henk6867
Medlem
Jag tycker nog att de prioriterar lite konstigt. Jag åkte in med ett blankslitet framdäck och han tyckte att "det är dax att byta det där". Men ingen 2:a på det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker nog att de prioriterar lite konstigt. Jag åkte in med ett blankslitet framdäck och han tyckte att "det är dax att byta det där". Men ingen 2:a på det.
Brukar inte behövas särskilt många meter för att känna skillnad på 34 eller 150hk heller...
Samma användare med olika alter egon....?Behövs ingen bromsbänk för att märka skillnad mellan 25 och 110kw.
Behövs inte många meter heller...
Samma användare med olika alter egon....?
Det är fortfarande en godtycklig bedömning av någonting som de inte kan mäta.
haha! Nej missnöjd skulle jag nog inte säga att jag är...
jo jag är helnöjd!
Samma användare med olika alter egon....?
Båda bor i skogen, joinade 2003 och skriver på liknande sätt. Avslutar inläggen med "heller..."
Det är fortfarande en godtycklig bedömning av någonting som de inte kan mäta.
Är det verkligen det...?hans arbete är att kolla om det som den är reggad som stämmer.
Fordonslag (2002:574)
Kontrollbesiktning
9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna
krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av
betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd
av körförbud eller föreläggande
Är det verkligen det...?
Att den är strypt/ostrypt har ju ingen betydelse ur "miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt".
Problemet är att i det läget är det alltid någon som tycker att besiktningsteknikern handlat felaktigt. Naturligtvis ska det vara en anmärkning på ett slitet däck, men många här inne skulle skriva "vafan fick jag en tvåa för det för, jag hade ju bytt det ändå. Jävla Bilprovningen" om det blivit en anmärkning. När nu besiktningsteknikern är "schysst" och begår ett tjänstefel för att bespara dig en efterkontroll tycker du att han "prioriterat fel". Oavsett hur han gör leder det alltså till ett missnöjt inlägg på Sporthoj.
Det säkraste kortet för besiktningsteknikern är naturligtvis att till punkt och pricka följa kontrollplanen, då har han rent juridiskt alltid gjort rätt och har så att säga ryggen fri, men även det leder till ett missnöjt inlägg på sporthoj, vilket denna tråden är ett praktexempel på. I första inlägget beskrivs en fullständigt korrekt besiktning med korrekta bedömningar, men det är trots detta en missnöjestråd...
Fullständig korrekt besiktning my
Så kedjan ska bedömas att man rycker i den upp o ner manuellt och säger den är för slapp så den får du anmärkning på, bra du vet att det är en korrekt bedöming av min missnöjestråd.
Så du får veta ang den korrekta bedömingen så jag har fått via SBP tekniska frågor är att de ska mäta glappet . Så vad är det för missnöje jag har nu då???
Ja, precis så bedömer man kedjans spel. Vid tveksamhet mäter man, annars inte. Besiktar man hundratals eller till och med tusentals bågar varje år är det helt orimligt att man skulle mäta spelet på samtliga kedjor. Är det gränsfall så mäter man som sagt, men inte rutinmässigt.
Kul SBP egna tekniska tjänst säger emot dig, kedjan ska mätas.
Sen att den håller tillverkarens speccs för vad den ska vara och man får anmärkning säger oxså tekniska frågor att det är felbedömmt som anmärkning.
Men jag vet väl inget, bara jag som tog mig tid att mäta den efter jag byte bakhjulslager för ca 50 mil sedan o även efter besiktningen för att jag skulle justera den direkt.
Kul att du vet deras bedömming, vilken station jobbar du på?
Nej, det gör den inte eftersom modellen/hojen är typad och godkänd för 110 kw i orginalskick.Så trafiksäkerheten påverkas inte om den är 110 eller 25kw?
Varför skulle du justera kedjan om den var korrekt spänd?
Vad skiljer hans hoj från en med 110 kw ?
Ursäkta mig men är du dum på riktigt eller gillar du bara att provocera? Att hålla sig till sakliga argument är en sak och att leta efter småsaker att hugga på bara för sakens skull är en helt annan. Kedjan kanske är relativt ny varav den kan töja sig en del på 50 mil den rullat sedan mätningen beroende på körstil men fortfarande vara inom tillverkarens toleranser varav man kanske vill efterjustera lite.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |