520 framdrev R1-monteras hur?

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Har köpt ett 520 framdrev (JT sprockets)till en R1 -01,som man kan se på bilden så är sidorna olika-vilken sida ska vara in?

Bifogat

• jtf15798.jpg
    jtf15798.jpg
    7.5 KB · Visningar: 55
På svingen har du en glidskena för kedjan. Montera drevet så att kedjan linear med denna. Eller så tittar du på drevet du demonterat, det bör synas skillnad på sidorna och med hjälp av detta kanske du kan klura ut hur det satt.

/Johan

Tack för svaret Johan,jag körde med orginaldrev innan bytet och det ser helt annorlunda ut x2 så tjockt och lika sidor så det hjälper mig inte.
Slängde upp frågan här i racingforumet pga det bytas R1 520-drev ganska ofta i racing och hoppas på ett snabbt svar av någon som vet.

Distansen brukar vara in mot motorn. Känns som det saknar syfte att ha en distans ut från motorn, men det är bara min gissning.

Redback skrev:
2130976 Har köpt ett 520 framdrev (JT sprockets)till en R1 -01,som man kan se på bilden så är sidorna olika-vilken sida ska vara in?

Den sidan som sticker ut mest ska vara utåt. Har en pil på tre av mina framdrev men på senast inköpta fanns det ingen så jag fick kolla ett gammalt. Bytte i helgen så jag är nästan säker på att jag minns rätt.

Martinus skrev:
2131099 Den sidan som sticker ut mest ska vara utåt. Har en pil på tre av mina framdrev men på senast inköpta fanns det ingen så jag fick kolla ett gammalt. Bytte i helgen så jag är nästan säker på att jag minns rätt.

Var du tvungen att skriva att du är nästan säker :mad: :hihi

Ingen som vet?

Hur många gånger kan man använda låsblecket eller vad det nu heter?

Last edited:
på både min xr600 o dr800 ska den va inåt men kan ju va annorlunda på era :)

Måste bara fråga, ska du bara byta framdrev men behålla orginal drivpaket i övrigt? Orginal är det väl 530 på R1? Med tanke på att 520 drevet är smalar än orginal så lär det ju inte lira klockrent med kedjan med risk för överdrivet slitage eller fara för att kedjan går sönder när den får vandra omkring på drevet. Eller är det bara jag som tänker som en tokig???

M:et-allt är bytt,så du behöver inte vara orolig!

Frågan är om man kan lita på gixxer-rules i en R1-fråga :7peta låter inte helt
trovärdigt det där ....gixxer-rules......

Redback skrev:
2131263 Hur många gånger kan man använda låsblecket eller vad det nu heter?
Det går ju att använda så många gånger som flikarna tillåter, om det är bra att vara dumsnål är ju en annan femma då de brukar kosta en 40-50 kr styck.

Gustav O skrev:
2131761 Det går ju att använda så många gånger som flikarna tillåterQUOTE]

Förstår det,men om jag nu har vikt fliken typ 2 gånger kan jag vika ett par gånger till eller är det kört redan nu?Vissa plåtbitar kan man vika många gånger innan de går av.Inte frågan om att vara dumsnål utan om att det är opraktiskt att köra till en mc-firma för att köpa nytt om det inte behövs.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back