4 Folköl (3,5%), när får man köra?

Men en A-lagare som super skallen i bitar dagligen, kan väl inte förbränna lika bra som en normal person?

Nej,men han dricker oftast mycket mer än du någonsin kommer klara av om du inte börjar supa upp dig. Och kan ligga på nivåer som du hade varit död av.

Hade en diskussion om detta igår med en polare, han hävdade att en person som dricker regelbundet, förbränner snabbare än en som inte gör det.
Kan det stämma? borde det inte vara tvärtom? är inte leverfunktionen nedsatt hos ngn som drar i sig alkohol ofta? :confused:

Inte expert men det ligger väl till så här.

Folk som får putmage,ölmage brukar ju skylla på ölena eller spriten har massa kalorier - men i vissa fall beror det ju på att levern svullnar och puttar ut magsäcken och så:3freak.

Leverns storlek ökar i början förmågan att bränna fortare i och med detta men sen skrumpnar skiten i ihop som en punkad ballong - skrumplever:crash - rip.

Vid mer normala alkoholintag som nån bärs på lokala kinan per vecka o en hyfsad helgfylla så har man en ökad förbränningstakt men inte hälsofarlig om man i jmf mot en helnykterist - en helnykterist som älskar fet mat kan ha sämre levervärden än en som äter riktigt och dricker måttligt och även mer än det.

Tänk på levern används för fett också - så supa hela sommaren på semestern o käka pizzor o hamburgare är rena skrumplever kosten:näsblod

Antingen eller gäller:hihi

Räknar generellt 2cl 40%ig / timme.
Det är som några påpekat inviduellt och dessutom varierar beroende på dagsform.
(har testat att dricka samma saker under samma tidslängd och fått olika prommille en 8 timmar efter första sippen)

Sen skulle jag i största möjliga mån undvika att köra båge dan efter.
Som nån sa: Reaktionsförmågan dan efter är oftast värdelös (givetvis beroende på hur mycket man dryckit).
Och att då vara i trafiken på båge ... nä det känns inte ok för min del.

2 el 3 33or 3.5% på kvällen före har liten inverkan på reaktionsförmågan. Hur mycket och vad du ätit dan innan har betydligt större inverkan. Men blir det mer än så ... då är nog reaktionsförmågan borta dan efter.

Räknar generellt 2cl 40%ig / timme.
Det är som några påpekat inviduellt och dessutom varierar beroende på dagsform.
(har testat att dricka samma saker under samma tidslängd och fått olika prommille en 8 timmar efter första sippen)

Hur har du mätt det? De mätare som man kan köpa som privatperson brukar vara rent bedrövliga, ge olika utslag varje gång och ha allmänt dålig tillförlitlighet...

Nog kan det vara så men jag går inte till 100% efter mätaren. Man kan må fina fisken, tycker man, och blåsa över 0.2 och man kan känna sig hur risig som helst och blåsa 0.0.

Skulle jag dricka ett helrör skulle jag inte vara kapabel att blåsa alls.

Övning ger färdighet:tungan

Hur har du mätt det? De mätare som man kan köpa som privatperson brukar vara rent bedrövliga, ge olika utslag varje gång och ha allmänt dålig tillförlitlighet...

Polisens blåsapperatur.
Båda gångerna så har jag sett en polisbil utanför och helt enkelt gått ner och bett om att få blåsa.
Ena gången inga problem, andra gången skulle jag åkt dit om jag kört.
Men hur tillförlitliga de är har jag dock ingen koll på.

Förklaringen jag fått är: dagsform
Tyckte det verkade rimligt.

Litar inte ett skvatt på dom där uträkningarna. Jag söp dagar i sträck och tog min sista starköl under Slayerkonserten på Metaltown, dagen efter körde jag vid 11-snåret. Innan dess testade jag mig i tre, av varandra oberoende blåskontroller inklusive polisens egna. De två första gav noll promille, vad polisens apparatur visade vet jag inte men det var tack och hej och varsågod och kör.

Litar inte ett skvatt på dom där uträkningarna. Jag söp dagar i sträck och tog min sista starköl under Slayerkonserten på Metaltown, dagen efter körde jag vid 11-snåret. Innan dess testade jag mig i tre, av varandra oberoende blåskontroller inklusive polisens egna. De två första gav noll promille, vad polisens apparatur visade vet jag inte men det var tack och hej och varsågod och kör.

Då söp du för dåligt.:fakta

Precis, gjorde exakt samma sak på bikemeet för et par år sedan.

En mc klubb hade en likadan apparat som polisen, testade för skojs skull och för att få ett hum om hur långe jag skulle behöva vänta.
Blåste noll!
Letade upp en annan klubb och blåste i deras också (likadan) noll där också!

So sagt, ofta så förbränner man fortare än vad man kan tro.
Sen hur körduglig man igentligen är en annan sak...

Last edited:
Precis, gjorde exakt samma sak på bikemeet för et par år sedan.

En mc klubb hade en likadan apparat som polisen,
Blåste noll!
Letade upp en annan klubb och blåste i deras också (likadan) noll där också!

So sagt, ofta så förbränner man fortare än vad man kan tro.
Sen hur körduglig man igentligen är en annan sak...

Man väl smidig fysik :tummenupp
Den ena apparten var en Ullaredprodukt så man kanske inte ska ha alltför mycket tilltro på den men den visade 0.39 tidigare på morgonen. En stund senare testade jag en mer sofistikerad apparat med blåsrör och bränsleceller, den visade då noll. Snuten stannade även alla som var på väg ut så det var bara att blåsa.

Man var väl inte helt hundra angående trötthet så det skulle också kunna vara olagligt men det är en annan historia, vi ville ju hinna till McDonalds i Falkenberg i god tid!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT