500 2-takt?

Jörgen Karlsson skrev:
2571911 Tvåtakt är väl på väg ut av miljöskäl mm.
Men det stora tvåtaktscrossarna är roliga att köra tycker jag. Jag hade två enduroreggade HVA 390 i rad, sedan en endororeggad HVA CR 500. Körde även en YZ 490 en hel del. Det är superkul med stortvåtaktarna men lite skumt effektregister. Det ballaste att göra med såna är att "åka vall" i stora nedlagda grustag, Det är som att köra hillclimb, full gas uppför sluttningen och sedan gäller det att påbörja bågen nedåt inne farten sjunker för mycket och man känner att man inte kommer högre. Vid såna muskelprov så kommer man oftast betydligt högre med en 500 2t än ngt annat i crossväg, med det är ju å andra sidan bland det mest motorkrävande man kan göra med en cross/enduro. Testar du det så ska du se att det finns en nish när en 500 tvåtakts cross har användning av sin större effekt än de mindre 250 tvåtaktscrossarna.

Men i övrigt så håller jag med: 500 tvåtakt är som regel för mycket både i skogen och på crossbana, (men å andra kul för oss som gillar när det är för mycket!)

De som tycker att en encylindig 500 fyrtaktsstånka har bättre vrid än än tvåtaktare tänker ofta inte på att de omedvetet jämför sin 500 fyrtaktscross/enduro mot 250 tvåtaktscrossarna. Har man en gång kört en tvåtaktare som är lika stor som 500-stånkan. Ja då säger man inte längre att det är dåligt vrid i tvåtaktare kan jag säga! :rofl

(...sedan äkte jag trimmad tvåtaktskawa H2 750 landvägshoj. Det är samma där, en tvåtakts 750 rostar lätt en samtida 750 fyrtakt inte bara i effekt utan även i vrid.)

Köp en gammal 500 2t-crolle och testa, du kommer skratta i hjälmen hela första tanken! :hihi De är billiga, bara muppar som oss som gillar dem!

Perfekt att åka is med i vinter!

Tycker jag...
/J


Du verkar förstå vad jag menar! :D Blir nog till att försöka få tag på någon gammal 500 till vintern då!
 
nill0w skrev:
2570569 Svårkört kan jag tänka mig att det är. Själv kör jag inte så mkt på bana osv, kör mest runt på lite större skogsstigar osv, gillar när det går att gasa på ordentligt, känns inte som att det skulle kunna bli för mkt egentligen. Jag är inte ute efter en ultimat banhoj, mer nån jävligt stark/snabb/cool.

Prova köra på crossbanan med din 250, så får du se att det räcker med kraft + vikt, man orkar fan inte köra mer än 3 varv på en ganska kort bana, sen är man helt slut.
Grusvägar rekomenderar jag en yz400 4 takt, bra vrid och vikt. bensin förbrukningen är runt 20 gånger bättre... :)

:tummenupp :tummenupp
 
60 hästar som dagens 250 2t har räcker gott och väl på crossbanan... det finns ingen anledning att ha mer effekt liksom
 
Ljunghusen skrev:
2572340 60 hästar som dagens 250 2t har räcker gott och väl på crossbanan... det finns ingen anledning att ha mer effekt liksom

Chassimässigt så är ju dagens 250 överlägsna de gamla femhundringarna. Honda gjorde inte några revolutionerande förändringar från -93, tror jag det var, till de slutade tillverkas -01.

Att den är en gris på crossbana torde vara oomtvistat, däremot dödens frän på is och grusväg, gärna med trimpipa så man väcker den slumrande effekten.
Orginal är effektregistret rätt kort, myycket roligare med riktigt avgas!! Resultatet blir som en 250 på steroider:yoparty
 
Ljunghusen skrev:
2572340 60 hästar som dagens 250 2t har räcker gott och väl på crossbanan... det finns ingen anledning att ha mer effekt liksom

Jag är inte ute efter en "dagens 250", vill inte lägga 50ooo på något som jag kör en gång i månaden... Vet att dom säkerligen är jobbiga på bana och så där, men jag kör ju inte mkt bana...
 
ktm 500

har en ktm 500mx -91 som är ett grymt vrid i ,,ingenting för nybörjare ,har aldrig blivit frånåkt ännu,,jobbig att bryta runt i skogen med men grymt kul att köra grusväg stubb o små stigar,,kan lätt rekommendera en 500 cc,,
 
Att KX500/CR500 är klumpiga och "outdated" går att råda bot på om man vill med ganska enkla knep,höjd sadel för mera modern och stil,bättre gaffel från "nutid" och öhlins bakstötdämpare.Har själv åkt allt möjligt med mina
KX500:or,som GGN,Rännerslätt och stångebroslaget,
samt allt annat kul som gräsbana,backe,motard och isbana.:tummenupp
 

Bifogat

  • 1a.JPG
    1a.JPG
    46.5 KB · Visningar: 198
  • Janne_IMG_24111.JPG
    Janne_IMG_24111.JPG
    31.7 KB · Visningar: 191
  • PIC00019a.JPG
    PIC00019a.JPG
    97.8 KB · Visningar: 246
  • PIC000401.JPG
    PIC000401.JPG
    79.2 KB · Visningar: 253
  • doordie 3.JPG
    doordie 3.JPG
    72.7 KB · Visningar: 308
  • solo2.jpg
    solo2.jpg
    95.9 KB · Visningar: 223
Last edited:
Angående effekt/vrid,så kan man ändra den lätt med olika "portningar/setups"!
Ena bromskurvan visar en snäll motor och den andra visar en elak...:D

Den snälla är ifrån en mycket trött motor med 50+tim på samma kolv,men ändå samma effekt/vrid som en ny husa 650.:tungan

Dåliga bilder,men dom visar:

1.70hkr/71Nm
2.57hkr/66Nm

Och dom är billiga i inköp och att hålla i drift:yoparty
 

Bifogat

  • kx500 2002.JPG
    kx500 2002.JPG
    114.6 KB · Visningar: 286
  • Bild2.JPG
    Bild2.JPG
    82.9 KB · Visningar: 284
Last edited:
Vad man skulle vilja ha en sån och lv-regga, men antar att det är helt omöjligt. I alla fall i stort sett.
 
tuffe87 skrev:
2575295 Vad man skulle vilja ha en sån och lv-regga, men antar att det är helt omöjligt. I alla fall i stort sett.


Importera en från tex Tyskland,är dom Lv-reggade där så är det inga problem att få dom Lv-reggade i sverige så vida dom inte ändrat reglerna det sista.
 
gäller det för alla "skitiga" tvåtaktare lr? från tyskland. skulle va jävligt kul med 2taktare på gatan (lagligt)
 
nill0w skrev:
2570545 Hur är dom att köra? Om man då jämför med en 250?
Tacksam för svar, puss!
Lättdoserad som fan är CR500 iaf, mycke pulver men inga problem att powerslidea på asfalt tex där de e viktigt att den inte tvär-kommer. Bland de bästa hojjarna på isbana i min åsikt.

ola_sandin skrev:
2570719 En ktm 380 borde väl funka. Kanske inte riktigt samma ös som i en 500..
Tror det är ungefär lika mycke pulver, kanske liiite mer i 500 men. Däremot så kommer effekten ann på ett helt annat sätt i 380n. Iofs har jag bara kört trimmade 380´s men den e snäll å rar tills den kommer upp till ett visst varvtal å då kommer all effekt direkt, och då är den inte snäll längre.

Ska man ha något där effekten aldrig saknas så är det portning å helsystem på en husa 650 -04 å framåt. Det är det absolut brutalaste jag kört i skogen, CR500 inräknat.

Fast skulle jag rekomendera dig något så äre att fortsätta på 250n och våga prova på nya saker. De e kul att gasa på på raksträckorna men hur många hundra hästar du än har i slutändan så kommer det kännas enkelspårigt. Våga prova på den där sandvallen, våga se om du kan hoppa uppför hela backen osv osv. En 250 räcker så jävla långt!
 
Last edited:
Kawasaki KX500 -07

NU har äntligen Kawa-teknikerna tagit sitt förnuft tillfånga och gjort en
RIKTIG cykel!:yoparty

Jocke Karlsson,dax för klassbyte i Motard!:tummenupp:D
 

Bifogat

  • KX500.JPG
    KX500.JPG
    31.1 KB · Visningar: 342
  • KX500 2.JPG
    KX500 2.JPG
    37.6 KB · Visningar: 270
doordie skrev:
2597215 NU har äntligen Kawa-teknikerna tagit sitt förnuft tillfånga och gjort en
RIKTIG cykel!:yoparty

Jocke Karlsson,dax för klassbyte i Motard!:tummenupp:D

Släpper de en ny 500? Kollade kawasaki.se och hittade inget. Trodde de inte släppte några nya stora 500 2-takt pga avgaskraven?
 
doordie skrev:
2597215 NU har äntligen Kawa-teknikerna tagit sitt förnuft tillfånga och gjort en
RIKTIG cykel!:yoparty

Jocke Karlsson,dax för klassbyte i Motard!:tummenupp:D


YES en riktiga Kawa 500:a !

Vem har byggt den ?
Ser bra ut.
 
Har en hiskeligt gammal rm 500 som jag endast hunnit provköra i våras vid garaget lite.. men snacka om kechup effekt.. först inget sen allt. :) hoppas på is åka i vinter med den.. ska bli skoj:tummenupp
 
Jösse skrev:
2597250 YES en riktiga Kawa 500:a !

Vem har byggt den ?
Ser bra ut.

Tyvärr en privatperson i USA med mycket pengar som byggt den,inte Kawasaki!:D
Destry Abbot "Team Green USA" (flerfaldig ökenloppsvinnare på KX500) blev imponerad och ville provköra den.:tummenupp

Tänk "BUBBA" på den ni!:yoparty
 

Bifogat

  • normal_IMG_0895.jpg
    normal_IMG_0895.jpg
    80.4 KB · Visningar: 155
  • normal_IMG_0896.jpg
    normal_IMG_0896.jpg
    70.3 KB · Visningar: 153
doordie skrev:
2597318 Tyvärr en privatperson i USA med mycket pengar som byggt den,inte Kawasaki!:D
Destry Abbot "Team Green USA" (flerfaldig ökenloppsvinnare på KX500) blev imponerad och ville provköra den.:tummenupp

Tänk "BUBBA" på den ni!:yoparty

Tyvärr kör nog även han fortare på en 450 men det vore coolt att se :tummenupp
Tänk att stå vid bankanten på en riktigt tungkörd sandbana och se Bubba smälla förbi på en 500 *brrrraaaaaaap!!!*
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top