400 km/timme ???

raceman_peps skrev:
Klart man blir stolt och patriotisk av att en sådan bil är byggd och utvecklad i sverige. Fattas bara annat.

Råkade titta in i "fabriken" i våras då "vi" lånade lite garageplats åt en måsvinge...
Träffade Christian personligen då. En mycket trevlig och sympatisk herre/kille. Svårt att fatta att han är mannan bakom denna skapelse.

[Tekniknördmode on]: Ramen på en Koenigsegg väger ca 65kg... på en 300SL måsvinge ca 82kg... [Tekniknördmode off]

Jag ska till fabriken och kika runder på höstlovet :banana
Minne för livet...
 
n'Lasse skrev:
Vad kostar en F1 McLaren? Den har väl motsvarande prestanda? :confused:

Mclaren F1 kostar allt från 8 Mkr och uppåt. Gjordes bara 75 exemplar av den vanliga F1 därefter ännu färre av de häftigare LM (orange utan inredning) och GTR (LeMans Racebil)
LM kostar 10mkr +
GTR finns det inte många till salu men räkna med 12mkr+

Koenigsegg kostar ca 4-5 mkr (senast jag kollade, de kan ha höjt priset)

Teoretisk toppfart för Koenigseggen är 400km/h +
McLaren F1 (standard modellen) körde i 387 km/h och blev världens snabbast bil.
Därefter ställde de upp i LeMans 24/h med GTR modellen och vann -på första försöket! :Bugar :Bugar

Du får Mercedes Mclaren SLR för 3,4 Mkr -ny :tummenupp
 
Jorrd skrev:
Mclaren F1 kostar allt från 8 Mkr och uppåt. Gjordes bara 75 exemplar av den vanliga F1 därefter ännu färre av de häftigare LM (orange utan inredning) och GTR (LeMans Racebil)
LM kostar 10mkr +
GTR finns det inte många till salu men räkna med 12mkr+

Koenigsegg kostar ca 4-5 mkr (senast jag kollade, de kan ha höjt priset)

Teoretisk toppfart för Koenigseggen är 400km/h +
McLaren F1 (standard modellen) körde i 387 km/h och blev världens snabbast bil.
Därefter ställde de upp i LeMans 24/h med GTR modellen och vann -på första försöket! :Bugar :Bugar

Du får Mercedes Mclaren SLR för 3,4 Mkr -ny :tummenupp

Men vilken bil har överhanden när det börjar svänga då?
Också en väldigt viktig fråga..
Har haft McLaren F1 som favoritbil så man vill ju inte ge upp i fighten :)
 
Jorrd skrev:
Bilen var nyinköpt för Gumball 3000 -Sommaren 2003
Det är givetvis möjligt att den blivit robustare sedan dess men då fick man inget bra intryck iallafall.
Har för mig att Koenigsegg gjorde en PR grej på slutfesten för sin bil och då var nog det mer en testbil.
 
Såg en merca här i halmstad utanför ett hotell. Cls 350, nån som vet vad det är för någon? Har för mig jag läst om den i bilsport eller nåt. Var inte direkt nån bil som säljs av bilfirmor för den hade en massa tejp överallt och inga skyltar!
 
PollySmurf skrev:
Men vilken bil har överhanden när det börjar svänga då?
Också en väldigt viktig fråga..
Har haft McLaren F1 som favoritbil så man vill ju inte ge upp i fighten :)

Sålänge Koenigsegg inte vunnit LeMans 24h eller någon annan respektabel tävling får man nog anse McLaren F1 som den bättre :tummenupp :D
 
9 sekunder på 401 meter låter för bra för att vara sant.

Vad tyckter ni? Sant eller bullshit...

bullshit för min del.

Glöm inte att Mclaren har fortfarande högst topphastighet officiellt. Koenigsegg har inte bevisat det ännu, så det återstår att se.

Men man ska inte jämföra en gammal bil (Mclaren) som började tillverkas 1993 med en Koenigsegg, helt fel.
 
Last edited:
Det funkar ju att man får 145 hk till bara genom att höja laddtrycket 0.2 bar :yoparty
 
H4 skrev:
9 sekunder på 401 meter låter för bra för att vara sant.

Vad tyckter ni? Sant eller bullshit...

bullshit för min del.

Glöm inte att Mclaren har fortfarande högst topphastighet officiellt. Koenigsegg har inte bevisat det ännu, så det återstår att se.

Men man ska inte jämföra en gammal bil (Mclaren) som började tillverkas 1993 med en Koenigsegg, helt fel.

Tycker inte det låter helt omöjligt. Den accar ju bra som satan, och det är det som räknas. Var det 3.2 sec till 100? Nästan som flygande start ju :rolleyes:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top