4t dämpare på 2t ?:P

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jag förstod var du menade från början, spara pengarna!

Det är väl hans bekymer om det inte funkar bra, låt honom prova så får vi ett vettigt svar på den stora frågan som folk bara kommer med åsikter på. :tummenupp
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
jag satte på en slutdämpare från en 250 fyrhjuling på min Honda NS 125 F och det lät sjukt gött..
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
var det någon stor effektskilnad?

ingen skillnad i effekt men det såg sjukt snyggt ut + att de lät gött =) bjuder på en bild.
före o efterbilder från krashen oxå XD
dock så hade jag fixat så att det var lite tjockare där sluttdämparen möter röret. de ser man på första bilden
 

Bifogat

  • DSC01670.jpg
    DSC01670.jpg
    228.7 KB · Visningar: 59
  • DSC01586.JPG
    DSC01586.JPG
    100.9 KB · Visningar: 56
  • DSC01587.JPG
    DSC01587.JPG
    79.7 KB · Visningar: 57

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
ingen skillnad i effekt men det såg sjukt snyggt ut + att de lät gött =) bjuder på en bild.
före o efterbilder från krashen oxå XD
dock så hade jag fixat så att det var lite tjockare där sluttdämparen möter röret. de ser man på första bilden

Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad

Det kändes som att jag fick mer botten.. men de kan ju ha vart placebo effekt..
2t dämparen finns la där på 2t för att ge de där motståndet som ska finnas i 2taktare...
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det kändes som att jag fick mer botten.. men de kan ju ha vart placebo effekt..
2t dämparen finns la där på 2t för att ge de där motståndet som ska finnas i 2taktare...

jojo men jag mena med bänkning för att ta reda på om man tappa någon effekt på det.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad

Kanske för att 2taktsdämpare är mer optimalt men att skillnaden är relativt liten, expansionskammaren gör ju det stora jobbet för att anpassa effektkurvan
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Två och fyrtaktsdämpare är utformade för att dämpa olika frekvenser.
Har man tur så blir ljudet bra.
Har man otur så dämpar det knappt alls.

För många år sedan byggde jag nya dämpare till mina Husqvarnor (stora tvåtaktare) emedan dessa lät djävulskt.
Till fyrtaktare har jag uppnått ganska bra resultat.
Qvarnorna gick inte alls.
Dånade fortfarande (vasst otrevligt ljud - som jag visserligen gillar) trots att jag offrade en hel del effekt.
Till slut provade jag med ett 90graders slutrör (skarp böj) på originaldämparen.
Funkade kanon.
Lätt att plocka av och på.
På årsracet -99 såg jag en Husky med "min" lösning.
15 år senare.
Värmde mitt hjärta.

Ergo:
Ljuddämpning är betydligt mer komplicerat än man tror.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag skulle nog aldrig lägga mer än 400:- på en riktigt fin dämpare till 125:a. Ett rör är en annan sak.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top