520, 525, 530, 589782?! Kedja, vilken, varför?

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Vi börjar med det uppenbara;
Jag har sökt i forumet (jag kanske är kass, vad vet jag)
Jag har googlat (bara en massa meksajter som säljer saker som jag inte vet vad det är)
Jag har frågat (kul att man är själv i gänget som har hoj...) och slutligen,
JAG HAR GETT UPP!

Så nu är ni mitt enda hopp!

Köpte ny hoj, min allra första :), Honda CBR 600 F-sport/F4i/F/FS välj själv, 2001: iaf.
den hade ett kasst drivpaket vid köpet och nu vill jag ha ett nytt!

Fråga ett; Vilken kedja ska jag ha och varför?
Fråga ett komma fem; Vart köper jag denna kedja?
Fråga ett komma sjuttiofem; vad är det för skillnad på alla kedjor? 520? bra? 525? cool?
Fråga två; Dreven är 14-46 tydligen, hur klurigt är detta att byta?
Fråga tre; Om allt skiter sig, hur mycket tar, mellan valfria fingrar, en MC mek för att byta?

Den som svara på dessa, 4 av världens för mig, svåra frågor belönas med ett glatt tillrop och kanske en smiley

Det viktiga är att du köper drev och kedja som matchar. 530 använder 1mm tjockare drev än 520/525 så det går inte att byta mellan.

520 är lättare och rullar med mindre motstånd. Kräver högre kvalisort på grejerna om de skall hålla länge med mycket effekt. Med en skurhink600 håller det bra.

530 är tyngre och trögare i teorin. Blir ofta billigare då man kan tillverka grejerna i mjukjärn och de håller ändå. Detta är troligen originalmonterat på din moppe.

Jag hade tagit det kit jag fick bäst deal på, viktigare med bra kvalisort än 520 vs 530

Du har hela högerspalten med annonser så det är bara att handla. Jag har valt det folk tävlar på för att jag ofta är bland folk som tävlar och Grevens mc är ofta på bankörningar, 525. Köra du vanligt lugnt eller lite över lugnt så skulle jag säga att Biltemakedjorna duger länge.

DID Regina är bra kedjor.

http://www.mcvaruhuset.se/page_contents.php?id=23&where=4

Ska du ha drivpaket orginal så tror jag att det ska vara 525 kedja med 112 rullar samt drevning 16-46.
Förändring i kuggantal kräver då oftast fler/färre rullar.färre/fler....(beroende på om man drevar fram eller bak) Dreva ner en hoj är nog bättre att sätta större drev bak än mindre fram(mindre drev fram slits mer)

Jobbet är ganska lätt att göra. Problemet kommer sen om du ska ha den nitad(rekommenderas) eller med clips.

En mek debiterar väl gissningsvis cirka 1 timmas jobb på det.....

detta är varför man älskar sporthoj, man får kvalitétshjälp varvat med en förnedring, skurhink :O!

men nu vet jag iaf skillnaden, matcha kedja och drev, annars knaskalas!
förövrigt, min hoj, körde hem den, visade 125 på mätaren när följebilen låg i 95-100ish. Sitter hastighetsmätarvajern/givaren på sväng/vev/drev (den är neddrevad nu) och visar därför fel?

Tackar hursomhelst för all hjäl och här har ni smilysen! :D

Satsa på en DID zvm-x och Afam stål drev. Toppkvalitet rakt igenom. Du har fel drevning nu därav felvisningen. 24 mx och motoaction har dessa prylar. Kolla in www.gearingcommander.com där kan du labba lite med olika utväxlingar. Lycka till:)

525 (112) 16 46 är original och fungerar bäst i de flesta lägen. Kör på det. Lämnar du bort det, bör det hamna kring 2500 kr.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph