500cc 2-takt i nuvarande MotoGP-reglementet

Frågan är hur "enkelt" det är att få till dom elektroniska hjälpmedlen på en 2t?

Skulle nog inte vara några större problem för dom ingengörerna. Nu vet man så mycket mer om hur man kan reglera effekten med elektiska hjålpmedel/kontrollboxar mot vad man visste/trodde på 500-tiden.

Elektroniken med tändning är lika enkel att använda. Fly-by-wire skulle nog kunnas utvecklas på förgasare med. Om det är en trottel på en förgasare eller ett spjällhus på en motor med insprut är bara att man får använda olika elmotorer. Sen på en 2-t så har man avgasventiler dessutom som man skulle kunna styra till att reglera effekten som man vill ha på en TC. Även dom elektriska powerjetmunstyckena skulle kunna få ett program för sig i en TC om dom skulle kunna mjuka uppeffekten genom att få gå fetare.

Last edited:

Hittade den direkt. Lägg märke till musikvalet som verkligen ger rätt associationer.

http://www.youtube.com/watch?v=kNBtI5dPNu8

Superskönt att se men det kan omöjligt visa en konstant skillnad utan det måste vara en tillfällig sekvens i loppet.
Om skillnaden skulle vara så markant skulle övriga förare vara varvade innan racet är över.

Han måste ha tänjt gränserna tillfälligt, kanske för att skaffa sig en bra position mot slutet om han legat och hållt igen på bränsle eller däck under inledningen av loppet.

Någon annan förklaring kan jag inte hitta, men häftigt är det.

NJA.....

Man höll på med en del fipplande med tändkurvorna för att minska hjulspinn men man hade inte dagens sofistikerade system med massor av sensorer ..
Så det var först när man började köra med 990-hojarna som man började med TC "ordentligt"? Jag har nämligen ett nummer av tidningen superbike från -92 där de skriver om "automatisk hjulspinnskontroll" på Doohans NSR. Det dementerade förvisso Doohan själv ("den enda hjulspinnskontroll jag har, sitter här" och torrgasat med högrhanden) men man undrar ju...

Så det var först när man började köra med 990-hojarna som man började med TC "ordentligt"? Jag har nämligen ett nummer av tidningen superbike från -92 där de skriver om "automatisk hjulspinnskontroll" på Doohans NSR. Det dementerade förvisso Doohan själv ("den enda hjulspinnskontroll jag har, sitter här" och torrgasat med högrhanden) men man undrar ju...
Är väldigt skeptisk....

Det är dock möjligt att man mappat tändsystemet för att medvetet ge mindre effekt vid vissa kombinationer av inputs. Ex treans växel, 10000 varv och halvöppen trottel (fritt ur luften) är en kombination som inte kan existera utan hjulspinn och då kan man mappa tändsystemet så att cykeln lämnar mindre effekt eller helt enkelt misständer vid denna punkt...

Något regelrätt TC med en massa hjulsensorer och accelerometrar som resulterar i öppning/stängning av trotteln och styrning av bränsletillförseln hade man definitivt inte.

Är väldigt skeptisk....

Det är dock möjligt att man mappat tändsystemet för att medvetet ge mindre effekt vid vissa kombinationer av inputs. Ex treans växel, 10000 varv och halvöppen trottel (fritt ur luften) är en kombination som inte kan existera utan hjulspinn och då kan man mappa tändsystemet så att cykeln lämnar mindre effekt eller helt enkelt misständer vid denna punkt...

Något regelrätt TC med en massa hjulsensorer och accelerometrar som resulterar i öppning/stängning av trotteln och styrning av bränsletillförseln hade man definitivt inte.

på den tiden ryckte dom i styret för att det skulle sluta spinna FRÄNT:tummenupp

nästan så jag får lust att lägga lite tid på mitt projekt (rd500)
så jag kan gämnföra den mot R1.an
(när man INTE har en YZR500 och m1:a att känna skilnaderna på:D )

2835786 Superskönt att se men det kan omöjligt visa en konstant skillnad utan det måste vara en tillfällig sekvens i loppet.
Om skillnaden skulle vara så markant skulle övriga förare vara varvade innan racet är över.

Han måste ha tänjt gränserna tillfälligt, kanske för att skaffa sig en bra position mot slutet om han legat och hållt igen på bränsle eller däck under inledningen av loppet.

Det han vann på den sekvensen förlorade han högst troligt på rakan.

Intuitivt gissar jag på att 500:an skulle vara snabbare idag om ketchupeffekten hade kunnat reglerats på ett bra sätt. Men i det stora hela tror jag inte att skillnaden skulle varit enorm.
Skillnaden mellan en "modern" 500 och en från 2002?

Någon som vet om TC använts på någon 500cc?n
Honda testade ett väldigt rudimentärt system på sin NSR men inget som var i närheten av lika avancerat som dagens system.

Last edited:
Superskönt att se men det kan omöjligt visa en konstant skillnad utan det måste vara en tillfällig sekvens i loppet.

Det finns motsvarande sekvenser från andra banor. Ett exempel är Jerez där Capirossi på NSR500 duellerar med Tohru Ukawa på V5, Capirex bara flyger förbi i bromsningar och kurvor, när de ligger mitt i en svepande böjj så ser man Ukawas onboardkamera som är riktad bakåt Capirossi närma sig i en hiskelig fart för att få slå av mitt i böjen för att inte köra på Ukawa. Sen ut ur alla böjar avrättar RCV:n NSR:en som inte alls har samma driv och acceleration ut ur böjarna.

Var inte det samtidigt som Itoh körde en rullande testbänk med insprutning och diverse jox? Att Doohan skulle kört med detta låtar otroligt, han var verkligen konservativ och skydde elektroniska hjälpmedel som pesten. Jerry Burgess påstår att han i princip körde samma hoj mellan 92 till 97 då han bytte till Screamern med 180 graders tändföljd. Mycket få uppdateringar passade honom.

Last edited:
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att 500:orna hade svårt att hänga med 990:orna? 800:an har ju sedan körts snabbare på Losail än vad man körde med 990 förra året, så min gissning är att 500:an inte hade haft en suck.

990cc var så pass väl tilltaget så att 4-t hade ett övertag direkt. Det såg alla fabrikerna så att alla hade 990cc. Var bara några få privatteam som hade 500. Barros/Capirossi fick tex överta Rossi's NSR500 som var ex fabriks Criville/Okada från '00.

Så här svarade HRC's chef Satoru Oriike om varför en 800 var snabbare än 990:

“-Well, first off we don’t know how the 990 would have done today. In any case the times today are mostly related to tire’s evolution.

En 800 4-t och 500 2-t skulle förmodligen vara rätt jämförbara.

Så här svarade HRC's chef Satoru Oriike om varför en 800 var snabbare än 990:

“-Well, first off we don’t know how the 990 would have done today. In any case the times today are mostly related to tire’s evolution.
Verkar högst troligt. Om mindre kubik verkligen var snabbare så fanns det väl inget i reglementet som hindrade tillverkarna ifrån att redan ifjor göra mindre motorer?

2835281 Barros körde sick-sack mellan fyrtaktarna i en sekvens som lades upp här på forumet för en tid sedan. Det ser suveränt ut!

Någon som vet var filmen finns? :)
Oh yes! Det där minns man ju. Det värmde ett mopedisthjärta, det.

Verkar högst troligt. Om mindre kubik verkligen var snabbare så fanns det väl inget i reglementet som hindrade tillverkarna ifrån att redan ifjor göra mindre motorer?

Första året med MotoGP så körde några med mindre kubik iaf. Yamaha hade tex 919cc eller nått sånt. Honda hade också mindre kubik har jag för mig. Finns nog ingen minimi-gräns, bara en max-gräns, för vad man får ha.

Första året med MotoGP så körde några med mindre kubik iaf. Yamaha hade tex 919cc eller nått sånt. Honda hade också mindre kubik har jag för mig. Finns nog ingen minimi-gräns, bara en max-gräns, för vad man får ha.

Jag läste några intervjuer från den tiden och anledningen till detta var att man menade att "det är nog med effekt för däcken i alla fall". Men ganska snabbt övergav man detta och byggde 990cc efter bara några race. Yamaha var ju också efter i början av säsongen men kom ganska fort ikapp Honda, Biaggi tog ju två segrar och blev tvåa totalt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...