400 spänn för el?!

När jag ställer upp och står och fryser klockan 8 på en lördagsmorgon iförd mina röda sjukvårdare-kläder i en ishall full med 11-åriga killar som spelar hockeycup och inte får en jäkla spänn... då håller jag tyst, kräver ingen ersättning och betalar min bensin själv. Det är barn- och ungdomsidrott.

När jag åker 15 mil, enkel resa, till Linköping för att hjälpa till och vara funktionär och få bästa åskådarplatsen på hela arrangemanget, lite käk och ibland (men inte alltid) en snygg solbränna, då kan jag hålla tyst och tycka att det är okej att jag inte får någon ersättning för det skulle kosta så in ihelvete mycket om alla ideella funktionärer skulle få ersättning. De flesta arrangemang skulle inte gå att genomföra.

Men när vuxna människor som "bör" kunna tjäna egna pengar och som håller på med en sport där det kostar ett antal 10.000 kr bara för att börja och där det inte kan komma som någon överaskning att det KOMMER att kosta 10.000-tals kronor att utöva sitt nöje börjar gnälla över 400 kr och tycker att arrangören ska stå för alla dessa kostnader "för i mitt hus kostar det bara några ören de dagarna" (ha depån i garaget då!)... då börjar jag ledsna och funderar på vafan jag håller på med egentligen.

Så om inte HW och Björn och resten av det underbara arrangörsgänget nere på Sviestad lyckas övertala mig eller muta mig med en Nogger Black extra så kommer jag nog att åka och vara sjukvårdare på en ridtävling för flickor-B (6-12 år) eller liknande istället. De är iaf tacksamma när man plåstrar om dem och tröstar dem när de slagit sig...

Jag vill också köra Rookie600... men jag har fan inte råd... Så jag gör det näst bästa. Jag ser till att de som HAR råd vet att det finns engagerade funktionärer som står längs med banan...

Tänk en gång till innan ni startar sådana här trådar... Det hade varit okej att ställa frågan "Varför kostar det 400 kr/gång för el och vad kan vi göra för att det skall bli billigare?"... Det hade varit en konstruktiv tråd.

Last edited:
Hörrö Lime, nu får du tagga ner två steg.
Att ni underbara funktionärer jobbar grattis är vi alla tacksamma för. Men hur du drar kopplingen mellan det och att man som tävlande automatiskt skall acceptera ett (i mina ögon) överpris för el, det förstår jag inte.

Jag betalar gladeligen priset för el då man kan visa en stark koppling mellan kostanden för elen, ställverk samt övrig utrustning och vår faktiska förbrukning. Eftersom ni jobbar gratis vet jag inte heller varför priset borde motiveras med det som argument. Jag ser gärna dock en konstruktiv dialog för hur man skall kunna sänka priset (om något). Ditt inlägg tycker jag dock inte hamnade under begreppet konstruktivt, vilket du själv efterlyste, utan snarare under begreppet "Åh, vad ni är idioter som klagar på en kostnad som ni inte vet bakgrunden till". Konstruktivt hade varit att visa istället den kostnaden i detalj och på så sätt övertyga mig om att 400 spänn för el är billigt.

/Freppa

Ps. För övrigt tycker jag det är synd att ni inte erhåller någon ersättning. Keep up the good work! Om jag någonsin tävlar på Sviestad och du är där så lovar jag bjuda på valfri glass.

Jag håller med Freppa, med tillägget att jag skulle heldre betala 400spänn för att täcka en symbolisk "lön" till funkisarna än elavgift.
Dessutom kan jag tänka mig att en RR-förare som precis gått omkull inte är värdens trevligaste och glada kille.
Men kom inte och påstå att vi inte är tacksamma alls.

Freppa skrev:
Hörrö Lime, nu får du tagga ner två steg.
Att ni underbara funktionärer jobbar grattis är vi alla tacksamma för. Men hur du drar kopplingen mellan det och att man som tävlande automatiskt skall acceptera ett (i mina ögon) överpris för el, det förstår jag inte.

Jag betalar gladeligen priset för el då man kan visa en stark koppling mellan kostanden för elen, ställverk samt övrig utrustning och vår faktiska förbrukning. Eftersom ni jobbar gratis vet jag inte heller varför priset borde motiveras med det som argument. Jag ser gärna dock en konstruktiv dialog för hur man skall kunna sänka priset (om något). Ditt inlägg tycker jag dock inte hamnade under begreppet konstruktivt, vilket du själv efterlyste, utan snarare under begreppet "Åh, vad ni är idioter som klagar på en kostnad som ni inte vet bakgrunden till". Konstruktivt hade varit att visa istället den kostnaden i detalj och på så sätt övertyga mig om att 400 spänn för el är billigt.

/Freppa

Ps. För övrigt tycker jag det är synd att ni inte erhåller någon ersättning. Keep up the good work! Om jag någonsin tävlar på Sviestad och du är där så lovar jag bjuda på valfri glass.

Ja, jag kan hålla med om att jag borde (igen) taggat ner minst två snäpp och att det inte var det minsta konstruktivt i det jag skrev. Det var heller inte min mening att det skulle vara kontruktivt...

8 av 10 RR-förare ÄR helt okej och man får en hel del glada tillrop i depån, framför allt om man har hjälpt till vid någon lite mer spektakulär vurpa...

Ja, jag håller med om att det är bättre att visa varför det kostar att dra el. Kan säga att el på en motorstadion är billig i jämförelse med en orienteringstävling eller något annat arrangemang där det inte ens finns el framdraget.

Men som med det mesta så finns det en gräns för vad man orkar med som funktionär (oavsett vilken sport)... i mitt fall är det just nu inte så långt kvar och det mesta har faktiskt inte ens med roadracing att göra. Misstänker att efter första tävlingen så är jag fast i "träsket" igen. Tål att upprepas igen... det ÄR skitkul att vara RR-funktionär. Tungt, skitigt, jobbigt och aldeles, aldeles underbart när det är som bäst.

Orsaken till att jag reagerade lite i kraftigaste laget (om någon är intresserad) är att jag varit och arbetat som sjukvårdare i helgen och vid ett tillfälle var jag tvungen att klippa upp ett par ridstövlar för att komma åt en stor blödning. Pappan till tjejen som bröt underbenet på ett avancerat sätt har krävt att jag skall betala ett nytt par stövlar... Då kanske ni lite bättre kan förstå varför jag är lite trött på att ställa upp utan att få betalt...

Äh... kör fort, kör säkert, ha kul och så ses vi på banorna i sommar!

Lime skrev:
Orsaken till att jag reagerade lite i kraftigaste laget (om någon är intresserad) är att jag varit och arbetat som sjukvårdare i helgen och vid ett tillfälle var jag tvungen att klippa upp ett par ridstövlar för att komma åt en stor blödning. Pappan till tjejen som bröt underbenet på ett avancerat sätt har krävt att jag skall betala ett nytt par stövlar... Då kanske ni lite bättre kan förstå varför jag är lite trött på att ställa upp utan att få betalt...

Det där skulle nog vara väldigt osannolikt på en rr-bana..
Däremot är nog risken större att en rr-förare är upprörd/förbannad/vfsh efter en vurpa och kanske inte alls den trevligaste person att ha att göra med.
Dock kan man ju be om ursäkt så fort adrenalinet lagt sig.

Lime skrev:

Be gubbjäveln att dra åt helvete, och säg till han att han ska vara tacksam över att du tog hand om hans dotters benbrott istället.... Det skulle jag ha gjort!

Håller med Macke. Be han fara åt helvete. Sedan kan du be honom fråga sin dotter om han hade fått dragit av hennes stövel (de sitter ju satan de där ridstövlarna) när hon har ett benbrott. Hade nog gjort liiiiiite ont!

...Pappan till tjejen som bröt underbenet på ett avancerat sätt har krävt att jag skall betala ett nytt par stövlar... Då kanske ni lite bättre kan förstå varför jag är lite trött på att ställa upp utan att få betalt...

Äh... kör fort, kör säkert, ha kul och så ses vi på banorna i sommar![/QUOTE]

Förstår dig... men som sagt.. inget du ska betala.. berätta för honom vad som hade hänt om du inte klippt upp stöveln..

HW skrev:
Jag röstar för att alla som skrivit något negativt i den här tråden surfar in på www.lms.se och under roadracing anmäler sig som funktionärer dagen före SM i Juli. Då kan ni få hjälpa till att dra ut ca 1 ton kablar och elskåp i depån. Förra året gjorde jag det jobbet nästan själv, det var bara Bjorn som hjälpte mig. :pannkyss
Jag lovar dessutom att alla som hjälper till med det skall få gratis el! :brinnerup
/HW

Jag och Anders drog allt lite kabel med, inte så mycket men några kablar lade vi.. I år kan jag tyvärr inte hjälpa till pga jobb..

/JPS

Lime skrev:

Äh... kör fort, kör säkert, ha kul och så ses vi på banorna i sommar!

Debitera honom en rejäl timkostnad för att du hjälpte hans dotter?

Tyvärr finns såna fall nu nämner i alla sporter de förstör för ganska många andra...

/Urban

Macke skrev:
Be gubbjäveln att dra åt helvete, och säg till han att han ska vara tacksam över att du tog hand om hans dotters benbrott istället.... Det skulle jag ha gjort!

Det är ungefär det jag gjort... fast inte så finkänsligt som du formulerade det... ;)

*/ ?>
Back