Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Släng in handbagaget i gasturbinen nästa gång du kliver ombord på planet.
1. Det är ingen gasturbin.
2. Motorerna lär knappast vara på när du kliver ombord ett flyg.
Nu kanske inte jag ska svar men det handlar ju om hur jag skulle fixa konfettin
1. Hur vet du vilka plan jag flyger med?![]()
2. APUn är i vilket fall på
Grymt OT men ändåAPUn behöver inte heller vara på, jag svarade mest för att vara dryg men...
Grymt OT men ändå![]()
1. Knalla på sist av alla (APU garanterat på ivaref på sommaren, kvart innan avg)
2. Du får nog klippa väskan lite, går nog inte ner i de fjolliga luftintagen.
3. Krävs nog lite avancerad akrobatik för att komma upp dit ens...
4. Dyr konfetti.
5. Blir nog inte så mkt kvar (av väskan, konfettin eller en fulltankad kärra).
Var bara tvungen...![]()
Dom e väl vana vid lite drag i pushtrucken så att motorerna airstarter-reverseras igång av vinddraget.Jag har haft ett antal kaptener som sagt "Brakes realesed, start push" Varav
man får svara "But sir, you havent start the APU..."
Då MÅSTE det ju blivit konfetti? Men 4 liter?
En APU exploderade häromdan på OSL oooch kärran stod kvar.Tror dock inte det var en väska som orsakade det.
Dom e väl vana vid lite drag i pushtrucken så att motorerna airstarter-reverseras igång av vinddraget.![]()
vad kör ni med för skrot där ute på Gardemoen?
Då MÅSTE det ju blivit konfetti? Men 4kg?
1. Det är ingen gasturbin.
2. Motorerna lär knappast vara på när du kliver ombord ett flyg.
1. Jag bara skojade...
2. De flesta trafikflygplan har gasturbiner med att fan/jet förhållande på ca 60/40, dvs de två axliga gasturbinerna har efter de turbinsteg som driver kompressorn ytterligare turbinssteg som driver den fläkt i fronten som ger ca 60% av dragkraften.
3. Det är vanligt att motorerna startas innan take off.
4. Naturligtvis kommer handbagaget att sönderdelas av fläkten, men samlingsnamnet för arrangemanget är ju vanligtvis gasturbin när man inte primärt driver planet med den heta strålen
Men som sagt, jag skojade![]()
/J
Våran utrustning? Förra året körde vi mycket med TBL 180, iår är det Stag som gäller. Är du markpersonal?
2: Jag måste va trött, såklart det är en gasturbin. Vet inte vad jag tänkte på.
3: Riktigt, men motorerna är fortfarande inte igång när du kliver ombord flyget.
Hehe retas bara,
har jobbat på sas-rampen på arlanda ett par år, jobbar extra där å heltid på LFV på Bromma numera ("ramptekniker" som de så fint heter).
(Kunde inte låta bli att tjöta när jag såg att branschfolk fanns på SH, ett par kapare visste jag dock att det fanns)
Jo SGS e ganska sjysst, men arbetsbelastningen e ganska hård. Sen är ju framtiden för SGS minst sagt oviss pga SAS 100% ägande osv (kan inte gå in i detalj pga sk företagssekretess).Nice! Fick jobberbjudande från SGS i våras, ångrar att jag stannade på skitfirman jag är på nu faktiskt.
Ni har lite roligare flyg än vad vi har, största som kommer är PIA med B777 och DK med A333... FAST har man tur kan man skymta korean 744, ibland om man har tur
Jörgen: Jobbar som markpersonal på oslo flygplats, har inget med turbinerna/motorerna att göra förutom personligt intresse.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |