Någon som vet om TC använts på någon 500cc?
NJA.....
Man höll på med en del fipplande med tändkurvorna för att minska hjulspinn men man hade inte dagens sofistikerade system med massor av sensorer ..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet om TC använts på någon 500cc?
Frågan är hur "enkelt" det är att få till dom elektroniska hjälpmedlen på en 2t?
Hittade den direkt. Lägg märke till musikvalet som verkligen ger rätt associationer.
http://www.youtube.com/watch?v=kNBtI5dPNu8
Så det var först när man började köra med 990-hojarna som man började med TC "ordentligt"? Jag har nämligen ett nummer av tidningen superbike från -92 där de skriver om "automatisk hjulspinnskontroll" på Doohans NSR. Det dementerade förvisso Doohan själv ("den enda hjulspinnskontroll jag har, sitter här" och torrgasat med högrhanden) men man undrar ju...NJA.....
Man höll på med en del fipplande med tändkurvorna för att minska hjulspinn men man hade inte dagens sofistikerade system med massor av sensorer ..
Är väldigt skeptisk....Så det var först när man började köra med 990-hojarna som man började med TC "ordentligt"? Jag har nämligen ett nummer av tidningen superbike från -92 där de skriver om "automatisk hjulspinnskontroll" på Doohans NSR. Det dementerade förvisso Doohan själv ("den enda hjulspinnskontroll jag har, sitter här" och torrgasat med högrhanden) men man undrar ju...
Är väldigt skeptisk....
Det är dock möjligt att man mappat tändsystemet för att medvetet ge mindre effekt vid vissa kombinationer av inputs. Ex treans växel, 10000 varv och halvöppen trottel (fritt ur luften) är en kombination som inte kan existera utan hjulspinn och då kan man mappa tändsystemet så att cykeln lämnar mindre effekt eller helt enkelt misständer vid denna punkt...
Något regelrätt TC med en massa hjulsensorer och accelerometrar som resulterar i öppning/stängning av trotteln och styrning av bränsletillförseln hade man definitivt inte.
Det han vann på den sekvensen förlorade han högst troligt på rakan.2835786Superskönt att se men det kan omöjligt visa en konstant skillnad utan det måste vara en tillfällig sekvens i loppet.
Om skillnaden skulle vara så markant skulle övriga förare vara varvade innan racet är över.
Han måste ha tänjt gränserna tillfälligt, kanske för att skaffa sig en bra position mot slutet om han legat och hållt igen på bränsle eller däck under inledningen av loppet.
Någon annan förklaring kan jag inte hitta, men häftigt är det.
Skillnaden mellan en "modern" 500 och en från 2002?Intuitivt gissar jag på att 500:an skulle vara snabbare idag om ketchupeffekten hade kunnat reglerats på ett bra sätt. Men i det stora hela tror jag inte att skillnaden skulle varit enorm.
Honda testade ett väldigt rudimentärt system på sin NSR men inget som var i närheten av lika avancerat som dagens system.Någon som vet om TC använts på någon 500cc?n
Superskönt att se men det kan omöjligt visa en konstant skillnad utan det måste vara en tillfällig sekvens i loppet.
Om skillnaden skulle vara så markant skulle övriga förare vara varvade innan racet är över.
Han måste ha tänjt gränserna tillfälligt, kanske för att skaffa sig en bra position mot slutet om han legat och hållt igen på bränsle eller däck under inledningen av loppet.
Någon annan förklaring kan jag inte hitta, men häftigt är det.
Så det var först när man började köra med 990-hojarna som man började med TC "ordentligt"? Jag har nämligen ett nummer av tidningen superbike från -92 där de skriver om "automatisk hjulspinnskontroll" på Doohans NSR. Det dementerade förvisso Doohan själv ("den enda hjulspinnskontroll jag har, sitter här" och torrgasat med högrhanden) men man undrar ju...
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att 500rna hade svårt att hänga med 990
rna? 800:an har ju sedan körts snabbare på Losail än vad man körde med 990 förra året, så min gissning är att 500:an inte hade haft en suck.
Verkar högst troligt. Om mindre kubik verkligen var snabbare så fanns det väl inget i reglementet som hindrade tillverkarna ifrån att redan ifjor göra mindre motorer?Så här svarade HRC's chef Satoru Oriike om varför en 800 var snabbare än 990:
“-Well, first off we don’t know how the 990 would have done today. In any case the times today are mostly related to tire’s evolution.
Oh yes! Det där minns man ju. Det värmde ett mopedisthjärta, det.2835281Barros körde sick-sack mellan fyrtaktarna i en sekvens som lades upp här på forumet för en tid sedan. Det ser suveränt ut!
Någon som vet var filmen finns?![]()
Verkar högst troligt. Om mindre kubik verkligen var snabbare så fanns det väl inget i reglementet som hindrade tillverkarna ifrån att redan ifjor göra mindre motorer?
Första året med MotoGP så körde några med mindre kubik iaf. Yamaha hade tex 919cc eller nått sånt. Honda hade också mindre kubik har jag för mig. Finns nog ingen minimi-gräns, bara en max-gräns, för vad man får ha.
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |