525 eller 650?

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Hej!

Jag är lite fundersam över vilken Supermotard jag ska köpa! Antingen Ktm 525 -04 eller en Husaberg 650 Sm -04. Vilken håller bäst i längde igentligen på alla områden, så som service där jag hört att Husaberg är sämre än Ktm. Att husabergs motor behöver renoveras efter ett års körning. Att ktm bygger med mer marginaler än Husaberg. :confused:Och att dom då har bättre kvalitet. Och hur är dom båda hojjarna när det gäller körningen, reservdelar och allt sådant runt omkring?

Skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar med dom båda hojjarna! Och era egna uppfattningar om dom båda motorcyklarna!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta! Är ett stort frågetecken i min hjärna just nu!! :tungan

Mvh/Jesper

Ingen av ovan cyklar hör direkt hemma på vägen utan är rena racemaskiner (om du inte visste detta). Sök annars här på forumet har säkert skrivits 1000 inlägg om detta.

En polare till mig i landändan jag kommer från (norr) hade en cross 525..men sålde den efter 1 månad o åker nu 650-03...och är svin nöjd då han tyckte 525;an krävde för mkt tid i garaget......men han gillade båda...

borggren skrev:
En polare till mig i landändan jag kommer från (norr) hade en cross 525..men sålde den efter 1 månad o åker nu 650-03...och är svin nöjd då han tyckte 525;an krävde för mkt tid i garaget......men han gillade båda...

hur märkte han att en 525 tog så mycket tid efter 1 månad..???

är i princip samma motor med samma service på båda hojarna.

rejser skrev:
hur märkte han att en 525 tog så mycket tid efter 1 månad..???

är i princip samma motor med samma service på båda hojarna.

Han fick den samma vecka som semestern började åkte hela dagarna under 4 veckor....sen ville han byta.....har inte pratat så mkt med han....men det är vad han sa över en drink eller 3.....

Borggren: Båda maskinerna är ju racehojjar och kräver mycket service! Så det borde ju inte vara så stor skillnad på dom båda när det gäller garagetid?

Jb: Jag ska ha den till att åka med på vägen och busa :) Men jag ska även ha den till att köra lite enduro och israce. Och vill väl köra lite på bana men inte tävla i nått utav dom så seriöst. Vet att dom båda är rena racerhojjar och kräver service efter det. Men det är jag inställd på. Vet att dom inte mår så bra utav att köras "vanligt" med. Ktm 660 är kanske ett bättre val om man ska åka väg bara, men jag vill åka lite utav varje så 525 eller husa 650 lockar mer!

Men det är ingen som har något att säga om dom båda då? Någon som kör någon utav dom som kan berätta lite?

Mvh/Jeppe

Jb: Såg att du hade en 525 SX efter att jag skickat iväg svaret! Vad använder du din till? har du den bara till att köra på bana med eller kör du bara på väg eller båda?

Jesperponken skrev:
Jb: Såg att du hade en 525 SX efter att jag skickat iväg svaret! Vad använder du din till? har du den bara till att köra på bana med eller kör du bara på väg eller båda?

Kör bara på crossbana, enduro, och motard sällan då det inte finns så mkt banor.

Om det var motard på bana jag skulle kört mest så hade jag tagit Husan.
Om det är blandat som idag så skulle jag tagit en SX525.
Om det bara var cross eller enduro skulle jag tagit Kawa/Suzuki's nya 250.

Jag kör inte på gatan med min. Men om det var det jag ville så skulle jag välja Husan framför KTM's EXC. Men 660 är klar bättre av de båda för gata (har haft en 625:a innan).

Jesperponken skrev:
Men det är ingen som har något att säga om dom båda då? Någon som kör någon utav dom som kan berätta lite?

Mvh/Jeppe

Eftersom du tänkt köra gata antar jag att du ska ha landsvägsreggad hoj.
Husa vibrerar 100 gånger mer än KTM.
KTM exc har fungerande elstart (fast det ska visst nya Husa ha oxå :rolleyes:)
Husan är stenhård att sitta på (räjsigt), KTM är något mjukare (touring).
KTM exc har mjuk gunghästliknade fjädring, Husan har motardfjädring (jo, det är sant :hihi)
Husan servas jämt, KTM servas ofta.

Ok! Då vet jag lite mer. Låter som om Husan behöver mekas med mer och är mer en ren racer än 525an, fast att båda är racer! Eller?

Kollade på den nya Husa 650 och dom har gjort om allt nästan på den i motorväg, så det är nog bättre än förra årets modell.

Ja jag ska ha den till att åka på väg men känner inte att jag vill ha en 660 utan vill ha en 525a för att den ser bättre ut och sen att jag vill ha den till enduro mm.

Vadå husan mer racer, 525 är ju en tävlingshoj i grund och botten och inget annat. :7peta

Jesperponken skrev:
Ok! Då vet jag lite mer. Låter som om Husan behöver mekas med mer och är mer en ren racer än 525an, fast att båda är racer! Eller?
.

Glöm inte att 525SX har 4-växlad låda och 650n 6 växlar. Tycker jag är rätt viktigt om man inte bara tävlar. Min husa med originaldrevning toppar 185-190 helt original. Avspänd marschfart är 110-120. Då går motorn lugnt och fint.
Det krävs ju en del meck innan en 525SX blir LV-okej. Väljer man istället en 525EXC så får man ju mjuuuk fjädring och en klenare motor men en från start LV-reggad hoj som plus.
JAG tycker att husan är den optimala kombinationen av racehoj/LV-duglig hoj. Ska man BARA köra gata skulle jag snegla åt en 660 eller en Duke. Men vem gör det :va

Rätta mig om jag har fel...

Jesperponken skrev:
Hej!

Jag är lite fundersam över vilken Supermotard jag ska köpa! Antingen Ktm 525 -04 eller en Husaberg 650 Sm -04. Vilken håller bäst i längde igentligen på alla områden, så som service där jag hört att Husaberg är sämre än Ktm. Att husabergs motor behöver renoveras efter ett års körning. Att ktm bygger med mer marginaler än Husaberg. :confused:Och att dom då har bättre kvalitet. Och hur är dom båda hojjarna när det gäller körningen, reservdelar och allt sådant runt omkring?

Skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar med dom båda hojjarna! Och era egna uppfattningar om dom båda motorcyklarna!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta! Är ett stort frågetecken i min hjärna just nu!! :tungan

Mvh/Jesper

Kör du 5 h i veckan kommer du troligen behöva renovera motorn minst 1 gång per år oavsett vilken du väljer. Efter 150-300 (beroende på tur?) timmar är det dags att renovera hela motorn, det är en del av att äga en best. Ska du ha dom för landsväg så köp någon annan cykel.

jb skrev:
Kör bara på crossbana, enduro, och motard sällan då det inte finns så mkt banor.

Om det var motard på bana jag skulle kört mest så hade jag tagit Husan.
Om det är blandat som idag så skulle jag tagit en SX525.
Om det bara var cross eller enduro skulle jag tagit Kawa/Suzuki's nya 250.

Jag kör inte på gatan med min. Men om det var det jag ville så skulle jag välja Husan framför KTM's EXC. Men 660 är klar bättre av de båda för gata (har haft en 625:a innan).

Låter som den vettigaste som sagt på denna tråden :Bugar

Leffe; Vad? vibrerar Husan 100ggr mer än KTM :kocko .....hoppas du menar 660;in.....för de rena race maskinerna både husa o KTM är tjejernas bästa vän :kär

Jesperponken; Husan behöver inte mer servis, det är nog ungeför samma.....men du har större chans att klara motorn med en husa om du åker mkt landsväg pga den höga utväxlingen, men på bana eller i stan är det nog skitsamma :tuttar

Supermoto; :Bugar :Bugar :Bugar

borggren skrev:
Leffe; Vad? vibrerar Husan 100ggr mer än KTM :kocko .....hoppas du menar 660;in.....för de rena race maskinerna både husa o KTM är tjejernas bästa vän :kär

Japp, en Husa 650 vibrerar MYCKET mer än en KTM 525. Prova själv så får du känna skillanden. :7peta

Blip: Jag menade inte att husan är mer en racer än Ktm. Men jag har fått den känslan när jag hört alla säga sitt om dom båda märkena. Inte bara här inne på forumet utan överhuvudtaget. Många säger att Husan är byggd med små marginaler men att Ktm är mer trovärdig när det gäller kvalitet och sådant.?? Men dom kan ju ha helt fel.

Supermoto: Jag har tänkt att köpa en 525 exc, glömde att skriva det. Sorry. Sen att kolla på en 660,625 eller en Duke är jag inte så sugen på. Dom är säkert bra och så men jag personligen tycker 525 och 650 ser lite råare ut och det är det jag vill ha. Du sa att 525 är lite mer LV anpassad. Är det stor skillnad på 525 och 650 på det området? Jag ska ha den mest till LV bus.

Adrian_J: Vad menar du med renovera, kan du inte skriva vad som ingår ungefär? När jag skrev att husan skulle renoveras efter ett år menade jag att den skulle renoveras väldigt mycket. Att saker gått sönder och så. Har hört det från några stycker. Men det är svårt att veta vad man ska tro på när man är hos olika försäljare. Dom pratar ju skit om varandra :hihi Men man får väl försöka att få en liten överblick över det hela.

borggren: Är det så stor skillnad på utväxlingen på 525 exc och 650 husan? Visste inte det!

Mvh/Jesper

Ps. Tacksam för alla svar, känns inte som om man kan bestämma sig utan att få höra lite från sådana som ni som åker på maskinerna.Och att ni inte ska sälja någon hojj till mig. Och på så vis måste stå och övertyga mig :tummenupp Ds.

Jesperponken skrev:
Jag ska ha den mest till LV bus.
Får jag säga mitt ska du i så fall ha en 625/660.
Men det är ju valfritt, en risk du tar med hållbarhet
och service när en 525 och 650 inte är gjort för LV åkning.
Det kommer du aldrig ifrån.
Sen att det kan funka/du får betala dyrt för att det funkar
ändå är en annan sak.

Men jag håller med, det är f-n inte lätt att välja.
Angenämna problem iofs....!!!

Jesperponken skrev:
Supermoto: Jag har tänkt att köpa en 525 exc, glömde att skriva det. Sorry. Sen att kolla på en 660,625 eller en Duke är jag inte så sugen på. Dom är säkert bra och så men jag personligen tycker 525 och 650 ser lite råare ut och det är det jag vill ha. Du sa att 525 är lite mer LV anpassad. Är det stor skillnad på 525 och 650 på det området? Jag ska ha den mest till LV bus.
Hoppas jag sa att 525EXC är mer lämpad för LV än 525SX. Med det menade jag att EXCn har 6 växlar och mildare trimning. 525SX är ju en cross medans EXCn är en enduro, dvs mildare trimmad. Ett alternativ är att göra som jb och köra en SX med två Xtra växlar men den är ju då inte LV-reggad.

Jag har haft två husa 650 och inte gjort några stora operationer på dem. Kör allt som går att köra och de har funkat hur bra som helst hela tiden.

Last edited:
Supermoto: Kör du mycket LV med din SM eller? Isåfall hur dåligt mår den utav det?? Alla säger att en 525 eller 650 hojj mår dåligt utav att köras på LV för mycket. Och det förstår jag när den i grunden är en race hoj och ska köras på det sättet. På en skala på 1-10, hur dåligt mår den? Om man kör mycket landsväg, men ändå enduro och lite bana.

Vad är det som tar skada när man kör på LV?? Är det bara att motor inte mår bra utav det eller är det något som tar skada?

Det verkar som om dom flesta har bra åsikter om en 650 men inte så många som är för 525.

/Jeppe

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...