450 gp

Den här klassen finns fortfarande, fast inte så att man använder en hel crosshojs chassie som grund. Men typen av racing med en encylindrig 4-taktsmotor. Sounds of Singles, SoS. Den klassen finns i Sverige och är öppen för alla som vill delta i den.

Tyvär har den klassen en gång dödat sig själv eller vad man ska säga. Förut var det en klass som gick ihop med WSBK. Men så kom Ducati med en fabrikshoj och sen dog klassen ut efter ca 2 år då man var tvungen att köra den Ducatin om man ville hänga med. Den hojen är nu en av dom mest eftertraktade Ducatis som tillverkats alla kategorier av samlare pga sin historia, antal tillverkade och hur tekniskt avancerad och påkostad som racerhoj den var för sin tid.


Supermono kallas det väll i Sverige? En cylindriga upp till 800cc.
 
För det är ju väldigt många stjärnskott som kommit från någon utav Rookie klasserna.........


Eller hur blev det nu?:va
 
Ja, vi vet ju alla vilken den enda och sanna vägen är :rolleyes:

Men en liten eloge ska de ha som kämpar för något som är på väg att dö.
Tror du inte har förstått hur mycket den föraren gjort för svensk RR som helhet - även för dig...
 
För det är ju väldigt många stjärnskott som kommit från någon utav Rookie klasserna...
Ja, tänka sig att det är så. Jobbigt va?
(Men Pro Superbike kanske inte räknas?)
Tror du inte har förstått hur mycket den föraren gjort för svensk RR som helhet - även för dig...
Jo, jag känner till en del men tycker ändå att uttalande/talesättet är uselt. Iaf med tanke på hur verkligheten ser ut idag. Om alla resonerade så hade RR varit en utdöende sport.
 
Riktigt kul idé vore kul med någon sån här typ av klass i sverige tycker jag, då kanske med några lite mindre underhålls krävande motorer!

Vore bra om ktm gjorde en RC4 på 690 motorn som såg ut som den på bilden. En sån vore bra både på gata och när man besöker bandag då och då.
 
Supermono finns ju redan och alla som har besökt en supermono depå vet hur billigt och lättservat det ser ut att vara. 450 4-t crossmotorer har ju redan i måttligt trimmad SM utförande klara problem med hållbarheten och det blir knappast bättre när man åker på fullstora RR banor....

Att plocka ut mycket effekt ur en stånka leder ofelbart till löjligt dålig hållbarhet. Stora tunga kolvar och mycket varv passar dåligt in i ekvationen med driftsäkerhet.....
 
Kan nog vara kul. Men hela chassie geometrin är ju gjord för att man skall sitta upprätt. Borde nog kännas mot en riktig racer att dessa är cross hojar från början?

Är det ingen som har gjort seriösa kitt till att tex sätta en 690 motor i ett Aprilia RS 250 chassie? Hade nog kunnat funka.

Eller samma motor i en TZ250, de hojarna brukar ju vara riktigt överkomliga när de blir gamla.
 
690 är nog lite för klumpig, men mosar man så går det säkert.
Men folk som byggt med yz/husa/ktm/etc cross-motorer i riktiga racechassin.
Som sagt bara att glida och kolla på Sound Of Singles, finns många höftiga byggen.
 
Kan nog vara kul. Men hela chassie geometrin är ju gjord för att man skall sitta upprätt. Borde nog kännas mot en riktig racer att dessa är cross hojar från början?

Är det ingen som har gjort seriösa kitt till att tex sätta en 690 motor i ett Aprilia RS 250 chassie? Hade nog kunnat funka.

Eller samma motor i en TZ250, de hojarna brukar ju vara riktigt överkomliga när de blir gamla.


i Supermono cupen finns det TZ250/RS250 med diverse en encylindriga 4t motorer.
 
Ja, tänka sig att det är så. Jobbigt va?
(Men Pro Superbike kanske inte räknas?)

Jo visst, det är skitstort att åka Pro SBK och kör man där har man ju verkligen lyckats.

Nej, jag syftade mer på förare som nått ut till VM, eller är på väg dit.

Supermono finns ju redan och alla som har besökt en supermono depå vet hur billigt och lättservat det ser ut att vara. 450 4-t crossmotorer har ju redan i måttligt trimmad SM utförande klara problem med hållbarheten och det blir knappast bättre när man åker på fullstora RR banor....

Att plocka ut mycket effekt ur en stånka leder ofelbart till löjligt dålig hållbarhet. Stora tunga kolvar och mycket varv passar dåligt in i ekvationen med driftsäkerhet.....

Finns det någon 4t motor som tål att trimmas i liknande grad med 125/250GP SM utan att kosta skjortan?
 
Finns det någon 4t motor som tål att trimmas i liknande grad med 125/250GP SM utan att kosta skjortan?

Nej om man bortser från SST 600 och SBK klasser......

Det närmsta vore nog att ta en Aprilia 550 motor och hotta lite lagom. Stoppa den i ett RS250 chassie och då bör få något som åker varvtider mellan GP 125 och 250.
 
Supermono finns ju redan och alla som har besökt en supermono depå vet hur billigt och lättservat det ser ut att vara. 450 4-t crossmotorer har ju redan i måttligt trimmad SM utförande klara problem med hållbarheten och det blir knappast bättre när man åker på fullstora RR banor....

Att plocka ut mycket effekt ur en stånka leder ofelbart till löjligt dålig hållbarhet. Stora tunga kolvar och mycket varv passar dåligt in i ekvationen med driftsäkerhet.....

Som allt annat beror det på hur man gör. Finns en hoj i Supermono som kör hela säsongen inkl 2 timmars endurance på Arctic Circle utan något annat än oljebyta och ventilspels koll. Dessutom går den skapligt bra. Självklart kan man trimma sönder allt och höja varvtalet till orimlighet. Men det behöver inte göra hojen till en vinnare. Föra att vinna måste man komma i mål:) Men likt 250 räser så är supermono idag en entusiastklass, så då ska man skruva, eller;)
 
Ja, vi vet ju alla vilken den enda och sanna vägen är :rolleyes:

Men en liten eloge ska de ha som kämpar för något som är på väg att dö.

Vad jag vet så har han varit direkt inblandad med att själv köra eller ha förare i sitt team i 125STD, 125R, 250SP, 250R, 600STK, NSBK och ERF. Allt från b-race till VM. Förutom det har han hjälpt andra förare och team mer än vad flera andra gjort eller gillar.

Så enligt ditt resonemang så är hela sporten utdöende.

Jag tror mera att detta utalandet ännu är ett där du pratar ner allt och alla bara för att framhäva dig själv eller din klass. Det resonemanget är också ett sätt som kommer döda våran sport. Du kan få ta över hans mantel eftersom du själv är så bra och har all tid till det. Det kommer också döda vår sport..
 
Jo visst, det är skitstort att åka Pro SBK och kör man där har man ju verkligen lyckats. Nej, jag syftade mer på förare som nått ut till VM, eller är på väg dit.
Om du vill förlöjliga Pro Superbike så gör det men mig veterligen är det väl en kille där ifrån som lyckats bäst utomlands i år.
Jag tror mera att detta utalandet ännu är ett där du pratar ner allt och alla bara för att framhäva dig själv eller din klass. Det resonemanget är också ett sätt som kommer döda våran sport. Du kan få ta över hans mantel eftersom du själv är så bra och har all tid till det. Det kommer också döda vår sport..
Jösses vad ömma tår du har fått på sista tiden.

Om du tolkar allt jag skriver som att jag vill lyfta fram mig själv och min klass så är det beklagligt men inget jag kan ta ansvar för. Du borde inse att det faller på sin egen orimlighet.

Tycker signaturen var rätt tydlig och löjlig (finns fler såna på SH, ingen nämnd ingen glömd, där en eller flera klassers förträfflighet måste framhävas för att på så sätt intala andra om vad som är rätt eller fel), men den åsikten fick man tydligen inte ha.
 
Om du vill förlöjliga Pro Superbike så gör det men mig veterligen är det väl en kille där ifrån som lyckats bäst utomlands i år.

Förlöjligar inte Pro SBK på något sett, men anser inte att det är en bra väg att ta om man vill utomlands.


Flest lovande unga förare har vi haft, och har vi från GP klasserna. Liksom en kraftig majoritet utav hela världens förare så kommer de snabbaste från GP-klasser. Ett fåtal är fostrade på cyklar gjorda för gatan.



Jag ser gärna att en fyrtaktsmotor ersätter dagens tvåtakt i 250GP (med liknande prestanda i liknande/samma chassin). Så länge det är en GP klass (dvs. inte ombyggda, alt. extremt ombyggda gatmaskiner) spelar det ingen direkt roll hur många takter det är.
Tyvärr är det i dagsläget för dyrt för SM och alternativet med en gathoj tilltalar mig inte något vidare.
 
Sluta gnäll på varann om nån gammal legend som iaf jag inte fattar vem det är men det låter som han behöver/förtjänar en del cred :tummenupp

Ni som debatterar huruvida SoS-hojar håller eller inte kan kika på http://www.supermono.se/MONOMotorcyklar/tabid/103/Default.aspx för en del bilder och kort info om en del av de cyklar som idag tävlar i Supermonocupen.
I ett chassi med 125-mått behöver man inte trimma t.ex en KTM RFS 510cc särskilt mkt för att köra 1.03.0 på Sviestad på 44-årsracet gångna helgen.
Min hoj (690 -07) kör sin tredje säsong i SoS och har fått ventilerna ställda två gånger utöver en del oljebyten. Det byggs för närvarande en hoj med 690-motor i ett TZ-chassi som kommer vara väldigt underhållsfri och som jag ser det både kompetent och "billigt" (inget är ju billigt men ni fattar).
Om man däremot kör 790cc BMW-special-bygge är det klart det kostar som fasen men valet gör man ju själv.
 
690 är nog lite för klumpig, men mosar man så går det säkert.
Men folk som byggt med yz/husa/ktm/etc cross-motorer i riktiga racechassin.
Som sagt bara att glida och kolla på Sound Of Singles, finns många höftiga byggen.

Japp, med det jag menar är att det inte finns någon firma som har specialiserat sig på färdiga kitt där det bara är bolt on som gäller :)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top