4taktare körd utan krök

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tjohej

Testar & ser om någon har empirisk erfarenhet...

En lillkilles kinesiska 150cc 4-hjuling slutade fungera efter en dag ( som vanligt )

Jag kollade förgasare, tömde & hällde i ny soppa + bytte stift. Den får soppa & gnista men startar bara ngn sekund för att sedan dö. Gnuggar man elstart så tänder den till lite lite ibland.

Sen framkom det att hjulingen kördes typ en halvtimme utan krök :3freakja utan hela avgassystemet innan den stängdes av, för att inte starta mer.

Bränner man ventilerna? Hur ser man det? Ngt lätt sätt att kolla? Har inte tagit kompprov men kan göras.

Jag är alltså ute efter ett sätt att kolla denna teori utan att riva toppen, bara för att klargöra..

Någon som kan gissa initierat i sammanhanget?
 
Hej!

Nej, det finns i princip ingenting som heter "bränna ventiler".
Nej, det blir inte kaos i motorn för att den gått utan krök.

Du ser det inte annat än med fiberoptik + kamera, ett komprov ger dig även svart på vitt om de sluter tätt.

Jag gissar på något av följande:

Igensatt förgasare. Pröva enligt nedan princip.
För att se om du får bränsle, kör elstart med choke, gasa i varierande mängder, se om tändstiftet är blött.
Om du surar tändstiftet enligt ovan, har du problem med gnista (med allt det innebär), kompression eller blockerade luftvägar.

Lyckas du inte sura tändstiftet är det fel på bränslevägarna, bara börja bakifrån.

Så, gör ovan moment samt ett kompprov och återkom.
 
Hej!

Nej, det finns i princip ingenting som heter "bränna ventiler"..............

Jodå, börjar ventilspelet gå ner på en avgasventil så går hojen hyfsat ändå, främst på flercylindriga där andra cylindrar håller igång det, men även encylindrigt kan man lyckas få igång och det går hyfsat på lite varv. Dock så får ventilen för dålig kylning eftersom kontakten mot sätet är bristfällig, det läcker ut lite förbränningstryck med varma gaser under arbetsfasen. och det hela blir en nedåtgående spiral där avgasventilen brukar likna en kantarell mot slutet. Sådant kan tex uppstå när man till varje pris skall fram till Östersund på en fredagkväll, och man i stället för att "umgås" får meka motor till söndag kväll då man åker söderut igen.:huvet
 
Jodå, börjar ventilspelet gå ner på en avgasventil så går hojen hyfsat ändå, främst på flercylindriga där andra cylindrar håller igång det, men även encylindrigt kan man lyckas få igång och det går hyfsat på lite varv. Dock så får ventilen för dålig kylning eftersom kontakten mot sätet är bristfällig, det läcker ut lite förbränningstryck med varma gaser under arbetsfasen. och det hela blir en nedåtgående spiral där avgasventilen brukar likna en kantarell mot slutet. Sådant kan tex uppstå när man till varje pris skall fram till Östersund på en fredagkväll, och man i stället för att "umgås" får meka motor till söndag kväll då man åker söderut igen.:huvet

Men det lär ju dock inte hända för att man kört utan krök i en halvtimme.
 
Nej ventilena bränns inte på en halvtimme de krävs flera timmars körning men innan dess är man nog döv. Felet är nog som redan nämnts skit i förgasarens munstycken ev i både lågfart och högfart. Har man inte mont ett filter på bränsleslangen så gör de omg. Prova starta den med startgas så vet du om förgasaren är skitig.
 
Om man tycker att det är roligt när det låter så mycket kanske man tycker att det blir ännu roligare när man gasar jättemycket. Kanske att ventilerna och kolven har träffats. Krokiga ventiler.

Jag skulle också testat med startgas.
Gör ett kompprov.
Kolla ventilspel.
Ev ett kompprov igen om ventilspelet var fel.
 
Startgasen glömde jag skriva som förslag :Bugar

Det som "brända ventiler" kallas i folkmun kallar jag för något annat, just "brända" låter illa.
Krökta, otäta, trasiga, "tätar dåligt", "trasiga säten" är ord jag använder.

För övrigt, är det bara jag som hade tyckt sån här felsökning skulle vara roligt att pilla med?
 
Jag har ju alltså haft isär förgasaren, normalt sätt så ultraljudstvättar jag dem, men vill inte förnedra tvätten med en kinaförgasare:D

Så förgasaren är ren och fullt fungerande, stiftet har gnista och blir lite fuktigt av bensin.

Jag ska testa komp prov, och lyfta ventilkåpan och kolla spelet som nästa steg.

Startgasen ger ingenting, märkligt nog. Kan de bli gamla och tappa styrkan? Flaskan är säkert 15 år gammal.

Min aversion mot kinagrejer är stor, så detta görs med en stor suck, annars tycker jag sånt här är:banana:yoparty
 
Kina motorer är nastan lika bra som KTM vi har hagt ett antal fiddys/4hjulingar som har legat på ventilsläpp många många timmar när pojk jänkarna har härjat och det enda som jag har bytt är en koppling pga portning kam fogge o biggbore som gav upp samt ett gang skruvar som försvunnit
 
Jag har ju alltså haft isär förgasaren, normalt sätt så ultraljudstvättar jag dem, men vill inte förnedra tvätten med en kinaförgasare:D

Så förgasaren är ren och fullt fungerande, stiftet har gnista och blir lite fuktigt av bensin.

Jag ska testa komp prov, och lyfta ventilkåpan och kolla spelet som nästa steg.

Startgasen ger ingenting, märkligt nog. Kan de bli gamla och tappa styrkan? Flaskan är säkert 15 år gammal.

Min aversion mot kinagrejer är stor, så detta görs med en stor suck, annars tycker jag sånt här är:banana:yoparty

Kolla om kammen står rätt för om den inte startar på startgas trots gnista så står kammen fel eller så är den komplös.
 
Kolla ventilspelet. Kinesmotorerna brukar tappa spelet efter ett tag. :tummenupp
 
Ventilspelet är ok. Har inte hittat någon komptestare ännu.... Må detta Kinesiska härke starta & köra bort från mina ägor omedelbart:arsele
 
Jahapp, lånade en kompprovare av bilmekargrannen, hittar inte min och inte sett den på 20 år heller för den delen...

Men nålen fastnar inte, den flippar i takt med kolvslagen och det är svårt att se hur högt den går.

Efter slapp googling verkar 12 bar vara i närheten av rätt(?) och jag tycker mig se mätarn vända på 6 bar.

Vad gör jag för fel, ska inte nålen stanna på max?
 
Jahapp, lånade en kompprovare av bilmekargrannen, hittar inte min och inte sett den på 20 år heller för den delen...

Men nålen fastnar inte, den flippar i takt med kolvslagen och det är svårt att se hur högt den går.

Efter slapp googling verkar 12 bar vara i närheten av rätt(?) och jag tycker mig se mätarn vända på 6 bar.

Vad gör jag för fel, ska inte nålen stanna på max?
Backventilen är kass.
 
Löste det genom att slow mo filma nålen på mätaren och dra runt motorn, då gick det att se var den vände.

Nålen är uppe på runt 11-12 bar, så där var heller inget fel..
 
Har du satt i rätt stift. Kan vara känsliga för hårdheten. Samt som någon nömde tändpunkten.
 
Rätt stift enligt handboken, hur kan man kolla något som har med tändpunkt att göra? Är ju digital tändning på allt sen åttiotalet typ
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top