ut enligt mig, blir nog bra men räkna med att byta ventiler efter 50 timmar. Ingen chans att original ventiler räcker 200 timmar.

Ex. mina hmm var det insug- eller avgasventilerna!? Whatever... slut efter ca 50-60 timmar och då var mitt topp fortfarande original.

Snygg signatur. Personligen skulle jag slänga toppen hårt i portarens ansikte om jag fick tillbaka den med världens fulaste gravering...

kör hårt, slänger du i en ny kam också? Hur går det annars med renoveringen?

:va
Man ser inte "korta radien" i insuget , men verkar vara för lite för "platt" , samt att Är inte avgas lite för "stor" ?--- Men som sagt svårt att se..

Anyway , det visar sig på bänken Lyckat till

Last edited:
bänkpapper kommer med tiden.

renoveringen går bra. enkel motor o jobba med. annan kam blir det kansek lite senare. e ju hyfsat enkelt o slänga i efteråt. kan nog låta motonr va kvar i ramen då oxå.

Inte några problem.. Har portat toppar på det viset sedan 1990-2007 kortar livsl med evt 20% Har kört xr 600/650 hårdtrimmat 2000mil utan att behöva byta:tummenupp
Ang byte av styrningar/ventiler efter 50 tim? Har aldrig hört talas om..Dom 525/520 jag har koll på går utan något byte lätt 300tim Endurokörning visserligen)

Inte några problem.. Har portat toppar på det viset sedan 1990-2007 kortar livsl med evt 20% Har kört xr 600/650 hårdtrimmat 2000mil utan att behöva byta:tummenupp
Ang byte av styrningar/ventiler efter 50 tim? Har aldrig hört talas om..Dom 525/520 jag har koll på går utan något byte lätt 300tim Endurokörning visserligen)

ja, jag har ungefär den uppfatningen oxå om ktm o deras delar. har för mej att jonte här på forumet renovera sin efter 200 timamr o det enda som va "slitet" var ventilerna. men han byta naturligtvis mer.
nin har gått 130 timamr o det syns knappt i motorn att den varit igång.

Kul att du fixat till motorn lite:tummenupp Nu får du komma till Åland så vi får rejsa lite :)

För att blanda mig i ventildebatten så ska jag precis lämna in min motor på lagerbyte och översyn till en kille som tydligen har lång erfarenhet av stånkor från husaberg och KTM. Hans rekomendation var att jag skulle byta ventiler för han har sett ett flertal tävlingsmaskiner där ventilen gått rakt av ovanför tallriken runt 70 timmar. Så följ tipsen om att byta i tid så du inte åker på något tråkigt haveri, ventilerna är ändå hyffsat billiga.

Kul att du fixat till motorn lite:tummenupp Nu får du komma till Åland så vi får rejsa lite :)

För att blanda mig i ventildebatten så ska jag precis lämna in min motor på lagerbyte och översyn till en kille som tydligen har lång erfarenhet av stånkor från husaberg och KTM. Hans rekomendation var att jag skulle byta ventiler för han har sett ett flertal tävlingsmaskiner där ventilen gått rakt av ovanför tallriken runt 70 timmar. Så följ tipsen om att byta i tid så du inte åker på något tråkigt haveri, ventilerna är ändå hyffsat billiga.

e det titan eller stål i 560 motorn? tror ventilerna i min motorn håller rätt mycket längre än i en tävlingshoj =) får inte ens hälften så mycket smisk osm en racehoj får.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år