450 cc för lite?

Nyteknik skrev:
Du får dispens för att köra med en Honda RVF 400 eller CBR 400 RR i 250 SP och förutsatt att du är en skaplig chaufför kan en sådan hoj placera sig långt fram i fältet. Faktiskt något som intresserar mig vid ett ev. byte från 250 R.
Ingen dispens behövs väl för det? Klassen är per definition öppen för 2t upp till 250cc och 4t upp till 400 cc
Men om vi får igenom vår önskan att tillåta kitpipor i 250SP så skulle man samtidigt kunna tillåta upp till 450cc för 4-takt i alla fall till 2006. Det rimmar som sagt mer med crossens kubikindelning också.
Vill jag ha en RS450 att rejsa med? Skiter påven i skogen? JAAA, klart jag vill! :banana

Goodstuff skrev:
Please enlighten me. Vad är speciellt med 400:orna?

Vad vill du veta då? Att de håller för 105HK utan att du måste riva allt efter 3 meter?

Fanns en snubbe med en superbiketrimmad R7 som körde gata med den - den rasade inte.

Webspy skrev:
Har precis köpt en vfr 400 r -92.... kanske borde byta klass för en helg...

Säg inte så utan att lägga upp bilder. Ballt med en miniatyr RC30 :banana

Mavve skrev:
Okej, du vet nog inte så mycket om 400orna men det gör inget.

Så du menar alltså att de över 10 år gamla 400 motorerna skulle gå att köra annat än i bromsbänk med 100+ RWHP? Litereffekten skulle bli 250 RWHP, alltså lika mycket som dagens MotoGP hojar.

Jag hoppas du skojar mig aprillio...

Om du kollar på de klasser i England där trimmningen i princip är fri, så har de snabbaste 400:orna 80-85 RWHP...och då är det lagt seriösa stålar på hojarna.

Last edited:
Mavve skrev:
Vad vill du veta då? Att de håller för 105HK utan att du måste riva allt efter 3 meter?

Fanns en snubbe med en superbiketrimmad R7 som körde gata med den - den rasade inte.

Visa mig en ZXR400 med 105 bhp, eller 100 för den delen, som går på gata och inte har krävande servicebehov.
Har inte påstått att de kommer rasa efter tre meter men att de kräver mycket service. Icke turbomatade fyrtaktsmotorer med litereffekter på drygt 260 hk kräver service - fysikens lagar som spelar in.

McFille skrev:
Så du menar alltså att de över 10 år gamla 400 motorerna skulle gå att köra annat än i bromsbänk med 100+ RWHP? Litereffekten skulle bli 250 RWHP, alltså lika mycket som dagens MotoGP hojar...

Jag hoppas du skojar mig aprillio...

Om du kollar på de klasser i England där trimmningen i princip är fri, så har de snabbaste 400:orna 80-85 RWHP...och då är det lagt seriösa stålar på hojarna.

Så jag som har över 70RWHP har en ûbergrym jävla ball zxr400 utan att ens ha lagt så värst mycket stålar på trim?

Funderade på att dra upp den i över 80HK men lönt?

Att engelsmännen har 80-85 vet jag, men de kan få mer.

Jag saknar tex. FCR32orna som de har o helsystem som de har. Sen har de ju rejskammar o lite till.... med allt det så behöver man INTE riva motorn nån gång mer än när man känner för det själv. Finns en hel del till att göra.

Mavve skrev:
Säg inte så utan att lägga upp bilder. Ballt med en miniatyr RC30 :banana

Köpte den av en av kompis i thailand.... får se om den går att regga in......

Bifogat

• vfr.jpg
    vfr.jpg
    86.5 KB · Visningar: 163
Goodstuff skrev:
Visa mig en ZXR400 med 105 bhp, eller 100 för den delen, som går på gata och inte har krävande servicebehov.
Har inte påstått att de kommer rasa efter tre meter men att de kräver mycket service. Icke turbomatade fyrtaktsmotorer med litereffekter på drygt 260 hk kräver service - fysikens lagar som spelar in.

Ja, jag vet att de med 100hk kräver service. Stod det nåt annat?

De med 70 blir bara lite varmare fortare än original - min blir det.

Webspy skrev:
Köpte den av en av kompis i thailand.... får se om den går att regga in......

Fy fan vad kaxig den var :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Klart det går att regga in, annars bara kör ändån! :banana

Mavve skrev:
Så jag som har över 70RWHP har en ûbergrym jävla ball zxr400 utan att ens ha lagt så värst mycket stålar på trim?

Funderade på att dra upp den i över 80HK men lönt?

Att engelsmännen har 80-85 vet jag, men de kan få mer.

Jag saknar tex. FCR32orna som de har o helsystem som de har. Sen har de ju rejskammar o lite till.... med allt det så behöver man INTE riva motorn nån gång mer än när man känner för det själv. Finns en hel del till att göra.

Att fyrahundrorna är balla har inget med detta att göra! :7peta

Om du nu vet hur de kan trolla fram 25% mer effekt i sina maskiner i England så blir de säkert överlyckliga om du upplyser dem...

McFille skrev:
Att fyrahundrorna är balla har inget med detta att göra! :7peta

Om du nu vet hur de kan trolla fram 25% mer effekt i sina maskiner i England så blir de säkert överlyckliga om du upplyser dem...

Men är trimningen verkligen fri då?

Deras zxr400SP har runt 85 ja o jag ville ha likvärdigt innan bara för att ha - men pallar inte längre. MC e inte som det var förr. En fluga liksom :hihi

Ska väl få min 400 bänkad detta året troligtvis o akn lägga upp papper då o hugger du tillräckligt kan jag väl låta skrämma upp den i 85 om jag inte har nåt o göra....

Gah! Nu fick jag upp gamla drömmen om en RVF400 igen...det är ju så dumt egentligen, men såååå najs det hade varit.

En RVF400 med Tyga Performance RC211V kåpor, det ni!
Kolla in den här Colin Edwards replikan:

edwardsfronttopright.jpg

edwardsleft.jpg

Webspy skrev:
nära...... cylindrar...

Vet, men i tanken läste jag så först - passagerare alltså....

Sjukt snygg Honda det där, fast med originallacken(röd/vit/blå) så hade den varit snyggast i sverige :)

Webspy skrev:
Bra på thai ??

observera att hojen är uttagen år 2535....

Underbart!!!!!

Lova att ta med kameran till bilprovningen och fota 9:an på killen när du ger honom det där...ööhhhh...registreringsbeviset eller vad det nu var. :rofl

Finns det några sådana här modeller inreggade i Sverige?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN