450 gp

450gp

Hur läcker som helst!
 

Bifogat

  • ktm_replica_2.jpg
    ktm_replica_2.jpg
    156.2 KB · Visningar: 218
Verkar ballt!
Som jag fattat det är det motorer från 450 4takt crossarna?

Det mesta av en crosshoj används faktiskt. Bara lite kåpor, andra fälgar och en annan gaffel typ. Samma ram, sving och motor som crosshojen man bygger på. Så inte direkt gjort för en rr-bana från första början. Så att sätta GP i namnet på dom känns kanske lite fel. Dom som har börjat köra sånna här hojar i USA och Spanien säger att dom har rätt många brister på en asfaltbana. Spårvalen blir konstiga av någon anledning och stegningen i växellådorna stämmer inte heller mm. Läste om en pappa i USA som sa att en sån var sämre än den SV650 dom också körde med. Men ideén är kul att försöka bygga en billig hoj med bara lite ombyggnad.

Intressanta tankar från en som tävlat mycket med 450cc motorerna.
http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=37238


Kåporna på den spanske versionen som trådstartaren länka till är tagna direkt från en Honda RS250RW.

Capturer.JPG
 
Last edited:
Jo, självklart blir det ju inte en optimal banhoj, men det kanske spelar mindre roll om man bara kör mot likadana.

ÅAS så kanske man inte blir en bra RR förare av att harva omkring och lära sig felaktiga spårval i ett par år innan man byter till en riktig hoj.
 
Riktigt coolt och jag hoppas det kommer fler liknande idéer!

Hurvida de heter GP eller inte känns lite småsnobbigt att diskutera. Vem som helst fattar väl att en ombyggd fyrtaktscross inte är samma sak som en fabriksräcer....
 
"On our team we have a rigorous maintenance schedule, not unlike the top national teams. Our 450cc motors are checked after each race. If we race short track, we do a leak down, adjust valves, change oil and get ready for the next race. If we race a TT, we do the same. If we run a half-mile all the basics are checked and we would only run two half-miles without taking off the cylinder to check piston wear, scoring of the cylinder etc. In our case, we change pistons after every half-mile, and sell the used one at 50cents on a dollar to the MX guys. On the mile, well, we only race one race on the mile and then tear the motor down. Everything gets checked: Crank, bearings, rod, piston, timing chain is usually changed after every mile and after every four half-miles."


Sjukt.
 
Riktigt kul idé vore kul med någon sån här typ av klass i sverige tycker jag, då kanske med några lite mindre underhålls krävande motorer!
 
"On our team we have a rigorous maintenance schedule, not unlike the top national teams. Our 450cc motors are checked after each race. If we race short track, we do a leak down, adjust valves, change oil and get ready for the next race. If we race a TT, we do the same. If we run a half-mile all the basics are checked and we would only run two half-miles without taking off the cylinder to check piston wear, scoring of the cylinder etc. In our case, we change pistons after every half-mile, and sell the used one at 50cents on a dollar to the MX guys. On the mile, well, we only race one race on the mile and then tear the motor down. Everything gets checked: Crank, bearings, rod, piston, timing chain is usually changed after every mile and after every four half-miles."


Sjukt.
Låter hyfsat dyrt...
 
Verkar vara en svårdödad myt här på SH, att 4t skulle vara mer underhållsfri än 2t.

Kanske om man jämför en gat 4t (som alla 600/1000cc) med en 2t byggd för enbart för racing (som 125/250GP). Men gör man en mer rättvis jämförelse, 600/1000cc mot 125/250std, eller 4t GP mot 2t GP, så ser man ganska enkelt hur verkligheten ser ut.


Det är både dyrt och tidskrävande med 4t.
 
Verkar vara en svårdödad myt här på SH, att 4t skulle vara mer underhållsfri än 2t.

Kanske om man jämför en gat 4t (som alla 600/1000cc) med en 2t byggd för enbart för racing (som 125/250GP). Men gör man en mer rättvis jämförelse, 600/1000cc mot 125/250std, eller 4t GP mot 2t GP, så ser man ganska enkelt hur verkligheten ser ut.


Det är både dyrt och tidskrävande med 4t.
I won´t go there. :D
 
Verkar vara en svårdödad myt här på SH, att 4t skulle vara mer underhållsfri än 2t. Kanske om man jämför en gat 4t (som alla 600/1000cc) med en 2t byggd för enbart för racing (som 125/250GP). Men gör man en mer rättvis jämförelse, 600/1000cc mot 125/250std, eller 4t GP mot 2t GP, så ser man ganska enkelt hur verkligheten ser ut. Det är både dyrt och tidskrävande med 4t.
Vill inte vara otrevlig men jag tror du har missat en väldigt väsentlig sak angående 2T vs 4T på SH.

Det är precis den jämförelse du gör i början som gäller på SH, dvs tex 250 räcer mot 1000 gatsoffa.

Att en MotoGP-hoj är dyr att drifta jämfört med tex en 250 räcer vet nog alla.
 
Den här klassen finns fortfarande, fast inte så att man använder en hel crosshojs chassie som grund. Men typen av racing med en encylindrig 4-taktsmotor. Sounds of Singles, SoS. Den klassen finns i Sverige och är öppen för alla som vill delta i den.

Tyvär har den klassen en gång dödat sig själv eller vad man ska säga. Förut var det en klass som gick ihop med WSBK. Men så kom Ducati med en fabrikshoj och sen dog klassen ut efter ca 2 år då man var tvungen att köra den Ducatin om man ville hänga med. Den hojen är nu en av dom mest eftertraktade Ducatis som tillverkats alla kategorier av samlare pga sin historia, antal tillverkade och hur tekniskt avancerad och påkostad som racerhoj den var för sin tid.
 
Last edited:
Vill inte vara otrevlig men jag tror du har missat en väldigt väsentlig sak angående 2T vs 4T på SH.

Det är precis den jämförelse du gör i början som gäller på SH, dvs tex 250 räcer mot 1000 gatsoffa.

Att en MotoGP-hoj är dyr att drifta jämfört med tex en 250 räcer vet nog alla.


Racehojar på racebanan och gathojar på gatan var det någon som sa.


Och ja, att en 800cc är dyrare än en 250cc vet nog alla. Precis.

Men alla kanske inte vet att en 800cc även är dyrare än en 500cc.

Fyrtakt är dyrare än tvåtakt, så enkelt är det.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top