520 kedja på R6?

JespeR6

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Flen
Hoj
Yamaha R6
Hej hopp
Har en r6 som jag ska sätta 520 drivpaket på, ( de är 525 orginal ).
Har köpt 520 drev och ska nu ha en kedja. Jag vill inte ha o/x- ring då tanken med att komvertera om hojen till 520 var för att få minimal effekt förlust.
Så iaf så åkte jag till en mc affär och frågade efter den starkaste 520 kedjan utan o/x-ring och att jag skulle ha den på en r6a. Han i affären visade den som han sa var bäst och sa att den skulle jag ha. Det var en "Renthal R1 MX chain" som kostade 900:-. Eftersom att han sa att ja kunde ha den till r6an så köpte jag den. Grejen är att det står "max 450cc" på den och det följde inte med något nitlås utan bara ett vanligt. Gjorde en snabb research när jag kom hem och kedjan skulle hålla för 3460kg. Någon som vet om det är okej att köra med denhär kedjan och om man kan ha vanligt kedjelås eller om man måste köpa ett nitlås??? Vill inte skrota hojen eller dö bara för att jag har fel kedja lixom...
 
Köp O-ringskedja, för bövelen. Den lilla prestandaskillnaden kommer du aldrig märka av. Att köra en klenare kedja som dessutom saknar ordentliga tätningar medför en massa nackdelar men inga praktiska fördelar.
 
Racingfolket handlar aludrev bak samt tex RK 520GXW. Lätt och säkert. Då har du en kedja gjord för 1000cc också. Dryga tusenlappen för ett kit.(antar då att det är en R6 07> )
 
Kedjan kommer inte att gå av, möjligen kommer livslängden bli besvärande kort.
Återkoppla gärna vad du kommer fram till. (jag går i liknande tankar)
 
Nitlås.
Men det är ju jag som kan komma över 120km/h någon gång.
Går du aldrig över 120km/h är clipslås OK.
Du kanske valt kedjan för att spara bensin ?
Vad vet jag.
 
Jag gjorde en 520-konvertering på min R6:a. Körde O-ring givetvis då jag gärna vill att kedjan håller längre än en säsong. 520 kedjan vägde nog bara hälften så mycket som den Mega-kätting som satt där innan och jag körde även på alu-bakdrev och ett "tyst" framdrev och blev mycket nöjd. Men den kedjan du köpt funkar säkert bra, du bör skaffa ett nitlås dock, clipslås är nasty grejer som man inte kör längre än till verkstaden med.

Lite kedjeporr:
20160531_203947.jpg
 
Det blev en ny kedja igen, vågade inte köra med ”cross kedjan”. Det blev en D.I.D 520 ERV3 X-ring och alu drev bak. Tack för alla svar :)
 
Last edited:
Vem är det som hittat på att Klipslås inte håller?
Det har fungerat sedan länge.
När Honda 750 kom hade den nitad kedja, vid byte blev det Klipslås.
Nitad kedja är väl billigare att tillverka.
Men om man nitar kedjan fel är det väl lika illa som att montera Klipset fel.
 
Vem är det som hittat på att Klipslås inte håller?
Det har fungerat sedan länge.
När Honda 750 kom hade den nitad kedja, vid byte blev det Klipslås.
Nitad kedja är väl billigare att tillverka.
Men om man nitar kedjan fel är det väl lika illa som att montera Klipset fel.

Det finns högvis med exempel bara här på forumet med folk som råkat ut för att clipslås ramlat isär på potenta hojar.
 
Vilken kraft det är i Motorcykeln har väl inte med Klipslåset att göra!
Belastningen är väl på brickan bakom, som liksom alla andra länkar i kedjan belastads.
Bricka på en felnitad kedja kan väl också lossna?
 
Vilken kraft det är i Motorcykeln har väl inte med Klipslåset att göra!
Belastningen är väl på brickan bakom, som liksom alla andra länkar i kedjan belastads.
Bricka på en felnitad kedja kan väl också lossna?

Jag tror clipslåset släpper på grund av centrifugalkraften runt främre kedjedrev.
Ta en GSX1300R med 18 tänders främre 43 tänder baktill och bakhjul 190/55/17
Bakhjulet har omkretsen ca 2 meter. Vid 300km/h eller 83m/s gör bakhjulet 41,5 varv/s
Bakre kedjedrevets omkrets är 43 x 5 x 25,4 / 8 mm = 683 mm = 0,683 m
Kedjans hastighet V blir 41,5 x 0,683 = 28m/s = V = 28 m/s
Främre kedjedrevet har omkretsen 18 x 5 x 25,4 / 8 mm = 286mm
Främre kedjedrevets radie R blir 286 / 2 / 3,14 = 45,5 mm = R = 0,0455 m
Acceleration på kedjan och clipslåset vid passage av främre kedjedrevet
blir V^2/R = 28 x 28 / 0,0455 = 17230 m/s2
eller 1723 g där g är tyngdaccelationen som jag sätter till 10m/s2 (noggrannare 9,8m/s2)
Det betyder att belastningen på clipslåset blir ca 1700 gånger dess egen vikt.
Och detta är bara teoretiskt. Och bortser från vibrationer i kedjan. Pga av ojämnheter i vägen.
I 150km/h normal tysk motorvägsfart en söndagmorgon, blir belastningen 1700 / 4 = 425 gånger dess egen vikt.
Kedjan är 114 länkar, dvs har en längd på 114 x 25,4 x 5 / 8 = 1,8 meter
Bakre kedjedrevets omkrets är ca 0,6m, dvs när bakhjulet rullat 3 varv = 6 meter
så har clipslåset passerat främre kedjedrevet 1 gång
När hojen rullat 1000mil = 1000 x 10000meter=10 miljoner meter så har clipslåset belastats av accelerationen runt främre kedjedrevet 10 miljoner / 6 = 1,6 miljoner gånger.
Clipslåset kan få utmattningsbrott.
Jag väljer nitlås.
För jag oroas av ovanstånde beräkningar och mångas erfarenhet.
 
Last edited:
Det jag gissar gör att clipset släpper är centrifugalkraften runt främre kedjedrev.
Ta en GSX1300R med 18 tänders främre 43 tänder baktill och bakhjul 190/55/17
Bakhjulet har omkretsen ca 2 meter. Vid 300km/h eller 83m/s gör bakhjulet 41,5 varv/s
Bakre kedjedrevets omkrets är 43 x 5 x 25,4 / 8 mm = 683 mm = 0,683 m
Kedjans hastighet V blir 41,5 x 0,683 = 28m/s = V = 28 m/s
Främre kedjedrevet har omkretsen 18 x 5 x 25,4 / 8 mm = 286mm
Främre kedjedrevets radie R blir 286 / 2 / 3,14 = 45,5 mm = R = 0,0455 m
Acceleration på kjedjan och clipset vid passage av främre kedjedrevet blir V^2/R = 28 x 28 / 0,0455 = 17230 m/s2
eller 1723 g där g är tyngdaccelationen som jag sätter till 10m/s2 (noggrannare 9,8m/s2)
Det betyder att belastningen på clipset blir ca 1700 gånger dess egen vikt.
Och detta är bara om räknar på det teoretiskt. Och bortser från vibrationer kedjan. Pga av ojämnheter i vägen.
I 150km/h normal tysk motorvägsfart en söndagmorgon, blir belastningen 1700 / 4 = 425 gånger dess egen vikt.
Kedjan är 114 länkar, dvs har en längd på 114 x 25,4 x 5 / 8 = 1,8 meter
Bakre kedjedrevets omkrets är ca 0,6m, dvs när bakhjulet rullat 3 varv = 6 meter
så har kedje clipset passerat främre kedjedrevet 1 gång
När hojen rullat 1000mil = 1000 x 10000meter=10 miljoner meter så har clipset belastats av accelerationen runt främre kedjedrevet ca 10 miljoner / 6 = 1,6 miljoner gånger. Clipset kan få utmattningsbrott.
Jag väljer nitlås.
För jag oroas av ovanstånde beräkningar och mångas erfarenhet.

Här har vi någon som inte slarvade på mattelektionerna..:D
Sånt gillar jag!

Väghojar/Racehojar SKA ha nitade kedjor, det är liksom inte en diskussion.
 
Det finns högvis med exempel bara här på forumet med folk som råkat ut för att clipslås ramlat isär på potenta hojar.

Och de flesta av dem har varit ivriga förespråkare för clips. Fram tills dess att de spräckt sitt första motorblock. Sedan har de helt plötsligt blivit ivriga förespråkare för nitlås...
 
VARFÖR förespråkar någon clips????? Det tar ju några minuter att nita en kedja!!! :va:va:va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top