4 Folköl (3,5%), när får man köra?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man druckit 4 folkisar, när får man köra?

Kollade lite räknare på internettet, och dom gav svar från 6-12 timmar? :va

185cm, 83kg, 31 år, man.

Någon som kan lösa rebusen? :)

Har något svagt minne av 2cl 100% i timmen? :va

Hur räknade du?

Räknade? :va Jag slog med min tjugosidiga tärning.

7 är väl i underkant och 9 borde det kanske vara om man räknar säkert men jag har alltid fått lära mig att man bränner ca 2cl nubbe i timmen (=40%).
(((4*50cl)/0.035)/0.4)/2)=8.75h (Noll promille)

Fyra öl á 50cl på 3.5% ger 7cl ren sprit, vilket motsvarar 17.5cl fyrtioprocentigt som man då bränner två centiliter i timmen, vilket ger strax under 9 timmar innan systemet är helt tömt...
Körbar bör man således vara strax innan...

Har en Dräger, finns ingen logik.

Har du provat helrör och ett dygn senare blåsa?

Har hört av flertalet poliser att man bränner snabbare än man tror (enligt deras mätare),
men all info på (svenska) nätet verkar hänvisa till samma 2cl/timme oavsett kön/längd/ålder/söthet :)

Har hört av flertalet poliser att man bränner snabbare än man tror (enligt deras mätare),
men all info på (svenska) nätet verkar hänvisa till samma 2cl/timme oavsett kön/längd/ålder/söthet :)

Så kan det säkert vara men i brist på Dräger väljer iaf jag att räkna i överkant. Det är lite som när man dyker. Saknar man en riktig dykdator så funderar inte jag på om dyktabellernas tider är "lite väl tilltagna" och börjar gå upp tidigare...

Nog kan det vara så men jag går inte till 100% efter mätaren. Man kan må fina fisken, tycker man, och blåsa över 0.2 och man kan känna sig hur risig som helst och blåsa 0.0.

Skulle jag dricka ett helrör skulle jag inte vara kapabel att blåsa alls.

Så kan det säkert vara men i brist på Dräger väljer iaf jag att räkna i överkant. Det är lite som när man dyker. Saknar man en riktig dykdator så funderar inte jag på om dyktabellernas tider "lite väl tilltagna" och börjar gå upp tidigare...

Mjä, men vi får göra en tabell baserad på alla sh:are och en drääger :)

Hittade lite om BAC
http://www.alcohol-stuff.co.uk/guides/how-long-does-alcohol-stay-in-your-system.html
..It burns off at an almost perfectly precise rate of .016 BAC per hour, about equal to 1 standard drink each hour (depending on your weight). This rate is true regardless of the size of your body. A 5’2 female burns off alcohol at the same rate as a 6’1 obese male.

The differences, however, are in the rate with which your BAC rises. One drink in a small female of low weight constitutes a much larger percent of her BAC. It may take a male 5 drinks or more in an hour to reach a BAC of .08, while it may take a small female only 2 or three drinks.

Also, it tends to take longer for individuals with a lot of fat to absorb the alcohol. In other words, if two people of different fat levels but of equal weight drink the exact same amount of alcohol, the one with less fat will absorb the alcohol faster, causing them to feel it quicker. The one with more fat will absorb it slower, all the while the alcohol they are absorbing is still metabolizing at the same rate, so they will not experience as much of a sensation...

alcohol-in-system.jpg

Har själv blåst 0 efter 3 glas vin och drygt 4 timmar så det kan vara väldigt olika. Men jag tippar på att du är körbar inom 5.

Knivmannen är törstig. Drick riktig öl istället slipper du fundera så mkt... :fyllisar

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti