400 spänn för el?!

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ny i racingvärlden så förundras man över vissa saker.
En av dessa saker är priset för el vid tävling.
För ERF på Falken och Anderstorp kostar anmälningen 2100. Sedan kostar el 400:-. Låt oss nu smaka på denna siffra. 400:-
Jag kan driva en villa i en vecka för det priset. Om jag backade in en buss så tror jag inte ens den skulle klara av att förbruka el för 400:-.
Visst, lite skall de gå i vinst, och det är väl jobbigt att lyfta ut elskåpen, men 400 spänn känns oskäligt, snudd på (om inte träff mitt i) ockerpriser.

Kan någon förklara hur man räknat fram denna siffra?

/Freppa

Min elkostnad för min lägenhet ligger på runt 500:- kvartal och det är inkl nätavgiften för att annat bolag äger nätet.

På tävlingar använder jag däcksvärmare ca 4timmar, brödrost, vattenkokare, microvågsugn, lampa i tält, kompressor, radio, element i boutrymmet. Räknade ut elförbrukningen en gång för kanske 5 år sen och jag kom inte upp i många kronór. Runt 20-30:- tror jag det var då.

Det som kostar på tävlingar är att arrangörerna måste hyra el. Finns ingen bana i Sverige där el är färdigdraget i depån med elutag utan dom måste hyra elskåp, kablar och ibland elverk från tex kommunen. Ibland finns det t.o.m ett annat bolag som "äger" elen på vissa banor och som finns bara för att dom ska tjäna pengar på att hyra ut el, tex på Knutstorp. Sen finns det arrangörer som inte kan fylla i rätt i vissa papper när dom hyrt el vilket gjort att dom fått höga böter för att elförbrukningen varit högre än dom uppgett. Sånt får förarna betala för..

Last edited:
...kan dom inte ta ett fett lån & installera permanent el då !? Känns som att våra bidrag borde kunna finansiera ränta & amorteringar på det, ...så hade det blivit slut på ELändet nångång iaf.
Så förbaskat mycket kan det väl inte kosta att dra kabel ...eller ?

Freppa skrev:
Ny i racingvärlden så förundras man över vissa saker.
En av dessa saker är priset för el vid tävling.
För ERF på Falken och Anderstorp kostar anmälningen 2100. Sedan kostar el 400:-. Låt oss nu smaka på denna siffra. 400:-
Jag kan driva en villa i en vecka för det priset. Om jag backade in en buss så tror jag inte ens den skulle klara av att förbruka el för 400:-.
Visst, lite skall de gå i vinst, och det är väl jobbigt att lyfta ut elskåpen, men 400 spänn känns oskäligt, snudd på (om inte träff mitt i) ockerpriser.

Kan någon förklara hur man räknat fram denna siffra?

/Freppa

Ocker är rätt ord!

Om elen ska kosta 400 spänn varje ERF så blir det under säsongen 2400 surt intjänade och beskattade kronor! :eek:
Det räcker nästan till ett elverk på ett par kW. Blir ett mysigt brummande i depån när alla rycker igång däckvärmarna. Dessutom uteblir arrangörernas inkomster på elförsäljningen.

Nästa steg blir väl att kräva betalning för el vare sig man använder den eller inte...

Därefter kommer nog en avgift för alla cyklar med monterat elsystem :3freak

Pga. att effekt uttaget blir väldigt stort när alla dundrar in på en gång och konsumerar en massa ström så pass intensivt, så måste man ligga på stora abonnemang ifrån elnätsägarna. Detta kan handla om ungefär 30-40000 :-/år plus själva elen som förbrukas. En tillfällig inkoppling kostar minst 6000 upp till 16000 ungefär, bara för att få elcentralen inkopplad. En generator som pallar med lite kostar 2-3000 per dygn att hyra och kanske drar uppemot en halv kubik diesel en helg. Det är kanske inte så himla konstigt att det blir dyrt eftersom säsongen är kort ??? / Elektriker som jobbar med tillfälliga anläggningar.

Det är inte förbrukningen som kostar pengar. Kan meddela att på falkenberg så täcker inte avgiften hela kostnaden för el.

Om man vet med sig att man ska köra en hel säsong så tjänar man på att köpa ett begagnat diselverk. Är man dessutom 2 som delar på det så är det definitivt en investering (dessutom håller de längre än en säsong...)

Min far köpte ett dieselelverk på 7kw för 5kkr på aktion. Inte alls tokigt ;)

//håkan

håkan skrev:
Om man vet med sig att man ska köra en hel säsong så tjänar man på att köpa ett begagnat diselverk. Är man dessutom 2 som delar på det så är det definitivt en investering (dessutom håller de längre än en säsong...)

Min far köpte ett dieselelverk på 7kw för 5kkr på aktion. Inte alls tokigt //håkan

Eller så köper man en gammal uttjänt 250-räser och kopplar till en effektivare generator, pure pwnage!! :yoparty

håkan skrev:

Min far köpte ett dieselelverk på 7kw för 5kkr på aktion. Inte alls tokigt ;)

//håkan

Grejen är att det är rätt jobbigt att ha ett elverk stå och gå hela dagarna. Jag hade det nere på Knutstorp sist. Hålla på och fylla på bensin, kolla hur mycket det är kvar, hela tiden. Stänga av det när det inte används, och stå och rycke igång det när man ska ha el..
Sen är det ju rätt jobbigt med det där ljudet hela tiden... (Om man inte köper ett svindyrt, tyst, elverk...)

Jag tröttnade till slut och gick och köpte mig lite ström istället.....

Tänk om 120 förare (Eller hur många är det på en SM helg?), stod med varsitt elverk och förde ett jävla liv hel helgen.... :huvet

Nä, då pröjsar jag hellre... :3freak

Macke skrev:
Grejen är att det är rätt jobbigt att ha ett elverk stå och gå hela dagarna. Jag hade det nere på Knutstorp sist. Hålla på och fylla på bensin, kolla hur mycket det är kvar, hela tiden. Stänga av det när det inte används, och stå och rycke igång det när man ska ha el..
Sen är det ju rätt jobbigt med det där ljudet hela tiden... (Om man inte köper ett svindyrt, tyst, elverk...)

Jag tröttnade till slut och gick och köpte mig lite ström istället.....

Tänk om 120 förare (Eller hur många är det på en SM helg?), stod med varsitt elverk och förde ett jävla liv hel helgen.... :huvet

Nä, då pröjsar jag hellre... :3freak

Om alla köper elverk så lär det väl sluta med att dom förbjuder det för att det bullrar för mycket. Det blir bullertest på elverket, Max 95Db vid förbipassering. :)

J.J skrev:
Pga. att effekt uttaget blir väldigt stort när alla dundrar in på en gång och konsumerar en massa ström så pass intensivt, så måste man ligga på stora abonnemang ifrån elnätsägarna. Detta kan handla om ungefär 30-40000 :-/år plus själva elen som förbrukas.

Det drar dom ju i princip in på EN racehelg isf.... då återstår att det är helvetes dyrt att dra fram kabeln. Annars så är det någon/några som inte precis tänkt till.

Jag röstar för att alla som skrivit något negativt i den här tråden surfar in på www.lms.se och under roadracing anmäler sig som funktionärer dagen före SM i Juli. Då kan ni få hjälpa till att dra ut ca 1 ton kablar och elskåp i depån. Förra året gjorde jag det jobbet nästan själv, det var bara Bjorn som hjälpte mig. :pannkyss

Det är ett helvetesjobb som någon måste göra före tävlingen och som måste återställas efter tävlingen. Jag försvarar inte ockerpriserna men jag tycker ni ska veta HELA sanningen innan ni klagar.
Jag lovar dessutom att alla som hjälper till med det skall få gratis el! :brinnerup

Edit: Om inte annat kan ni gott vara funktionärer på någon av motardtävlingarna efterssom ni ändå är för fega för att ställa upp. :4skrika

/HW

eus skrev:
Hahahaa motorcyklar med skottkärrehjul som maxar 170

Den här diskussionen känns lite gammal på något sätt men jag måste ju ändå påpeka att jag hängt av åtskilliga r6:or, ducatis och annat med min motard. Och jag är inte ens snabb...

RIKTIGA rr-förare kör faktiskt motard...
klipp från startlistan på motardcupen:

Bifogat

• jimmy.gif
    jimmy.gif
    8.5 KB · Visningar: 111
HW skrev:
Den här diskussionen känns lite gammal på något sätt men jag måste ju ändå påpeka att jag hängt av åtskilliga r6:or, ducatis och annat med min motard. Och jag är inte ens snabb...

RIKTIGA rr-förare kör faktiskt motard...
klipp från startlistan på motardcupen:
Det är så kul att ni tar åt er ;)

*/ ?>
Back