3st 2:or på bilprovningen + Registeringbes.

  • Thread starter Thread starter Ec
  • Start date Start date
Jag tycker nog att de prioriterar lite konstigt. Jag åkte in med ett blankslitet framdäck och han tyckte att "det är dax att byta det där". Men ingen 2:a på det.
 
Jag tycker nog att de prioriterar lite konstigt. Jag åkte in med ett blankslitet framdäck och han tyckte att "det är dax att byta det där". Men ingen 2:a på det.

Problemet är att i det läget är det alltid någon som tycker att besiktningsteknikern handlat felaktigt. Naturligtvis ska det vara en anmärkning på ett slitet däck, men många här inne skulle skriva "vafan fick jag en tvåa för det för, jag hade ju bytt det ändå. Jävla Bilprovningen" om det blivit en anmärkning. När nu besiktningsteknikern är "schysst" och begår ett tjänstefel för att bespara dig en efterkontroll tycker du att han "prioriterat fel". Oavsett hur han gör leder det alltså till ett missnöjt inlägg på Sporthoj.

Det säkraste kortet för besiktningsteknikern är naturligtvis att till punkt och pricka följa kontrollplanen, då har han rent juridiskt alltid gjort rätt och har så att säga ryggen fri, men även det leder till ett missnöjt inlägg på sporthoj, vilket denna tråden är ett praktexempel på. I första inlägget beskrivs en fullständigt korrekt besiktning med korrekta bedömningar, men det är trots detta en missnöjestråd...
 
Brukar inte behövas särskilt många meter för att känna skillnad på 34 eller 150hk heller...
Behövs ingen bromsbänk för att märka skillnad mellan 25 och 110kw.
Behövs inte många meter heller...
Samma användare med olika alter egon....?
Båda bor i skogen, joinade 2003 och skriver på liknande sätt. Avslutar inläggen med "heller..."
:va

Det är fortfarande en godtycklig bedömning av någonting som de inte kan mäta.
 
Last edited:
Samma användare med olika alter egon....?

Det är fortfarande en godtycklig bedömning av någonting som de inte kan mäta.

Visst är det en ren bedömningssak, men jämfört med att t.ex. bedöma ljusstyrkan från en halvljusstrålkastare, kvarvarande godstjocklek på ett rostigt bromsrör eller slitaget på en vindruta är det verkligen en baggis att skilja på 34 och 150 hästkrafter. Det behövs knappast någon expertis för detta, det skulle vilken lekman som helst klara av.

haha! Nej missnöjd skulle jag nog inte säga att jag är...

Fel uttryckt av mig, men jag tror du förstår poängen. Det finns inget sätt att göra alla kunder nöjda.
 
Last edited:
Hade en ZX10 -89 för en herrans massa år sen. Kom in på besiktningen och killen skulle ha upp hojen på centralstödet. Han ryckte och slet och höll på att tappa hela hojen (de väger ju lite grand...). Med en menande blick tittade han på mig om hjälp. "Lika bra" tänkte jag så man får hem den i samma skick som den kom hit i.
Han gick i genom hela hojen och så säger han: "Ditt halvljus är lite lågt, så det får du en anmärkning på."
"Jo", sa jag. "Men jag brukar heller inte köra med centralstödet nere."
"Nä, det är klart. Det ser ju dumt ut" sa han, tog ner den och hojen gick i genom ua. :)
 
Samma användare med olika alter egon....?
Båda bor i skogen, joinade 2003 och skriver på liknande sätt. Avslutar inläggen med "heller..."
:va

Det är fortfarande en godtycklig bedömning av någonting som de inte kan mäta.

Hahaha, konspirationsteori? :D

Tror du på fullaste allvar att en besiktningsman inte kan avgöra om en hoj har 25 eller 110kw?
Sen ska han inte bestämma vilket antal kw den har, hans arbete är att kolla om det som den är reggad som stämmer.
Det godtyckliga uppkommer om han ska göra bedömning mellan 25 och 37kw...
 
hans arbete är att kolla om det som den är reggad som stämmer.
Är det verkligen det...?

Fordonslag (2002:574)
Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon

1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna
krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av
betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och

2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd
av körförbud eller föreläggande

Att den är strypt/ostrypt har ju ingen betydelse ur "miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt".
 
Är det verkligen det...?



Att den är strypt/ostrypt har ju ingen betydelse ur "miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt".

Vem ska annars ha den uppgiften?

Så trafiksäkerheten påverkas inte om den är 110 eller 25kw?
 
Last edited:
Problemet är att i det läget är det alltid någon som tycker att besiktningsteknikern handlat felaktigt. Naturligtvis ska det vara en anmärkning på ett slitet däck, men många här inne skulle skriva "vafan fick jag en tvåa för det för, jag hade ju bytt det ändå. Jävla Bilprovningen" om det blivit en anmärkning. När nu besiktningsteknikern är "schysst" och begår ett tjänstefel för att bespara dig en efterkontroll tycker du att han "prioriterat fel". Oavsett hur han gör leder det alltså till ett missnöjt inlägg på Sporthoj.

Det säkraste kortet för besiktningsteknikern är naturligtvis att till punkt och pricka följa kontrollplanen, då har han rent juridiskt alltid gjort rätt och har så att säga ryggen fri, men även det leder till ett missnöjt inlägg på sporthoj, vilket denna tråden är ett praktexempel på. I första inlägget beskrivs en fullständigt korrekt besiktning med korrekta bedömningar, men det är trots detta en missnöjestråd...

Fullständig korrekt besiktning my :arsele

Så kedjan ska bedömas att man rycker i den upp o ner manuellt och säger den är för slapp så den får du anmärkning på, bra du vet att det är en korrekt bedöming av min missnöjestråd.
Så du får veta ang den korrekta bedömingen så jag har fått via SBP tekniska frågor är att de ska mäta glappet . Så vad är det för missnöje jag har nu då???
 
Fullständig korrekt besiktning my :arsele

Så kedjan ska bedömas att man rycker i den upp o ner manuellt och säger den är för slapp så den får du anmärkning på, bra du vet att det är en korrekt bedöming av min missnöjestråd.
Så du får veta ang den korrekta bedömingen så jag har fått via SBP tekniska frågor är att de ska mäta glappet . Så vad är det för missnöje jag har nu då???

Ja, precis så bedömer man kedjans spel. Vid tveksamhet mäter man, annars inte. Besiktar man hundratals eller till och med tusentals bågar varje år är det helt orimligt att man skulle mäta spelet på samtliga kedjor. Är det gränsfall så mäter man som sagt, men inte rutinmässigt.
 
Poängen ligger i att olika tillverkare ska ha olika spel.
Vet inte om BMW's nya hoj (G450X) är reggad iofs men där sitter ju drevet i svingfästet och ska därför inte ha nåt spel.
Blir lite fel när besiktningsmannen duttar på den kedjan.... ;)
 
Ja, precis så bedömer man kedjans spel. Vid tveksamhet mäter man, annars inte. Besiktar man hundratals eller till och med tusentals bågar varje år är det helt orimligt att man skulle mäta spelet på samtliga kedjor. Är det gränsfall så mäter man som sagt, men inte rutinmässigt.

Kul SBP egna tekniska tjänst säger emot dig, kedjan ska mätas.
Sen att den håller tillverkarens speccs för vad den ska vara och man får anmärkning säger oxså tekniska frågor att det är felbedömmt som anmärkning.

Men jag vet väl inget, bara jag som tog mig tid att mäta den efter jag byte bakhjulslager för ca 50 mil sedan o även efter besiktningen för att jag skulle justera den direkt.

Kul att du vet deras bedömming, vilken station jobbar du på?
 
Kul SBP egna tekniska tjänst säger emot dig, kedjan ska mätas.
Sen att den håller tillverkarens speccs för vad den ska vara och man får anmärkning säger oxså tekniska frågor att det är felbedömmt som anmärkning.

Men jag vet väl inget, bara jag som tog mig tid att mäta den efter jag byte bakhjulslager för ca 50 mil sedan o även efter besiktningen för att jag skulle justera den direkt.

Kul att du vet deras bedömming, vilken station jobbar du på?

Ja, det är ju kul.
Varför skulle du justera kedjan om den var korrekt spänd?
Jag vet ju uppenbarligen inte deras bedömningar, du lär mig ju efter hand...
 
Så trafiksäkerheten påverkas inte om den är 110 eller 25kw?
Nej, det gör den inte eftersom modellen/hojen är typad och godkänd för 110 kw i orginalskick.
Vad skiljer hans hoj från en med 110 kw ?
Har hans sämre bromsar, svagare ram eller något dylikt ?
Nej, det enda som skiljer är en strypning i insuget (eller vart den nu sitter) och det påverkar inte trafiksäkerheten eller miljön.

Skulle det vara en hoj som hade blivit byggd/typad för 60 hästar och man trimmade upp den i 120 hästar så skulle det påverka trafiksäkerheten. Då kanske hojen inte håller för det effektuttaget.
 
Varför skulle du justera kedjan om den var korrekt spänd?

Ursäkta mig men är du dum på riktigt eller gillar du bara att provocera? Att hålla sig till sakliga argument är en sak och att leta efter småsaker att hugga på bara för sakens skull är en helt annan. Kedjan kanske är relativt ny varav den kan töja sig en del på 50 mil den rullat sedan mätningen beroende på körstil men fortfarande vara inom tillverkarens toleranser varav man kanske vill efterjustera lite.
 
Ursäkta mig men är du dum på riktigt eller gillar du bara att provocera? Att hålla sig till sakliga argument är en sak och att leta efter småsaker att hugga på bara för sakens skull är en helt annan. Kedjan kanske är relativt ny varav den kan töja sig en del på 50 mil den rullat sedan mätningen beroende på körstil men fortfarande vara inom tillverkarens toleranser varav man kanske vill efterjustera lite.

Han skrev att han även kollade den efter besiktningen, för att han ville "justera den direkt." Jag blev naturligtvis då nyfiken på varför den skulle justeras om den var korrekt justerad vid besiktningen.

Ska vi hålla oss till sakliga argument kanske du ska inleda inläggen snyggare än "är du dum på riktigt"? Eller du kanske bara vill provocera?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top