400 cc racehoj?

Swedie skrev:
gillar inte underhållet som krävs för att köra en 2-takt. Seså, bort med snacket nu om att det ska bli 2-takt. Blir inte av. Antingen 4-takt eller inget.

91 ZXR 400 väger 186 kilo fulltankad med olja och allting.

Jisses, det är ju hur tungt som helst. Min hoj väger 170 kg med halv tank.
Det mekandet med Maries hoj som har varit är ju typ inget. Har för mig vi vägde Maries hoj på Gelleråsen förra året. c:a 150 kg med soppa, dock inte fulltankad.

Är lite klyven just nu. Köpa eller inte... kan stå en hoj här inom 1 vecka om så. men bah. Vill inte göra ett impulsköp som jag sedan ångrar. Ha räknat lite o det kan kosta cirka 20 lappar totalt för att införskaffa en ZXR o göra den raceklar. Köper en smashad ZXR400 isåfall.

Den väger ändå 5-10kg mindre än R1an så det betyder att den kan ha högre kurvhastighet :D

Swedie skrev:
Den väger ändå 5-10kg mindre än R1an så det betyder att den kan ha högre kurvhastighet :D

Nja, vikt är inte allt när det gäller kurvhastighet. Kawan är trots allt en nästan 15 år gammal hoj och 186 kilo i vikt är inte fjäderlätt direkt. Tvivlar starkt på att den är snabbare i kurvorna än en ny R1.

Chris Ash skrev:
Nja, vikt är inte allt när det gäller kurvhastighet. Kawan är trots allt en nästan 15 år gammal hoj och 186 kilo i vikt är inte fjäderlätt direkt. Tvivlar starkt på att den är snabbare i kurvorna än en ny R1.
Javisst har chassit mycket att göra med hur fort den kan gå i kurvor. Aint stopid. =)

Jag har sökt runt lite på nätet bland race ZXR400 o de verkar ju gå rätt bra ändå.
Men som vanligt, är det mestadels föraren som sätter begränsningarna.

Min ZXR400 tyckte jag var lite övertung. Alltså vikten var högt upp i chassit.
Den kom igång om man bara gasade hårt. gick till o med på bakhjulet om man ryckte en massa i styret. he he

Jag kan iaf se det som en hoj som tjejen kan använda för rejsing. Sen går den ju använda på gata oxå då den är billig i försäkring.

Swedie skrev:
Javisst har chassit mycket att göra med hur fort den kan gå i kurvor. Aint stopid. =)

Jag har sökt runt lite på nätet bland race ZXR400 o de verkar ju gå rätt bra ändå.
Men som vanligt, är det mestadels föraren som sätter begränsningarna.

Min ZXR400 tyckte jag var lite övertung. Alltså vikten var högt upp i chassit.
Den kom igång om man bara gasade hårt. gick till o med på bakhjulet om man ryckte en massa i styret. he he

Jag kan iaf se det som en hoj som tjejen kan använda för rejsing. Sen går den ju använda på gata oxå då den är billig i försäkring.

Klart du ska köpa en 400:a. Kul med lite annat i klassen också!

/Sleven

sleven skrev:
Klart du ska köpa en 400:a. Kul med lite annat i klassen också!

/Sleven
Inte jag, tjejen.. :)

Jag funderar på om det vore en bra nybörjarhoj. Visst, lite tung sådär. Men tror knappast hon kommer syssla med motstyrning av någon högre grad. Sen kommer jag ihåg att jag tyckte hojen svängde sketbra. Med ett par nya flåsiga Metzelerdäck (får man ha slicks i 250SP?) så lär det greppa på även bra i kurvorna när det behövs.

Swedie skrev:
gillar inte underhållet som krävs för att köra en 2-takt. Seså, bort med snacket nu om att det ska bli 2-takt.

Hej Swedie
Jämfört med att åka 600cc är det ju mycket mindre meka i SP.. Jag mekar på vintern, byter kolvar och gör rent avgasventilerna. Nu gör kolvarna sitt andra år utan problem och jag var ändå en av de som hade högst topphasighet på ARC.
Era däcksbyten överstiger underhållet på en SP med hästlängder..
Tror nog tyvärr hon tröttnar snabbt på att åka gammal ZXR400...

/JPS

Men då... ska jag köpa en bil istället eller?
Ingen 2-takt :D

suck. Ajja. Vi får väl se hur det blir. Blev lite suger när jag hittade en ZXR400 för 10 lappar.

Swedie skrev:

Vill hon verkligen köra rejsing då? Tjejer är lustiga, säger en sak och uppmuntrar en till att göra något. För att veckan efter ändra sig och säga -"Det var ju bara för din skull jag sa så". Eller nånting sånt.
Det jag menar är att bara för att du brinner totalt för banrejsing så kanske det inte är hennes högsta önskan, en gathoj räcker kanske?

Victor skrev:
Vill hon verkligen köra rejsing då? Tjejer är lustiga, säger en sak och uppmuntrar en till att göra något. För att veckan efter ändra sig och säga -"Det var ju bara för din skull jag sa så". Eller nånting sånt.
Det jag menar är att bara för att du brinner totalt för banrejsing så kanske det inte är hennes högsta önskan, en gathoj räcker kanske?
Jadu, lite rädd för det är jag nog... o det vet hon :)

Just nu lägger jag nästan alla mina pengar för att Johnnys säsong ska funka, skulle mer än gärna lägga en del av dom på mig själv för att kunna köra bana.

Håller som sagt på med körkortet nu och känner redan nu att jag mer än gärna kör på bana även fast jag inte testat det än.

Självklart kommer jag vilja testa något med mer effekt senare men anser oxå att en hoj med mindre effekt är bättre att lära sig på.
Skulle jag inte ha intresse för racing eller för motorcyklar så skulle jag nämna det och inte köpa en hoj för att sen ångra sig och inte köra.
Hoppas på att Swedie vet det oxå :7peta

Swedie skrev:
Okej, jag gillar inte tvåtakt då. Seså. Går inte övertyga mig.

:tummenupp Jag håller på dig. In med en dam som kör 4spark mitt bland alla tvitaktare, kör hon ifrån någon kommer det bli en drös med 400 i sp :yoparty

björn

ecce skrev:
:tummenupp Jag håller på dig. In med en dam som kör 4spark mitt bland alla tvitaktare, kör hon ifrån någon kommer det bli en drös med 400 i sp :yoparty

björn
Det ska hon definitvt göra! ;) Hon har ju ett proffs som lär henne. host host. Nä men jag ska iaf försöka lära henne grunder som gör en snabbare.

Swedie skrev:
Upp till föraren.

Helt rätt Swedie, man tycker att man åker som en gud (i skogen då) snabbt & fort, och så kommer nå'n gubbe på en antik gammal enduro & blåser om en.
Ska man vinna & jaga hundradelar, så självklart hjälper det till att ha det värsta, annars är det mest psykisk självintalning som gör att man kör lite snabbare på nya grejor. Hur många har inte blivit omkörda av förare som kör grejor som "inte" går fort ? :rolleyes:

lupus skrev:
Helt rätt Swedie, man tycker att man åker som en gud (i skogen då) snabbt & fort, och så kommer nå'n gubbe på en antik gammal enduro & blåser om en.
Ska man vinna & jaga hundradelar, så självklart hjälper det till att ha det värsta, annars är det mest psykisk självintalning som gör att man kör lite snabbare på nya grejor. Hur många har inte blivit omkörda av förare som kör grejor som "inte" går fort ? :rolleyes:

Japp, en FZR 1000 från 89 är lika snabb som en ny R1 det är "psykisk självintalning" som är skillnaden.

Givetvis KAN man åka jättefort på en ZXR 400 om man är duktig men man kan åka betydligt fortare på en Aprilia (kolla på "det gamla gardets" tider,Perra, Per G, DP med flera). Den är kanske två sekunder per varv snabbare och det kan vara skillnaden mellan att slå sig upp på pallen och slåss om poängplats.....och även om man fajtas längst bak, hur kul är det att bli ifrånåkt av en långsammare förare pga materialet?

Förutom de självklara argumenten mot, att den är tung,föråldrad osv osv, du måste ha alla reservdelar själv, hur vet man hur en gammal ZXR med ett tio-femtontal år på nacken ser ut i motorn? Ett ras på en kantarellharv är dyrt och jag skulle tro att en välskött och hyfsat ny Aprilia är minst lika driftsäker.

Nu verkar Swedie hursomhelst ha en väldigt billig cykel på gång och det spelar givetvis in.

En modern fyrtakts 400 skulle kunna vara ett mycket potent vapen i 250 SP-klassen men en ZXR 400 lirar inte i samma division som Apriliorna.

Men detta spelar ändå ingen roll för Swedie verkar ha bestämt sig för att det inte är så som jag skriver :D

Ni har inte funderat på supermono då?

Försök hitta en RGV 250 med skuren motor lite billigt och sedan knycker ni en varvvillig stånka från någon offroad. Det blir en fyrtaktsräser som låter mysigt det. :tummenupp

Esquire skrev:
Ni har inte funderat på supermono då?

Försök hitta en RGV 250 med skuren motor lite billigt och sedan knycker ni en varvvillig stånka från någon offroad. Det blir en fyrtaktsräser som låter mysigt det. :tummenupp

Supermono ska man köra med racerchassin ju!

Vem var det som lade upp de där bilderna från Sviestad med apsnygga Supermonos? Bla en kolfiberorgie som heter duga....

Var kan man se dem?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back