4 år gamla däck. ok att köra?

Tittade på mitt framdäck och såg att det var av det kända märket Kenda Challerger..ler och dom är tillverkade -87..så 21 år senare så funderar jag på att byta till nästa år..Vad tycker ni?..ler

Faan! aldrig får man vara värst, mina däck är bara 20 år

Hmmm , jag har provat och tror absolut inte på ryktet att äldre däck är sämre precis som jag inte tror på ryktet att alla importhojjar är sönderkörda för dom kör som idioter ute i europa och kör sönder sina hojjar(fick detta resonemang en gång av en köpare).

Varför jag säger detta är att jag hade ett dunlop gp208 (mjuk däck)från 2003 liggandes i mitt garaget som var helt nytt (aldrig använt) som jag monterade på en zx10r 06, körde sedan hungaroring ett antal gånger med det och även gata.
Fick inte ett enda släpp på den på banan vid utgången på kurvorna ( kör inte som en gud men låg bland dom snabbare). Så att däck som är äldre är sämre har i alla fal jag konstaterat inte är sant i mitt fall.
Men någon skrev skrubba in ytan ( den kan vara hal) och när ni har monterat det kör en runda SNABB motorväg så att gummit får upp temperaturen i hela däcket.
Sedan läste jag att i något test att däck är det ingen fara med i så pass som 7 år (ordentlig förvaring) och att gummit hårdnar från korden och utåt.
Såvida borde ju ytan vara som bäst (efter inskrubbning).
Men som sagt jag provade själv och har fullt förtroende för mitt däck i alla fall.
Någon skrev just att det sitter ofta i huvudet också och det har jag också märkt av (ända sedan min sista stora krasch tex).

DOCK SÅ: HAR DOM STÅTT UTE I SOLSKEN I MÅNGA ÅR SÅ!! Då spricker och torkar gummit INTE BRA!!

Men dom flesa har väl sina hojjar stående i mörka garage inomhus eller...?

PS: Är det någon som bytar för att det är gammalt kommer jag gärna och hämtar det däcket. :tummenupp

Har 8år gamla på RDn och min farbror har 20år gamla på sin 350 och det är inga problem.
Kör du vidare på dom du har.

Henrik

Dom kan ha blivit stenhårda och förlorat förmågan att hålla dig fast i asfalten.

Jag bytte ett set tillsynes friske sulor på en 03a förra våren.
Dom var original och steeeen hårda.
Jobbade som en gnu för att få loss dem.
Kunden som köpt hojen i en butik provåkte dem och insåg att dom var livsfarliga.
Säljarn hade pekat och sa att "det är fina däck på den"...

Men allt beror på hur dom förvarats.
Mörkt och kallt så kan dom vara hyfsade.
Har hojen stått i ett skyltfönster i 4a år så är dom nog godnatt.

Men du kan tuffa runt på dom och dom kommer inte explodera.
Men greppet är inte för snabba svängar på den lokala fortåkarvägen en fin kall höstdag.

Finns där något knep att se om dom har blivit sådär hårda utom när man byter?

Jag har precis satt på ett nytt backdäck, Dunlop SportMax Roadsmart II.

Så jag blev lite nyfiken på mitt befintliga framdäck, som enligt servicekillen
hade helt ok mönster.

Googlade och hamnade i den här tråden :)

Jag kollade på mitt framdäck, Dunlop SportMax Roadsmart. De är märkta 0807,
dvs tillverkades vecka 8, år 2007. Nästan exakt sju år gamla, med fint däckmönster.

Jag har känt på framdäcket, när det är varmt och då känns gummit exakt likadant som på
mitt splice nya bakdäck från förra veckan.

Jag körde hela förra säsongen, ett par hundra mil, med det framdäcket. Och det känns
inte alls som det släpper eller något konstigt.

Ja, ville bara dela med mig. Jag säger inte att ålder inte påverkar ett däck, men
tror ni inte att det är lite hypat med åldern??

/Chrismalm

Jag håller med, det blir lite hysteriskt ibland, snart tycker väl alla att man måste ha hjälm jämt oxå :rolleyes:

Fattar inte att jag ens ska behöva säga detta.. suck. Fattar du väl att du kommer avlida OMEDELBART du ens sätter dig på en hoj med 4 år gamla däck??? Har du ingen självbevarelsedrift människa? Tycker det är ett under att du inte kört ihjäl dig bara av att titta på en hoj med så uråldriga däck. Dom får vara max 3 minuter gamla och ha gått högst 1,5 km eller slitit 0,03mm jämnt tvärs över greppytan.

Fattar inte att jag ens ska behöva säga detta.. suck. Fattar du väl att du kommer avlida OMEDELBART du ens sätter dig på en hoj med 4 år gamla däck??? Har du ingen självbevarelsedrift människa? Tycker det är ett under att du inte kört ihjäl dig bara av att titta på en hoj med så uråldriga däck. Dom får vara max 3 minuter gamla och ha gått högst 1,5 km eller slitit 0,03mm jämnt tvärs över greppytan.

För böfvelen, framdäcket mitt är SJU år gammalt. Hade det varit fyra år hade jag inte bumpat tråden...
som jag för övrigt inte ens startat...

Nu är det ju slicks, men körde på ett Pirelli SC 0´a från 2008 (bakdäck) på Valencia i början på månaden, gick varken sämre eller bättre än kompisen på splitt nya Dunlop, så................................

Jag har precis satt på ett nytt backdäck, Dunlop SportMax Roadsmart II.

Så jag blev lite nyfiken på mitt befintliga framdäck, som enligt servicekillen
hade helt ok mönster.

Googlade och hamnade i den här tråden :)

Jag kollade på mitt framdäck, Dunlop SportMax Roadsmart. De är märkta 0807,
dvs tillverkades vecka 8, år 2007. Nästan exakt sju år gamla, med fint däckmönster.

Jag har känt på framdäcket, när det är varmt och då känns gummit exakt likadant som på
mitt splice nya bakdäck från förra veckan.

Jag körde hela förra säsongen, ett par hundra mil, med det framdäcket. Och det känns
inte alls som det släpper eller något konstigt.

Ja, ville bara dela med mig. Jag säger inte att ålder inte påverkar ett däck, men
tror ni inte att det är lite hypat med åldern??

/Chrismalm

Pirelli framdäck med nästan onött mönster på fruns nyköpta hoj saknade grepp och byttes omgående. Tillverkat 2000...:)

Körde hungaroring 2007 med bakdäck dunlop gp år 2000 inget race men dom greppade fin fint. Bra förvarade däck funkar (mörk svalt inget UV), men man måste slita ner ytan försiktigt först. Få upp värmen lite sen funkar dom. Självklart säger jag också att nya däck är nya däck men skillnaden för vanliga dödliga är inte så stor. Dåmåste jag säga köra skurna slick med ingen silica (eler vad det nu heter) i och det kommer regn, det är farligt. Samt att det oftast är svårare att få upp skurna slick i rätt arbetstemperatur på gata. My 2 cents. :-D

Börjar man inte att köra lite försiktigt och gradvis öka, så att man känner när däcket börjar släppa? Eller frågar man kompisen vilken fart han har in i böjen och håller samma?
Startar man med kalla däck som är pumpade för 2-pers med touringpackning och det är <10 grader ute så är även nya däck hala.

Faan! aldrig får man vara värst, mina däck är bara 20 år

Tja... Den lokala däckkrängaren här i skogarna skulle byta framdäcket på min gamla veteranare från 83. Han höll på i flera timmar. Däcket var som backelit. När allt var klart kollade han datumstämpeln. Däcket var, tro det eller ej, från 1983!! Originaldäcket satt på hojen. Hade rullat 4000 mil!

Kan säja att det blev en liten aning bättre med nya däck!

Normalt rullar ju inte ett däck mer än en säsong, men jag hade nog bytt efter 4 år! Känns inte som någon större vinst att spara på det och det känns bättre att köra på nytt och färskt.

Är däcket tillräckligt gammalt och hårt finns det bara en sak att göra:
ImageUploadedByTapatalk1396038638.584343.jpg

Jag gillar sporthojar, men nästa hoj blir nog en lite lugnare hoj. Jag kör ju
ändå som en kärring i kurvor :gnissla Jag har börjat bli gammal, är rätt
sugen att komma hem hel och ren efter körningen om vi säger så :lol

Så jag har mer förståelse för de som utnyttjar sporthojens fulla krafter,
att de bör byta däck oftare.

Min första hoj satt det ett många år gammalt däck på fint mönster och ingen sport hoj så det var lugn körning ..
Men gummit var så hårt av ålder att det vibrerade för mycket för att inte byta ...

Är det detta som är datummärkningen?
IMAG0339.jpg

Farsans intruder är en -00:a den har gått 1300mil. Och har originalpuckarna kvar.
Jag tycker det är skitläskigt att köra den. Men han vägrar byta. :huvet

Den är för övrigt till salu, ifall någon är sugen. :)

Jag har också provkört en intruder, -tyckte också att det var läskigt:rolleyes:

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...