520 & 525 förändringar sedan 2000

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
Hörni Katoom-fantomer,

Vad har förändrats på RFS-hojarna (520 och 525) under modellåren 2000-2001-2002-2003 etc? Jag hittar inget på KTMs officiella sidor, KTMtalk eller när jag söker i forumen här. :confused:

Det kurrar i 4-stroke-magen men min vana trogen tittar jag ju på gamla skithögar snarare än glittrande -05:eek:r.

Kosmetiken skiter jag i det lär ändå bli leopardpäls :tungan (eller kanske tiger i det här fallet) förr eller senare, men förändringar i smörjning och annat som har med driftsäkerhet att göra är högintressant liksom sådant som påverkar knuff och mångsidighet (antal vxl, förgasare, effekt blablabla). Ni fattar.

Är alla EXC enkla/möjliga att LV-regga? (...och vem bryr sig?)

Talk to me Goose! :tummenupp

// JV
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Deafdumbo skrev:
Hörni Katoom-fantomer,

Vad har förändrats på RFS-hojarna (520 och 525) under modellåren 2000-2001-2002-2003 etc? Jag hittar inget på KTMs officiella sidor, KTMtalk eller när jag söker i forumen här. :confused:

Det kurrar i 4-stroke-magen men min vana trogen tittar jag ju på gamla skithögar snarare än glittrande -05:eek:r.

Kosmetiken skiter jag i det lär ändå bli leopardpäls :tungan (eller kanske tiger i det här fallet) förr eller senare, men förändringar i smörjning och annat som har med driftsäkerhet att göra är högintressant liksom sådant som påverkar knuff och mångsidighet (antal vxl, förgasare, effekt blablabla). Ni fattar.

Är alla EXC enkla/möjliga att LV-regga? (...och vem bryr sig?)

Talk to me Goose! :tummenupp

// JV


Jag tror motorn är relativt orförändrad sedan den kom. De har laborerat lite med olika vikter på svänghjulet och lite annat finlir men i övrigt har det varit i stort sett samma sak.

Ramen är så gott som oförändrad från introduktionen till och med -04 modellerna. -04 hade dock ny bakram jämfört med tidigare modeller. -05 gjordes ramen om så gott som helt med annan styrvinkel osv. -05 fick i alla fall SX-modellerna justerbar styrkrona som tidigare var en PowerPart.

Fjädringen fram har gjorts om helt i omgångar.
Fram till -02 var det en 43mm gaffel och den mindre hjulaxeln fram. Bak satt det en dämpare med länklöst länkage (?) som heter PDS.
-03 kom 48mm gaffel och en grövre hjulaxel fram. Bak ändrades väl så gott som hela innehållet i stötdämparen men det är fortfarande länkagelöst.
-04 ändrades shimsningen och annat smått och gott i gaffeln och bakstötdämparen.
-05 tror jag också att de gjorde om fjädringen ytterligare eftersom ramen i övrigt förändrades.

Det här kan i och för sig vara SX-modellerna, vet inte riktigt hur det ser ut med EXC men jag tror de har följt varandra ungefär i uppdateringarna.

//Eric
 

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
DR-Zätare skrev:
Jag tror motorn är relativt orförändrad sedan den kom. De har laborerat lite med olika vikter på svänghjulet och lite annat finlir men i övrigt har det varit i stort sett samma sak.

Ramen är så gott som oförändrad från introduktionen till och med -04 modellerna. -04 hade dock ny bakram jämfört med tidigare modeller. -05 gjordes ramen om så gott som helt med annan styrvinkel osv. -05 fick i alla fall SX-modellerna justerbar styrkrona som tidigare var en PowerPart.

Fjädringen fram har gjorts om helt i omgångar.
Fram till -02 var det en 43mm gaffel och den mindre hjulaxeln fram. Bak satt det en dämpare med länklöst länkage (?) som heter PDS.
-03 kom 48mm gaffel och en grövre hjulaxel fram. Bak ändrades väl så gott som hela innehållet i stötdämparen men det är fortfarande länkagelöst.
-04 ändrades shimsningen och annat smått och gott i gaffeln och bakstötdämparen.
-05 tror jag också att de gjorde om fjädringen ytterligare eftersom ramen i övrigt förändrades.

Det här kan i och för sig vara SX-modellerna, vet inte riktigt hur det ser ut med EXC men jag tror de har följt varandra ungefär i uppdateringarna.

//Eric

Smashing! Tackar för info. 48mm gaffel är ju ett substansiellt steg, men annars verkar det inte vara så mycket. Lite som med Hyndorna - det är viktigast att hojen varit älskad...

// JV
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
har testat en 525-03 gämfört me min 01 kunde jag inte känna någon skillnad i motorn... möjligen bättre fjädring, men på 01an är de rejält bra fjädring och jag är riktigt nöjd med hojjen!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Varland!? Det var inte igår du lämnade livstecken...

Du ska inte köpa en hoj som vanligt folk!!
Du ska såklart vinna en i vårt fina lotteri :tummenupp
 

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
Supermoto skrev:
Varland!? Det var inte igår du lämnade livstecken...

Du ska inte köpa en hoj som vanligt folk!!
Du ska såklart vinna en i vårt fina lotteri :tummenupp

Absa-feckin'-lutely! Vart skickar jag tvåhundrakronorssedeln?

// JV

PS. Ang. livstecken - om du hade känt hur jag luktar skulle du blivit ännu mer förvånad över mina livstecken... Allvarligt talat så handlar det bara om felaktiga prioriteringar - familj, hus, firma. I våras beskar jag rosorna. :kocko Bara en sån sak.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Deafdumbo skrev:
Absa-feckin'-lutely! Vart skickar jag tvåhundrakronorssedeln?

// JV

PS. Ang. livstecken - om du hade känt hur jag luktar skulle du blivit ännu mer förvånad över mina livstecken... Allvarligt talat så handlar det bara om felaktiga prioriteringar - familj, hus, firma. I våras beskar jag rosorna. :kocko Bara en sån sak.
Vi tar resten via PM så slipper resten av folket tråkas ut med våra diskussioner ;)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top