5-kantiga slicks

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Som syns på bilden så har jag efter ca 4-5h fått en 5kantig profil på mina slicks, kycklingranden på höger resp. vänster sida syns ganska tydligt.
Fick informationen att när man lägger ner med en sådan profil så går man över 'hörnet' på däcket och i det läget får man sämre grepp vilket kan leda till släpp.

När det ser ut så här, är det då:
a) En illa kass profil m a p grepp och jag borde bytt däck för flera timmar sen?
b) De där däcken har bara börjat bli dåliga, värre kan det bli innan det spelar ngn avgörande roll?

Bifogat

• chicken i.jpg
    chicken i.jpg
    118.5 KB · Visningar: 113
  • chicken ii.jpg
    chicken ii.jpg
    95.9 KB · Visningar: 103
  • chicken iii.jpg
    chicken iii.jpg
    112.8 KB · Visningar: 152
Sista bilden tycker iaf jag visar bra att däcket är slut. Ser ganska nedslitet ut på höger sida.

flugan skrev:
2318450 Ser du det på hur bred kycklingranden blivit eller på ngt annat?

Nja :) Mer på om du kollar formen på däcket, alltså följ formen på däcket längs pereferin. Höger sida ser mer konkav ut än vänster sida.

flugan skrev:
2317727 Som syns på bilden så har jag efter ca 4-5h fått en 5kantig profil på mina slicks, kycklingranden på höger resp. vänster sida syns ganska tydligt.
Fick informationen att när man lägger ner med en sådan profil så går man över 'hörnet' på däcket och i det läget får man sämre grepp vilket kan leda till släpp.

När det ser ut så här, är det då:
a) En illa kass profil m a p grepp och jag borde bytt däck för flera timmar sen?
b) De där däcken har bara börjat bli dåliga, värre kan det bli innan det spelar ngn avgörande roll?

SÅ ser mina däck ut också efter ca 5 timmars aktiv bankörning och märkte att slicksen släppte på ett obehagligt sätt så byta i tid är nog bra om man .......

börjar bli slut ja, inte alls konstigt efter 5timmar, svårt kanske för dig att känna skillnaden efterhand, ,men på med ett annat så märks det.
det finns ju lite gummi kvar men profilen du har nu gör greppet mer oförutsägbart, och hojen svänger inte som det är tänkt, så att träna vidare på detta ger dig inte så mkt som det skulle kunna.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back