Nysse skrev:
Hur uppfattade du att den var "hal"? Jag har kört mycket på ön men bara kört på GR 3 dagar och jag får den ingivelsen att det mesta är ett hjärnspöke. Om man tror att det är halt så uppfattar man det så.
Det är min reaktion, och det behöver inte vara så utan bara min egen uppfattning ang ev kalk på banan. Det lustiga med däckslitaget va att jag fick en bra slityta på däcket men råka ha i mycket mer luft än vanligt ca 2,3-2,4 och ändå bra fäste.
/N
Eventuell kalk på banan, var det inte när jag var där, första dagen hade det regnat rejält och fästet var ok när det torkade upp, ok för den temp det var, minns inte men det var omkring 10-15C. Det mesta av kalken hade spolats bort, åtminstånde av vad man kunde se.
Andra dagen så blåste det rejält och man kunde se hur kalken svepte in över banan och det blev vitt på sina ställen, med tiden. Banan var mer "grå" än första dagen.
Att påstå att det inte påverkar en mentalt är nog svårt, det är klart att man fegar lite när man fått några rejäla sladdar, men att påstå att det bara är hjärnspöken vill jag inte heller, jag har nog aldrig fått så många sladdar en bandag och det berodde delvis på kalken men även en felinställd hoj. Dock har jag kört hojen likadant på andra banor ( Gåsen-Motopark-osv) där det inte sladdat, felet blev mer tydligt på GR pga kalken som jag har tolkat det.
En bidragande orsak kan vara som en bilkille berättade att när banan inte är ren så får man inte upp tempen i däcken och därmed så blir fästet sämre.
Ang däcktryck så körde jag med slicks och ca 2'
Naturligtvis är det en subjektiv bedömning så länge man inte kan bevisa att det var halare än normalt på en bana och min ambition är inte att fälla ett slutgiltigt omdöme om detta, det får var och en ta ställning till.
Men att kalken är ett problem talar ju det fakta för att banägarna tänker skaffa spol-sopbil.