4t dämpare på 2t ?:P

var det någon stor effektskilnad?

ingen skillnad i effekt men det såg sjukt snyggt ut + att de lät gött =) bjuder på en bild.
före o efterbilder från krashen oxå XD
dock så hade jag fixat så att det var lite tjockare där sluttdämparen möter röret. de ser man på första bilden
 

Bifogat

  • DSC01670.jpg
    DSC01670.jpg
    228.7 KB · Visningar: 59
  • DSC01586.JPG
    DSC01586.JPG
    100.9 KB · Visningar: 56
  • DSC01587.JPG
    DSC01587.JPG
    79.7 KB · Visningar: 57
ingen skillnad i effekt men det såg sjukt snyggt ut + att de lät gött =) bjuder på en bild.
före o efterbilder från krashen oxå XD
dock så hade jag fixat så att det var lite tjockare där sluttdämparen möter röret. de ser man på första bilden

Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad
 
Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad

Det kändes som att jag fick mer botten.. men de kan ju ha vart placebo effekt..
2t dämparen finns la där på 2t för att ge de där motståndet som ska finnas i 2taktare...
 
Det kändes som att jag fick mer botten.. men de kan ju ha vart placebo effekt..
2t dämparen finns la där på 2t för att ge de där motståndet som ska finnas i 2taktare...

jojo men jag mena med bänkning för att ta reda på om man tappa någon effekt på det.
 
Men då finns det bara en fråga kvar, varför finns 2-takts dämpare när 4-takts dämpare inte gör någon skilnad? Någon anledning måste det finnas, eller? :confused:
skulle va om någon bänka skilnaden om det är någon effektskilnad

Kanske för att 2taktsdämpare är mer optimalt men att skillnaden är relativt liten, expansionskammaren gör ju det stora jobbet för att anpassa effektkurvan
 
Två och fyrtaktsdämpare är utformade för att dämpa olika frekvenser.
Har man tur så blir ljudet bra.
Har man otur så dämpar det knappt alls.

För många år sedan byggde jag nya dämpare till mina Husqvarnor (stora tvåtaktare) emedan dessa lät djävulskt.
Till fyrtaktare har jag uppnått ganska bra resultat.
Qvarnorna gick inte alls.
Dånade fortfarande (vasst otrevligt ljud - som jag visserligen gillar) trots att jag offrade en hel del effekt.
Till slut provade jag med ett 90graders slutrör (skarp böj) på originaldämparen.
Funkade kanon.
Lätt att plocka av och på.
På årsracet -99 såg jag en Husky med "min" lösning.
15 år senare.
Värmde mitt hjärta.

Ergo:
Ljuddämpning är betydligt mer komplicerat än man tror.
 
Jag skulle nog aldrig lägga mer än 400:- på en riktigt fin dämpare till 125:a. Ett rör är en annan sak.
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top