525 eller 650?

Jesperponken skrev:
Adrian_J: Vad menar du med renovera, kan du inte skriva vad som ingår ungefär? När jag skrev att husan skulle renoveras efter ett år menade jag att den skulle renoveras väldigt mycket. Att saker gått sönder och så. Har hört det från några stycker. Men det är svårt att veta vad man ska tro på när man är hos olika försäljare. Dom pratar ju skit om varandra :hihi Men man får väl försöka att få en liten överblick över det hela.

Det som ingår...det är en del, helt olika på motorns kondition, dvs hur noga man varit med olja & luftfilter. Lagersats, kamkedja & packningssats är basen för service som man alltid bör byta vid delning. Där är ca 3000:- till att börja med. Sen tillkommer inte helt sällan något utav följande: kamaxel, foder, kolv, vevstake, ventilfjädrar, växelådsdrev mm mm.

Det finns många här som får sina cyklar att hålla länge verkar det som, men de går kanske inte så mycket. Efter 45-70 h är det svårt att bedöma en motors kondition, men 200 h kommer snabbare än man tror (mindre än 1 år med 5 h i veckan, och det tycker jag är lite) och då börjar det bli dags...

Vill inte låta negativ, men jag tycker inte man ska rekommendera en racing produkt för någon som inte ska ha den till det. Blir ofta att man missköter servicen, pga de väldigt orimliga kostnaderna för att ha prestanda som inte används. Sen blir det kommentarer såsom "skit kvalite" osv.
 
Adrian_J: Tack för svaret! Jag förståd att det är mycket service med dom och att priserna springer iväg rätt så bra :( Men man får ju ut mycket utav maskinen när man har den i körkänsla, eller? Kanske inte är så stor skillnad mellan en racer mot en 660 eller nått i den mer LV anpassade klassen.

Men största anledningen till att jag vill ha en racer är att jag vill kunna köra enduro och annat roligt med den. Sen att dom ser bra ut är ju ett stort plus!

Kan någon säga vad det skilljer sig i pris på dom båda MC typerna. Alltså en ren racer som Ktm 525 och Husaberg 650. Mot en Ktm 660 och någon mer LVs anpassat. Pris i både service och allt runt om som försäkring och sådant! Skulle hjälpa mig att få en lite större uppfattning om skillnaden :)

/Jeppe
 
Skall du åka enduro :va ....
hmmm....då skall du nog inte köpe en husa om du inte är JÄVLIGT duktig på att köra enduro.....lite för brutal till det...om du inte väljer en 450 eller nått
Har inte själv provat en 525 i skogen så det vet jag inte hur det går medn husa 650 är inte att rekomendera
 
Jesperponken skrev:
Vad är det som tar skada när man kör på LV?? Är det bara att motor inte mår bra utav det eller är det något som tar skada?

/Jeppe

Enligt Honda så på deras räser (CRF450) så är det bla smörjningen i motorn som inte är byggd för konstant varvtal (som det blir när man kör landsväg).
Och utan smörjning är det inte så svårt att lista ut vad som händer... :brinnerup

Nu är det visserligen en KTM 525 eller en Husa 650 du vill ha, men jag skulle var mycket förvånad om de inte skulle lida av samma problem. Bättre smörjning väger ju mer, och vikt är ju något de strävar efter att ta bort.


Min högst personliga åsikt är att det är hål i huvet att köpa en räserhoj om man i huvudsak tänker köra gata, eller leka lite på grusvägar.
För du kommer ALDRIG att få nytta av all prestandan dessa hojar kan prestera, och varför då slänga ut 10k per år i service kostnader när du kan ha lika kul och köra lika fort med en mindre extrem hoj. :va

Så som du beskriver vad du ska ha din hoj till så är det KTM 625 du vill ha.
Den funkar till allt du vill ha den, och jag kan nästan lova att du kommer ha roligare med den. För, du kommer inte behöva göra service på dne efter varje gång du kört (byta olja...). Så, om man vet vilket jobb man har framför sig varje gång man kört, kommer man antagligen förr eller senare dra sig för att dra ut på hojen lite spontant, för man palalr inte fixa efterarbetet.

Skippa racehojarna och köp en KTM 625a.
Det är mitt tips.
 
PutteLiten skrev:
Enligt Honda så på deras räser (CRF450) så är det bla smörjningen i motorn som inte är byggd för konstant varvtal (som det blir när man kör landsväg).
Och utan smörjning är det inte så svårt att lista ut vad som händer... :brinnerup

Nu är det visserligen en KTM 525 eller en Husa 650 du vill ha, men jag skulle var mycket förvånad om de inte skulle lida av samma problem. Bättre smörjning väger ju mer, och vikt är ju något de strävar efter att ta bort.


Min högst personliga åsikt är att det är hål i huvet att köpa en räserhoj om man i huvudsak tänker köra gata, eller leka lite på grusvägar.
För du kommer ALDRIG att få nytta av all prestandan dessa hojar kan prestera, och varför då slänga ut 10k per år i service kostnader när du kan ha lika kul och köra lika fort med en mindre extrem hoj. :va

De lider av precis samma "problem" med oljan. Eller, egentligen är det inget "problem". Smörjningen är lagom för det den är tänkt för, dvs racing där man kör kortare heat och byter olja ofta. Att sen tillverkarna får gå ut med pressmeddelanden där de säger att smörjningen inte är för gatbruk tyder på att handlarna inte gör sitt jobb så bra, dvs prackar på race-maskiner för "gatfolk".

Din "högst personliga" åsikt är det bästa som sagt i diskussionen hittils, precis det jag ville få fram. De mindre 10 kilo som 525/650 har märks inte på gata, men kortar intervallerna till den grad att det blir svårt att motivera ekonomiskt.

För att låta mindre negativ nu, ja, du får ut massor utav din Husabergare när den körs i rätt miljö. Som enduro/mx och säkert som motard är den klockren. På gatan blir det dock dyra mil jämfört med en mer gatanpassad cykel.
 
Last edited:
Det här motardforumet börjar ta mig tusan bli som en enda upprepning :va
Inget ont i att folk undrar men det är ju ta mig tusan samma frågor om o om o om igen :7peta
Använd sökfunktionen och du skall finna hur mycket som helst.
 
Finns det skjutpinnar till en 450 med 580kit? Jag ska toura till Norge, kan jag åka på finndubb ända dit! För finndubb är väl bäst? Eller varför kör alla med finndubb fortare än min husa? Den så går så bra, kan det vara fel på föraren :D

Marals76 skrev:
Det här motardforumet börjar ta mig tusan bli som en enda upprepning :va
Inget ont i att folk undrar men det är ju ta mig tusan samma frågor om o om o om igen :7peta
Använd sökfunktionen och du skall finna hur mycket som helst.
 
Tom Byron skrev:
Finns det skjutpinnar till en 450 med 580kit? Jag ska toura till Norge, kan jag åka på finndubb ända dit! För finndubb är väl bäst? Eller varför kör alla med finndubb fortare än min husa? Den så går så bra, kan det vara fel på föraren :D

Hahah klockers! :D :D

Å jag har en XR som står med nedplockad motor (inte första gången heller) och den ska ju aldrig behöva göra annat än tanka och köra enl vissa..
Nästa hoj blir en RiktigRäser

Nog för att man inte kan skylla Honda och Hamatsutsu-fabriken för det som varit* men ändå :gnissla
 
Per skrev:
Hahah klockers! :D :D

Å jag har en XR som står med nedplockad motor (inte första gången heller) och den ska ju aldrig behöva göra annat än tanka och köra enl vissa..
Nästa hoj blir en RiktigRäser

Nog för att man inte kan skylla Honda och Hamatsutsu-fabriken för det som varit* men ändå :gnissla

Vad är det som har hänt då??
 
Har tidigare haft en EXC520 och har nu en EXC450, ska du åka enduro så är den senare helt klart att rekommendera såvida du inte kör på hög nivå och har mkt god kondition. Med en EXC520 blir det i endurospåret inte sällan okontrollerade bakhjulssladdar och bakhjulsåkning m.m. vilket tröttar ut en hel del. 450 är lugnare och lättare att behålla greppet med men inte mesig för det. Har även haft en Lc4 640 tidigare och för gata/grusbus är den helt perfekt, för seriös åkning i endurospåret är den dock för tung. Beroende på vad man åker mest kan man f.ö. ändra drevingen därefter, det ger faktiskt en hel del jämfört med var det kostar.

/Mada
 
såg lite tidigare i inläggen, vill bara påpeka att 525sx inte går att lv regga, bara e. Men då slipper man ju massa onödigt krimskrams. Tänk att du ständigt kör bana, överallt! Kan det bli bättre?!
 
Tom Byron skrev:
Finns det skjutpinnar till en 450 med 580kit? Jag ska toura till Norge, kan jag åka på finndubb ända dit! För finndubb är väl bäst? Eller varför kör alla med finndubb fortare än min husa? Den så går så bra, kan det vara fel på föraren :D

Hmmm du har varit med här på forumet ett tag nu märker jag :D
 
WaZZe skrev:
Vad är det som har hänt då??

Det är åfftopic så jag nöjer mig med att svara 'kolv med mos' pga orsak. :va
Skicka ett pm om du vill ha mer info..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top