4 år gamla däck. ok att köra?

Hittade lite intressant info som gör att jag väcker denna tråd till liv igen !

Däckproducenten METZELER har testat en fem år gammal, respektive en nyproducerad uppsättning motorcykeldäck under tävlingsförhållanden och jämfört resultaten. Det fem år gamla däcket hade lagrats korrekt. Både de gamla och de nya däcken blev inkörda 200 km och testades 5 varv med samma motorcykel på teststräckan Vizola. Tidskillnaderna (per varv) mellan de gamla och de nya däcken var så små att det inte gick att skilja de åt. I praktiken kunde man alltså inte fastställa några kvalitetsskillnader.
[Källa: METZELER Technikseminar 2004]

http://www.mcdackonline.com/reifenalter.html

Ptjaa, på min RD är det bara bakdäcket som är daterat till -06, framdäcket är odaterat men vackert uppsprucket runt om. Helt olämpligt lagrade på fälg och förmodligen i ur och skur, frost och kyla hos tidigare ägare. De duger i alla fall till knäskrap på KNIX-banor och håller i till fotpinnen skrapar i så helt odugliga är de inte. Visst lär jag byta så småningom, men det är faktiskt intressant att kolla hur verkligheten överensstämmer med alla teorier om åldrande och känslighet hos gummiblandningarna.

Så nej, jag tror inte TS behöver ligga sömnlös över fyra år gamla däck... :)

Bakdäck tillverkat 1998 , lades på förra sommaren, regummerat, av märket Tomahawk, på Michelinstomme :-)
framdäck tillverkat 2008 - lades på igår, perfekt grepp i båda - men allt är relativt :-)

På min första bandag med SVn hade jag bokat in byte av framdäck. Det var ju ändå 9 år gammalt. Jag han köra 10 min innan det blev rödflaggat (nej, inte mitt fel) och vi gick in i depån. Väl där såg jag att framdäcket var helt sönderrivet, dags för byte med andra ord.

Mitt bakdäck(Michelin Commander) ska vara från 08 men har inte haft några problem med det, fast sen tourar jag mest och pressar det aldrig speciellt mycket.

Mitt bakdäck är sådär 4 år gammalt eller nåt sånt. Jag upplever det som lite halare, det släpper inte när man kör, bara när man lever djävulen med gasen när däcket och asfalten är kall. Det har inte fått några konstiga slitagemönster heller...
Men, som sagt tråden är rätt gammal.

Beror på, ska du köra bana och pressa väldigt mycket så är det kanske lugnande att byta däck. Går att köra bana med gamla däck men för mig hade det rent psykiskt varit lite störande.

Annars hade jag aldrig bytt! Kör du på gata och kör med god marginal på bana så finns det ingen anledning att byta.

Jag har ett set Maxxis Goldspeed regndäck liggandes sedan 2003. Så fort jag råkar ha en hoj dom passar på och det ser ut att bli regn ska jag prova dom men det verkar ju dröja...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra