4 liter konfetti, hur får man tag på det?

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Jag skulle behöva minst 4 liter konfetti till ett bröllop nu på lördag men hittar inte det nere på stan :va :tungan

Någon som har tips på vart man kan hitta det? Har varken tid eller lust att "tillverka" det själv ;)

funkar inte ris?
Isåfall kolla med tryckerifirmor eller papperstillverkare

Släng in handbagaget i gasturbinen nästa gång du kliver ombord på planet.

Nu kanske inte jag ska svar men det handlar ju om hur jag skulle fixa konfettin ;)

1. Hur vet du vilka plan jag flyger med? :tungan
2. APUn är i vilket fall på

1. Det är ingen gasturbin.
2. Motorerna lär knappast vara på när du kliver ombord ett flyg.

APUn behöver inte heller vara på, jag svarade mest för att vara dryg men...
Grymt OT men ändå :D

1. Knalla på sist av alla (APU garanterat på ivaref på sommaren, kvart innan avg)
2. Du får nog klippa väskan lite, går nog inte ner i de fjolliga luftintagen.
3. Krävs nog lite avancerad akrobatik för att komma upp dit ens...
4. Dyr konfetti.
5. Blir nog inte så mkt kvar (av väskan, konfettin eller en fulltankad kärra).

Var bara tvungen... :gnissla

Grymt OT men ändå :D

1. Knalla på sist av alla (APU garanterat på ivaref på sommaren, kvart innan avg)
2. Du får nog klippa väskan lite, går nog inte ner i de fjolliga luftintagen.
3. Krävs nog lite avancerad akrobatik för att komma upp dit ens...
4. Dyr konfetti.
5. Blir nog inte så mkt kvar (av väskan, konfettin eller en fulltankad kärra).

Var bara tvungen... :gnissla

Jag har haft ett antal kaptener som sagt "Brakes realesed, start push" Varav
man får svara "But sir, you havent start the APU..."

En APU exploderade häromdan på OSL oooch kärran stod kvar.Tror dock inte det var en väska som orsakade det.

Sen går det nog att slänga in en mindre ryggsäck, en 757 har hyfsat stora intag iaf.

Sorry men... var bara tvungen.

Jag har haft ett antal kaptener som sagt "Brakes realesed, start push" Varav
man får svara "But sir, you havent start the APU..."
Dom e väl vana vid lite drag i pushtrucken så att motorerna airstarter-reverseras igång av vinddraget. :yoparty
vad kör ni med för skrot där ute på Gardermoen?

En APU exploderade häromdan på OSL oooch kärran stod kvar.Tror dock inte det var en väska som orsakade det.
Då MÅSTE det ju blivit konfetti? Men 4 liter?

Last edited:
Dom e väl vana vid lite drag i pushtrucken så att motorerna airstarter-reverseras igång av vinddraget. :yoparty
vad kör ni med för skrot där ute på Gardemoen?

Då MÅSTE det ju blivit konfetti? Men 4kg?

Snarare att dom vill ha Ground power när de drar igång APUn.

Våran utrustning? Förra året körde vi mycket med TBL 180, iår är det Stag som gäller. Är du markpersonal?

Edit: Hörde bara att en APU sprängts på gate och att sliden hade utlösts...

ge en väska med vänsterpartist/miljöpartist flygblad till bärgren så har ni konfetti iaf.. dock över ett jävligt stort område :hihi

1. Det är ingen gasturbin.
2. Motorerna lär knappast vara på när du kliver ombord ett flyg.

1. Jag bara skojade...
2. De flesta trafikflygplan har gasturbiner med att fan/jet förhållande på ca 60/40, dvs de två axliga gasturbinerna har efter de turbinsteg som driver kompressorn ytterligare turbinssteg som driver den fläkt i fronten som ger ca 60% av dragkraften.
3. Det är vanligt att motorerna startas innan take off.
4. Naturligtvis kommer handbagaget att sönderdelas av fläkten, men samlingsnamnet för arrangemanget är ju vanligtvis gasturbin när man inte primärt driver planet med den heta strålen

Men som sagt, jag skojade :rolleyes:

/J

1. Jag bara skojade...
2. De flesta trafikflygplan har gasturbiner med att fan/jet förhållande på ca 60/40, dvs de två axliga gasturbinerna har efter de turbinsteg som driver kompressorn ytterligare turbinssteg som driver den fläkt i fronten som ger ca 60% av dragkraften.
3. Det är vanligt att motorerna startas innan take off.
4. Naturligtvis kommer handbagaget att sönderdelas av fläkten, men samlingsnamnet för arrangemanget är ju vanligtvis gasturbin när man inte primärt driver planet med den heta strålen

Men som sagt, jag skojade :rolleyes:

/J

2: Jag måste va trött, såklart det är en gasturbin. Vet inte vad jag tänkte på.
3: Riktigt, men motorerna är fortfarande inte igång när du kliver ombord flyget.

Våran utrustning? Förra året körde vi mycket med TBL 180, iår är det Stag som gäller. Är du markpersonal?

Hehe retas bara,
har jobbat på sas-rampen på arlanda ett par år, jobbar extra där å heltid på LFV på Bromma numera ("ramptekniker" som de så fint heter).
(Kunde inte låta bli att tjöta när jag såg att branschfolk fanns på SH, ett par kapare visste jag dock att det fanns)

2: Jag måste va trött, såklart det är en gasturbin. Vet inte vad jag tänkte på.
3: Riktigt, men motorerna är fortfarande inte igång när du kliver ombord flyget.

Det vet jag att de inte är ;) Som frekvent resenär är jag tacksam för det, hade ju varit lite vanskligt om ngn packad resenär lullar lite fel när ni kör med trappbil :D

Vad roligt att du också tycks jobba med gasturbiner! :tummenupp
Jag håller på med marina sådana, men det är ofta mariniserade flygturbiner. Industriturbiner är inte så populära som man kan tro i fartyg.

Man borde kunna skiva gurka rätt effektivt med era jättefläktar också! ;)

Mvh
/J

Hehe retas bara,
har jobbat på sas-rampen på arlanda ett par år, jobbar extra där å heltid på LFV på Bromma numera ("ramptekniker" som de så fint heter).
(Kunde inte låta bli att tjöta när jag såg att branschfolk fanns på SH, ett par kapare visste jag dock att det fanns)

Nice! Fick jobberbjudande från SGS i våras, ångrar att jag stannade på skitfirman jag är på nu faktiskt.

Ni har lite roligare flyg än vad vi har, största som kommer är PIA med B777 och DK med A333... FAST har man tur kan man skymta korean 744, ibland om man har tur ;)

Jörgen: Jobbar som markpersonal på oslo flygplats, har inget med turbinerna/motorerna att göra förutom personligt intresse.

Last edited:
Nice! Fick jobberbjudande från SGS i våras, ångrar att jag stannade på skitfirman jag är på nu faktiskt.

Ni har lite roligare flyg än vad vi har, största som kommer är PIA med B777 och DK med A333... FAST har man tur kan man skymta korean 744, ibland om man har tur ;)

Jörgen: Jobbar som markpersonal på oslo flygplats, har inget med turbinerna/motorerna att göra förutom personligt intresse.
Jo SGS e ganska sjysst, men arbetsbelastningen e ganska hård. Sen är ju framtiden för SGS minst sagt oviss pga SAS 100% ägande osv (kan inte gå in i detalj pga sk företagssekretess).

Men det är alltid kul att komma ut till en "riktig" arbetsplats imellanåt, men lilla Bromma e inte fy skam.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT