4 timmars på Gotland

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
RookieSM skrev:
Ok, det är en Supermotardbana dem byggt! :tummenupp
Nu skiter väl jag egentligen i bilarna men jag kan tänka mig att det blir väldigt mycket följa John för dem eftersom det svänger hela tiden.

Det blir Sveriges och en av europas längsta banor, betydligt längre och bredare än dom flesta vi har idag, vad menar du?
Att det också är (förmodligen) en av dom halaste är tråkigt, men enligt en av banägarna ska dom råda bot på det med spol-sopbilar.
Om det också gäller vid mindre evenemang vet jag inte, man kan väl gissa att det garanterat finns när det körs STCC eller liknande men som vanligt är det väl en kostnadsfråga.
Mitt tips till berörda parter är att sopa alltid, annars slutar nog folk att komma till banan, trots att det är en av dom roligaste.
Jag körde själv där i somrars och det var mkt halt, det sliter också mer däck vilket förmodligen inte är så populärt.

Gixxer 1000 skrev:
Jag körde själv där i somrars och det var mkt halt, det sliter också mer däck vilket förmodligen inte är så populärt.

Hur uppfattade du att den var "hal"? Jag har kört mycket på ön men bara kört på GR 3 dagar och jag får den ingivelsen att det mesta är ett hjärnspöke. Om man tror att det är halt så uppfattar man det så.
Det är min reaktion, och det behöver inte vara så utan bara min egen uppfattning ang ev kalk på banan. Det lustiga med däckslitaget va att jag fick en bra slityta på däcket men råka ha i mycket mer luft än vanligt ca 2,3-2,4 och ändå bra fäste.
/N

Nysse skrev:
Hur uppfattade du att den var "hal"? Jag har kört mycket på ön men bara kört på GR 3 dagar och jag får den ingivelsen att det mesta är ett hjärnspöke. Om man tror att det är halt så uppfattar man det så.
Det är min reaktion, och det behöver inte vara så utan bara min egen uppfattning ang ev kalk på banan. Det lustiga med däckslitaget va att jag fick en bra slityta på däcket men råka ha i mycket mer luft än vanligt ca 2,3-2,4 och ändå bra fäste.
/N

Eventuell kalk på banan, var det inte när jag var där, första dagen hade det regnat rejält och fästet var ok när det torkade upp, ok för den temp det var, minns inte men det var omkring 10-15C. Det mesta av kalken hade spolats bort, åtminstånde av vad man kunde se.
Andra dagen så blåste det rejält och man kunde se hur kalken svepte in över banan och det blev vitt på sina ställen, med tiden. Banan var mer "grå" än första dagen.
Att påstå att det inte påverkar en mentalt är nog svårt, det är klart att man fegar lite när man fått några rejäla sladdar, men att påstå att det bara är hjärnspöken vill jag inte heller, jag har nog aldrig fått så många sladdar en bandag och det berodde delvis på kalken men även en felinställd hoj. Dock har jag kört hojen likadant på andra banor ( Gåsen-Motopark-osv) där det inte sladdat, felet blev mer tydligt på GR pga kalken som jag har tolkat det.
En bidragande orsak kan vara som en bilkille berättade att när banan inte är ren så får man inte upp tempen i däcken och därmed så blir fästet sämre.
Ang däcktryck så körde jag med slicks och ca 2'
Naturligtvis är det en subjektiv bedömning så länge man inte kan bevisa att det var halare än normalt på en bana och min ambition är inte att fälla ett slutgiltigt omdöme om detta, det får var och en ta ställning till.
Men att kalken är ett problem talar ju det fakta för att banägarna tänker skaffa spol-sopbil.

Gixxer 1000 skrev:
Men att kalken är ett problem talar ju det fakta för att banägarna tänker skaffa spol-sopbil.

Bra svar!
De har säkert en poäng med att skaffa en spol-sopbil och visst borde kalk på banan på nått sätt kunna påverka fästet men de e väl bara en annan som inte "gasar" tillräckligt för att tappa fästet. Tycker bara att flera klagar på "halkan" utan att ha haft släpp eller ens kört där, då blir diskutionen blir lätt överdriven och egna antagna teorier om kalkspöket uppjagat.

/N

Nysse skrev:
Tycker bara att flera klagar på "halkan" utan att ha haft släpp eller ens kört där, då blir diskutionen blir lätt överdriven och egna antagna teorier om kalkspöket uppjagat.

/N
Jag har inte kört där ännu, men många klagade på dåligt grepp pga kalk på banan dom första bandagarna, sopmaskin och spolbil löser säker detta :tummenupp

valmers skrev:
EMR flyger in, givetvis. Beslut om eventuell medverkan följer.
Teamchefen flyger och vi andra stackare får köra bil och åka båt, vad sägs om ett par dagar på ön, vi hyr en stuga och kör en kombo, tävling och party.

GSXR1100R skrev:
Teamchefen flyger och vi andra stackare får köra bil och åka båt, vad sägs om ett par dagar på ön, vi hyr en stuga och kör en kombo, tävling och party.

VI ÄR FETPÅ! :D

GSXR1100R skrev:
Jag har inte kört där ännu, men många klagade på dåligt grepp pga kalk på banan dom första bandagarna, sopmaskin och spolbil löser säker detta :tummenupp

Vi krävde att dom skulle spola och sopa banan när vi ordnade körningen där förra året och det gjorde dom oxå, det kom dit en spol och sopmaskin som körde fram o tebax.
Dock slarvade dom en del eller så tröttnade sopmaskinen på att vi var så petiga.
Som tur var så var Johan FÖK och Tony Meijer där som såg till att ansvariga på GR fick åka runt och sopa för hand med borste :) , tack för det!
Resultatet var ok och jag är övertygad om att detta kommer lösas mycket bättre i år, konstigt vore annars.

Uppfattningen då var att dom sopade lite som att det var ett gäng bilar som skulle ut och leka, vi fick påpeka flera gånger vad som är acceptabelt och inte när det gäller mc-åkning.
Halva Nordslingan saknade slitlagret och där hade det åkt mycket arbetsfordon som gnidit in kalk i asfalten och dom spåren fanns kvar hela tiden.

Men som sagt, detta måste vara löst i år för annars kommer dom inte få någon bana godkänd för tävling på länge.

/Nitrous

GSXR1100R skrev:
Låter som ett bra team, ska vi köra ett mini ERF på SRW :banana

Tack. Bra vete fan men vi lär ju ha ganska roligt...tämligen bekymmerslös läggning i teamet om man så säger...Ungefär som när jag eldade upp salö's motor på knudan..."Fan va bra,nu slipper jag serva den! " :D

JA!!! Vad sägs om nu? Siste man som fryser fast vid styret vinner? :tummenupp

Last edited:
Nitrous skrev:
Halva Nordslingan saknade slitlagret och där hade det åkt mycket arbetsfordon som gnidit in kalk i asfalten och dom spåren fanns kvar hela tiden.
/Nitrous

Kan väl bara säga att den halvan som slitlagret var lagt på var det inga som helst problem, även med mina touring däck som jag körde på MEZ 6.
Där slitlagret inte var lagt fick man väl slå av lite, väldigt lite men det var inga problem. Hade väl kanske ett bakhjulsläpp under hela dagen, och det var säkert jag själv som klantade till det.

Slutsats är att är det sopat som över allt annars så kan man köra lika fort där som över allt annars. Rätt luftmängd och hyfsat rätt inställd hoj så går allt att köra på.
Kraschar gör man ändå.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...