4 Folköl (3,5%), när får man köra?

Har TS betongkeps idag efter den hårda spritfesten igår?

Mja, vågade bara dricka 3 folkisar efter all läskig kunskap här :)
Tror jag låg på 10timmars marginal.

Men blåsning och uppkörning för körkort B klirrat :tummenupp

Om man dricker ett helrör kan man alltså inte köra bil på 1.5 dygn?
Kan nog stämma, om du sveper helröret och börjar räkna "på topp" sas.
Nu är det ju inte så många som har riktigt det tempot, så du får räkna bort det du brände under tiden som det tog att få i sig flaskan.
(det brukar ju ta några timmar att få i sig en flaska)

Kan nog stämma, om du sveper helröret och börjar räkna "på topp" sas.
Nu är det ju inte så många som har riktigt det tempot, så du får räkna bort det du brände under tiden som det tog att få i sig flaskan.
(det brukar ju ta några timmar att få i sig en flaska)

Halvtimme i bästa fall. 3 timmar i värsta fall. :D

Lägg till att reaktionsförmågan inte är på topp även om alkoholen gått ur kroppen. Skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag skadade någon för att jag är dagen efter.

Om du är osäker är det väl bättre att låta bli alkoholen.:)

Kör nykter även utan alkolås.
Nej inte nykterist.
Men vet jag att jag ska köra dan efter sån dricker jag inte istället.
en öl till en grillad bit kött visst, men inte mer.

Vilket är förnuftigt, men inte vetenskapligt :)

Utan frågor, inga svar ;)

Räknade? :va Jag slog med min tjugosidiga tärning.

7 är väl i underkant och 9 borde det kanske vara om man räknar säkert men jag har alltid fått lära mig att man bränner ca 2cl nubbe i timmen (=40%).
(((4*50cl)/0.035)/0.4)/2)=8.75h (Noll promille)

Fyra öl á 50cl på 3.5% ger 7cl ren sprit, vilket motsvarar 17.5cl fyrtioprocentigt som man då bränner två centiliter i timmen, vilket ger strax under 9 timmar innan systemet är helt tömt...
Körbar bör man således vara strax innan...

Kroppen börjar ju förbrännaprocessen efter första klunken. Inte när man druckit klart. Tar väl lite tid att tvinga ner fyra blaskiga folkisar.

Kroppen börjar ju förbrännaprocessen efter första klunken. Inte när man druckit klart. Tar väl lite tid att tvinga ner fyra blaskiga folkisar.

Jo, så sant, men jag skrev ingenstans att klockan börjar ticka när man skrynklat ihop sista burken..
Givetvis börjar det mer eller mindre omgående så sitter man och äter och glor på fotboll och dricker i ett jämt tempo så kan man ju vara körbar fyra - fem timmar efter att man stängt av TV:n då den första alkoholen från den första ölen troligen är ur systemet när man öppnar den sista..

Brukar bli ganska jobbigt när man börjar räkna på det :gnissla Har jag en riktigt blöt kväll kör jag inte dagen efter utan att kunna blåsa.

Något som sällan kommer fram när det snackas om att räkna ut när man kan köra efter x mängd alkohol är att dom lagliga gränserna mäts i delar av allt, promille alkohol i blodet, 8cl sprit ger inte samma promille på två olika individer om t.ex skillnaden i kroppsmassa är stor, oberoende av om nedbrytningen är samma.

Har du provat helrör och ett dygn senare blåsa?

Har hört av flertalet poliser att man bränner snabbare än man tror (enligt deras mätare),
men all info på (svenska) nätet verkar hänvisa till samma 2cl/timme oavsett kön/längd/ålder/söthet :)

Det kanske stämmer att de hänvisar till det, men det är felaktigt.

2cl 40%-ig sprit per timme är beräknat på en man som väger 70 kg. En tyngre person förbränner generellt sett snabbare, en lättare person eller en kvinna förbränner långsammare. Sedan beror det lite på vad man ätit också, men jag vet inte om det handlar om att förbränningen ändrar hastighet eller att kroppen helt enkelt måste ta hinna ta upp alkoholen innan den kan förbrännas.

Jag brukar räkna 2 timmar per öl, för 50cl folköl som 33cl starköl. Jag väger en bra bit över 70 kg så då räknar jag med att ha hyfsad marginal. Men jag kör väldigt sällan dagen efter jag druckit några större mängder, för att vara på den säkra sidan.

Hade en diskussion om detta igår med en polare, han hävdade att en person som dricker regelbundet, förbränner snabbare än en som inte gör det.
Kan det stämma? borde det inte vara tvärtom? är inte leverfunktionen nedsatt hos ngn som drar i sig alkohol ofta? :confused:

Hade en diskussion om detta igår med en polare, han hävdade att en person som dricker regelbundet, förbränner snabbare än en som inte gör det.
Kan det stämma? borde det inte vara tvärtom? är inte leverfunktionen nedsatt hos ngn som drar i sig alkohol ofta? :confused:

Jag tror att skillnaden är marginell.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...