500cc 2-takt i nuvarande MotoGP-reglementet

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Som de flesta vet förbjöds tvåtaktsmotorer iom att det nya 800cc-reglementet för MotoGP vidtogs. Anledningen till detta var vad jag vet inget som man gick ut med officiellt och man kan ju spekulera i varför, men en trolig förklaring är att man antog att en 500 skulle bli konkurrenskraftig igen och för att förhindra att denna typ av motorer återinfördes av något team tog man helt enkelt bort möjligheten.

Vad tror ni, hade man rätt i att en tvåtakts 500 skulle kunna vinna race igen? Hade det varit bra för klassen, eller dåligt? Vad tror ni om möjligheterna för mindre team att hävda sig med mindre resurser än idag? Skulle vi rentav kunna få fulla, eller i varje fall större startfält igen? Vill man drömma riktigt kan man också tänka sig att tex Honda som de gjorde med V4 och V-twin på 2-taktstiden, körde med ett HRC 500 team vid sidan av de ordinarie....

Det hade varit kul om denna tråd kunde hållas ren från den sedvanliga pajkastningen och polemiken kring detta ämne. Det har avhandlats tusen ggr innan.

Det hade vart grymt kul med lite tvåtakt även i den största klassen. Sen om dom hade kunnat vara konkurrenskraftiga med fyrtaktarna vettekatten...

När 990cc 4taktarna infördes så valdes volymen för tanken var att den volymen skulle ha ungefär samma kraft som en 500cc 2taktare. Nu visade det sig att det inte var så, 4taktarna slog 2taktarna på fingrarna ganska snabbt.

Det är dock inte omöjligt att en 500 skulle var lika snabb, kanske snabbare än en 800cc.

Vem vet?

Annars så 990n slog ju 500an och som de ser ut nu så går de ju fortare runt med 800an så ser inte varför 500an skulle hänga med. Borde väll inte ha kommit så mycket nytt så man kunnat piffa upp 500an jätte mycke då den ju redan funnits ett tag. Dock är detta ju första omgången av 800an så den lär ju bli snabbare.

Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att 500:orna hade svårt att hänga med 990:orna? 800:an har ju sedan körts snabbare på Losail än vad man körde med 990 förra året, så min gissning är att 500:an inte hade haft en suck.

Anledningen till detta var vad jag vet inget som man gick ut med officiellt och man kan ju spekulera i varför, men en trolig förklaring är att man antog att en 500 skulle bli konkurrenskraftig igen och för att förhindra att denna typ av motorer återinfördes av något team tog man helt enkelt bort möjligheten.

Eller också är det en antydning om att det är dags att glömma och gå vidare. ;)

Som de flesta vet förbjöds tvåtaktsmotorer iom att det nya 800cc-reglementet för MotoGP vidtogs. Anledningen till detta var vad jag vet inget som man gick ut med officiellt och man kan ju spekulera i varför, men en trolig förklaring är att man antog att en 500 skulle bli konkurrenskraftig igen och för att förhindra att denna typ av motorer återinfördes av något team tog man helt enkelt bort möjligheten.
Med tanke på att 800:an är snabbare än sin föregångare 990:an (banrekord på Qatar) så låter det inte så troligt att en tvåtaktare plötsligt nu skulle ha något att hämta i MotoGP.

http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-racing/motogp/2007/qatar.htm

Det er brister i logikken her. At 800 er raskere enn 990 har jo ikke med at den er 4takter å gjøre. Se i 250 og 125 hvor tidene har blitt mye bedre også.

Vi må jo anta at utvikling som er gjort, også vil komme 500 2t like mye tilgode.

Efterssom alla är så pessimistiska så måste jag tro att en 2-t hade haft chansen. När 990 introducerades var de inte mycket snabbare varvtidsmässigt, under kvalen gick 2-t lika snabbt då de fick fria varv men under race när 990 låg ivägen mitt i kurvan med sin lägre kurvhastighet så tappade 2-t moment och var därmed hopplöst efter.
Nu tar man ett halvt steg tillbaka med 800 och letar kurvhastighet igen då man har mindre pållar att underhålla aim and squirt tekniken med så en väl utvecklad 500 skulle kanske hänga med, framförallt skulle det vara möjligt att åka ifrån WCM/illmor etc med en skitbudget i jämförelse...

Sen tror jag det lite hänger på om man lyckas utveckla TC och andra elektroniska hängslen till 2-t så man kan åka en 500 lika nära och över gränsen som med en 800 utan att vara Doohan/Rossi/valfri hjälte.....

//A747 doft i depåerna forever

Last edited:
Det er brister i logikken her. At 800 er raskere enn 990 har jo ikke med at den er 4takter å gjøre. Se i 250 og 125 hvor tidene har blitt mye bedre også.

Vi må jo anta at utvikling som er gjort, også vil komme 500 2t like mye tilgode.

Precis min tanke!

Det är ju inet enbart pga motorerna som man kör snabbare nu än med 500cc hojarna. Däck, chassien, elektronik etc etc har ju utvecklats oerhört och beroende på hur den utvecklingen skulle kunna komma tvåtaktarna till godo skulle definera deras chanser till bra tider. Snabbare än Ilmor och de långsammaste satellitteamen vore väl inget stort problem. Det största problemet skulle nog bli bränsleförbrukningen.

//A747 doft i depåerna forever

:tummenupp

Last edited:
Ett argument att förbjuda tvåtakt i den stora klassen är miljöaspekten, det är något som sakta men säkert kommer även i 125/250, i dagsläget så filas det på små fyrtaktare som inte behöver bränna olja för att få smörjning.

Om ytterligare några år till så kommer även fyrtaktsmotorn att vara totalförbjuden, därför ska man passa på att njuta nu, i morgon kan det vara förbjudet.

Efterssom alla är så pessimistiska så måste jag tro att en 2-t hade haft chansen. När 990 introducerades var de inte mycket snabbare varvtidsmässigt, under kvalen gick 2-t lika snabbt då de fick fria varv men under race när 990 låg ivägen mitt i kurvan med sin lägre kurvhastighet så tappade 2-t moment och var därmed hopplöst efter.
Men sen måste ju utvecklingen av 4t tagit ordentlig fart(i dubbel bemärkelse).Kollar man varvrekord på Jerez tex förbättrades Schwantz tid från -94 med några tiondelar fram till -01,sen fram till -06 med ytterligare ca 3 sekunder.Och i 250 står väl sig fortfarande Katos rekord sen -01?Så viss stagnation tidsmässigt verkar det ju ha varit i 500 klassen på slutet.Men några privatteam skulle såklart säkert kunnat vara med på snålbudget och gjort Ilmorresultat.Frågan är om det tillfört klassen något(förutom större startfält)?

Min analys

2002
Var 500 snabbare i kurvorna men hade mindre effekt än de snabbaste fyrtaktarna. Förmodligen ungefär 20 hästar mindre och ett sämre register. Varvtidsmässigt var de ungefär lika, ibland var 500 snabbare, främst på kurvbanor som Sachsenring och Phillip Island, ibland 990cc, totalt sett dock med några tiondelars fördel 990cc. Detta sammantaget gjorde att även om 500 hängde med bra och tog flera pallplatser så vann de aldrig även om det var väldigt nära i Tyskland då Barros torpederade bort Jacque ur ledning. 990cc vann matchen på grund av sin bättre motor som uppvägde 500:ans lägre vikt och kvickare chassi.

2003
Fanns bara två 500 kvar, nämligen Protons två KR3:or. De hängde med i fyra race. Alltså begränsat jämförelsematerial. 990cc hade fått ytterligare 15-20 hästar och 10km/h till i toppfart. Protonhojarna var fjolårsmaskiner som användes i väntan på att den försenade KR5 skulle bli färdig. Trots detta gjorde 500:orna bra ifrån sig. Man hade en BÄTTRE varvtidsutveckling än 990cc och var betydligt närmare pole i både Jerez och Sydafrika än vad man var året innan, i Frankrike tog dessutom Jeremy McWilliams Pole Position. Alltså hade 990cc ett ännu större effektövertag men presterade inte bättre varvtider jämfört med 500 än året innan.

2004-2006
Toppfarter ligger kvar på ungefär samma nivå, toppeffekter runt 240 hästar. Inga 500 kvar i matchen. 2006 är snabbaste racetid på Phillip Island bara 1.5 sek från snabbaste 500 tid från 2002. På effektbanan Mugello är det tre sekunder.

2007
Ducati inleder med ett massivt effektövertag, nästan lika snabba på Qatar som 990cc hojen. Övriga hojar troligen runt 200-220 hästar.

Femhundrornas läge ser alltså något gynnsammare ut nu än vad det gjorde 2002. Bara Ducati hade haft ett betydande effektövertag. Tvåtaktarna hade fortfarande vägt 130 kilo och varit betydligt mindre och smidigare.

Huruvida 500 hade kunnat matcha 800cc är alltså troligen enbart en fråga om resurser. Ett HRC-team som plöjt ner lika mycekt utvecklingskostnader i ett par 500:or hade troligen fortfarande slagits om VM-titeln. Ilmor hade varit betydligt närmare toppen med en bråkdel av resurserna.

Sen hade det inte skadat att ändra reglementet lite. 500 åkte omkring med en massa barlast, banta dem lite och tillåt fler cylindrar. Tänk er V4:or på 115-120 kilo och V6:or på 125-130 med sex avgaspipor krälande som blåflammiga titanlarver runt motorn där den står strippad.....:kär

Men sen måste ju utvecklingen av 4t tagit ordentlig fart(i dubbel bemärkelse).Kollar man varvrekord på Jerez tex förbättrades Schwantz tid från -94 med några tiondelar fram till -01,sen fram till -06 med ytterligare ca 3 sekunder.Och i 250 står väl sig fortfarande Katos rekord sen -01?Så viss stagnation tidsmässigt verkar det ju ha varit i 500 klassen på slutet.Men några privatteam skulle såklart säkert kunnat vara med på snålbudget och gjort Ilmorresultat.Frågan är om det tillfört klassen något(förutom större startfält)?

250 av idag åker på några banor lika fort som 500 gjorde.

Last edited:
2835157 Men sen måste ju utvecklingen av 4t tagit ordentlig fart(i dubbel bemärkelse).Kollar man varvrekord på Jerez tex förbättrades Schwantz tid från -94 med några tiondelar fram till -01,sen fram till -06 med ytterligare ca 3 sekunder.Och i 250 står väl sig fortfarande Katos rekord sen -01?Så viss stagnation tidsmässigt verkar det ju ha varit i 500 klassen på slutet.Men några privatteam skulle såklart säkert kunnat vara med på snålbudget och gjort Ilmorresultat.Frågan är om det tillfört klassen något(förutom större startfält)?
All utveckling har ju inte skett på motorsidan utan däcken är väldigt mycket bättre liksom chassien. De nya erfarenheterna å¨dessa områdena parat med elektroniken skulle ju göra 500cc tvåtaktare snabbare än de som körde 2002. Hur mycket är svårt att säga men bara däckens utveckling gör säkert en sekund per varv.

All utveckling har ju inte skett på motorsidan utan däcken är väldigt mycket bättre liksom chassien. De nya erfarenheterna å¨dessa områdena parat med elektroniken skulle ju göra 500cc tvåtaktare snabbare än de som körde 2002. Hur mycket är svårt att säga men bara däckens utveckling gör säkert en sekund per varv.
Frågan är hur "enkelt" det är att få till dom elektroniska hjälpmedlen på en 2t?

När 990 introducerades var de inte mycket snabbare varvtidsmässigt, under kvalen gick 2-t lika snabbt då de fick fria varv men under race när 990 låg ivägen mitt i kurvan med sin lägre kurvhastighet så tappade 2-t moment och var därmed hopplöst efter.

Hänger inte med i resonemanget att 990´orna är långsammare i kurvorna än 2-taktarna.
Vad skulle vara förklaringen till det?
I kurvor är det uteslutande väggreppet som är begränsningen, har inget med motorns arbetssätt att göra, och då finns det ingen rimlig anledning till skillnaden eller missar jag något?
Hur stor var/är vikskillnaden? Är den avgörande stor?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...