520 & 525 förändringar sedan 2000

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
Hörni Katoom-fantomer,

Vad har förändrats på RFS-hojarna (520 och 525) under modellåren 2000-2001-2002-2003 etc? Jag hittar inget på KTMs officiella sidor, KTMtalk eller när jag söker i forumen här. :confused:

Det kurrar i 4-stroke-magen men min vana trogen tittar jag ju på gamla skithögar snarare än glittrande -05:or.

Kosmetiken skiter jag i det lär ändå bli leopardpäls :tungan (eller kanske tiger i det här fallet) förr eller senare, men förändringar i smörjning och annat som har med driftsäkerhet att göra är högintressant liksom sådant som påverkar knuff och mångsidighet (antal vxl, förgasare, effekt blablabla). Ni fattar.

Är alla EXC enkla/möjliga att LV-regga? (...och vem bryr sig?)

Talk to me Goose! :tummenupp

// JV
 
Deafdumbo skrev:
Hörni Katoom-fantomer,

Vad har förändrats på RFS-hojarna (520 och 525) under modellåren 2000-2001-2002-2003 etc? Jag hittar inget på KTMs officiella sidor, KTMtalk eller när jag söker i forumen här. :confused:

Det kurrar i 4-stroke-magen men min vana trogen tittar jag ju på gamla skithögar snarare än glittrande -05:or.

Kosmetiken skiter jag i det lär ändå bli leopardpäls :tungan (eller kanske tiger i det här fallet) förr eller senare, men förändringar i smörjning och annat som har med driftsäkerhet att göra är högintressant liksom sådant som påverkar knuff och mångsidighet (antal vxl, förgasare, effekt blablabla). Ni fattar.

Är alla EXC enkla/möjliga att LV-regga? (...och vem bryr sig?)

Talk to me Goose! :tummenupp

// JV


Jag tror motorn är relativt orförändrad sedan den kom. De har laborerat lite med olika vikter på svänghjulet och lite annat finlir men i övrigt har det varit i stort sett samma sak.

Ramen är så gott som oförändrad från introduktionen till och med -04 modellerna. -04 hade dock ny bakram jämfört med tidigare modeller. -05 gjordes ramen om så gott som helt med annan styrvinkel osv. -05 fick i alla fall SX-modellerna justerbar styrkrona som tidigare var en PowerPart.

Fjädringen fram har gjorts om helt i omgångar.
Fram till -02 var det en 43mm gaffel och den mindre hjulaxeln fram. Bak satt det en dämpare med länklöst länkage (?) som heter PDS.
-03 kom 48mm gaffel och en grövre hjulaxel fram. Bak ändrades väl så gott som hela innehållet i stötdämparen men det är fortfarande länkagelöst.
-04 ändrades shimsningen och annat smått och gott i gaffeln och bakstötdämparen.
-05 tror jag också att de gjorde om fjädringen ytterligare eftersom ramen i övrigt förändrades.

Det här kan i och för sig vara SX-modellerna, vet inte riktigt hur det ser ut med EXC men jag tror de har följt varandra ungefär i uppdateringarna.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Jag tror motorn är relativt orförändrad sedan den kom. De har laborerat lite med olika vikter på svänghjulet och lite annat finlir men i övrigt har det varit i stort sett samma sak.

Ramen är så gott som oförändrad från introduktionen till och med -04 modellerna. -04 hade dock ny bakram jämfört med tidigare modeller. -05 gjordes ramen om så gott som helt med annan styrvinkel osv. -05 fick i alla fall SX-modellerna justerbar styrkrona som tidigare var en PowerPart.

Fjädringen fram har gjorts om helt i omgångar.
Fram till -02 var det en 43mm gaffel och den mindre hjulaxeln fram. Bak satt det en dämpare med länklöst länkage (?) som heter PDS.
-03 kom 48mm gaffel och en grövre hjulaxel fram. Bak ändrades väl så gott som hela innehållet i stötdämparen men det är fortfarande länkagelöst.
-04 ändrades shimsningen och annat smått och gott i gaffeln och bakstötdämparen.
-05 tror jag också att de gjorde om fjädringen ytterligare eftersom ramen i övrigt förändrades.

Det här kan i och för sig vara SX-modellerna, vet inte riktigt hur det ser ut med EXC men jag tror de har följt varandra ungefär i uppdateringarna.

//Eric

Smashing! Tackar för info. 48mm gaffel är ju ett substansiellt steg, men annars verkar det inte vara så mycket. Lite som med Hyndorna - det är viktigast att hojen varit älskad...

// JV
 
har testat en 525-03 gämfört me min 01 kunde jag inte känna någon skillnad i motorn... möjligen bättre fjädring, men på 01an är de rejält bra fjädring och jag är riktigt nöjd med hojjen!
 
Varland!? Det var inte igår du lämnade livstecken...

Du ska inte köpa en hoj som vanligt folk!!
Du ska såklart vinna en i vårt fina lotteri :tummenupp
 
Supermoto skrev:
Varland!? Det var inte igår du lämnade livstecken...

Du ska inte köpa en hoj som vanligt folk!!
Du ska såklart vinna en i vårt fina lotteri :tummenupp

Absa-feckin'-lutely! Vart skickar jag tvåhundrakronorssedeln?

// JV

PS. Ang. livstecken - om du hade känt hur jag luktar skulle du blivit ännu mer förvånad över mina livstecken... Allvarligt talat så handlar det bara om felaktiga prioriteringar - familj, hus, firma. I våras beskar jag rosorna. :kocko Bara en sån sak.
 
Deafdumbo skrev:
Absa-feckin'-lutely! Vart skickar jag tvåhundrakronorssedeln?

// JV

PS. Ang. livstecken - om du hade känt hur jag luktar skulle du blivit ännu mer förvånad över mina livstecken... Allvarligt talat så handlar det bara om felaktiga prioriteringar - familj, hus, firma. I våras beskar jag rosorna. :kocko Bara en sån sak.
Vi tar resten via PM så slipper resten av folket tråkas ut med våra diskussioner ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top