3st 2:or på bilprovningen + Registeringbes.

• Thread starter Thread starter Ec
  • Start date Start date
Han skrev att han även kollade den efter besiktningen, för att han ville "justera den direkt." Jag blev naturligtvis då nyfiken på varför den skulle justeras om den var korrekt justerad vid besiktningen.

Ska vi hålla oss till sakliga argument kanske du ska inleda inläggen snyggare än "är du dum på riktigt"? Eller du kanske bara vill provocera?

Hur jag inleder mina inlägg är upp till mig. Jag vet vad jag skrev och jag står för det också. Det jag stör mig på är hur du genast drar upp gnället ni (antar att du jobbar på SBP) får stå ut med och att du sedan sitter och försvarar en felaktig bedömning och ett felaktigt agerande från SBP's inspektör.

Majoriteten av hojarna snittar väl runt 30mm i spel gissar jag på och kommer Ec's då med t.ex 50mm kan det se ut som det är helt utanför toleranserna trots att det är inom toleransnivåerna för det fordonet. Att inspektören sedan vägrar lyssna och inte gör en kontrollmätning trots att detta påpekas är helt enkelt bara fel och således inte försvarbart så varför fortsätter du försöka rättfärdiga SBP's agerande?

Hade en ZX10 -89 för en herrans massa år sen. Kom in på besiktningen och killen skulle ha upp hojen på centralstödet. Han ryckte och slet och höll på att tappa hela hojen (de väger ju lite grand...). Med en menande blick tittade han på mig om hjälp. "Lika bra" tänkte jag så man får hem den i samma skick som den kom hit i.
Han gick i genom hela hojen och så säger han: "Ditt halvljus är lite lågt, så det får du en anmärkning på."
"Jo", sa jag. "Men jag brukar heller inte köra med centralstödet nere."
"Nä, det är klart. Det ser ju dumt ut" sa han, tog ner den och hojen gick i genom ua. :)

haahahahahahaha den var bra den:gnissla:):tummenupp

Hur jag inleder mina inlägg är upp till mig. Jag vet vad jag skrev och jag står för det också. Det jag stör mig på är hur du genast drar upp gnället ni (antar att du jobbar på SBP) får stå ut med och att du sedan sitter och försvarar en felaktig bedömning och ett felaktigt agerande från SBP's inspektör.

Majoriteten av hojarna snittar väl runt 30mm i spel gissar jag på och kommer Ec's då med t.ex 50mm kan det se ut som det är helt utanför toleranserna trots att det är inom toleransnivåerna för det fordonet. Att inspektören sedan vägrar lyssna och inte gör en kontrollmätning trots att detta påpekas är helt enkelt bara fel och således inte försvarbart så varför fortsätter du försöka rättfärdiga SBP's agerande?

Visst får du skriva vad du vill i dina inlägg, men då måste rimligtvis jag få skriva vad jag vill i mina inlägg också.

Jag drar upp "gnället" för att jag tycker det blir tråkigt i längden. Både här och på liknande forum "gnälls" det när man får underkänt på besiktningen eller är missnöjd med polisens arbete, trots att det i de allra flesta fallen gått helt rätt till.
Jag menar inte att man inte ska få skriva om man känner sig felaktigt bemött eller särbehandlad på något vis, men det blir mycket i längden om alla som fått ett underkännande eller en bot ska skriva ett inlägg om det. Eftersom den andra parten (besiktningsteknikern eller polisen då) inte har en chans att replikera blir det just bara "gnäll" istället för en diskussion.
Det bästa är att istället gå "rätt väg", t.ex. i detta fallet ta kontakt med platschefen på Bilprovningen och berätta vad som har hänt. Visar det sig att något inte gått rätt till eller bedömts felaktigt kommer besiktningsresultatet att ändras, och framförallt får den berörda besiktningsteknikern veta att och vad han gjort fel så att han inte behöver göra om det. Detta är samtliga parter mer hjälpta av än ett inlägg på Sporthoj.

Jag vidhåller att agerandet vid bedömningen av kedjan är korrekt, det är en ren bedömningssak. Om det var för mycket spel eller inte kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men kontrollen utfördes korrekt så som den beskrevs i första inlägget. Är teknikern osäker på spelet och det finns ett angivet kedjespel på hojen (det står på eller vid svingen ibland) mäter man, men det finns inget krav på det.

mest udda jag råkat ut för hos svensk bilprovning är när jag var där med en gammal merca.

Killen gick igenom bilen och kollade som vanligt, sa ingenting utom att det såg bra ut under etc etc, sen när jag betala och fick pappret hade jag anmärkning på skyltbelysning ur funktion!,

Jag: Va e dethär?
Besiktningsman: ja, din skyltbelysning fungerar ju inte.
Jag: Det gör den visst, kollade jag innan jag åkte hit.
B: Jaha, men de brukar vara trasiga på dehär modellerna.
J: Har du inte ens kollat om den fungerar?
B: äsh, det spelar endå ingen roll, ingen ombes på det endå.

:va :va :va :va

Visst får du skriva vad du vill i dina inlägg, men då måste rimligtvis jag få skriva vad jag vill i mina inlägg också.

Jag drar upp "gnället" för att jag tycker det blir tråkigt i längden. Både här och på liknande forum "gnälls" det när man får underkänt på besiktningen eller är missnöjd med polisens arbete, trots att det i de allra flesta fallen gått helt rätt till.
Jag menar inte att man inte ska få skriva om man känner sig felaktigt bemött eller särbehandlad på något vis, men det blir mycket i längden om alla som fått ett underkännande eller en bot ska skriva ett inlägg om det. Eftersom den andra parten (besiktningsteknikern eller polisen då) inte har en chans att replikera blir det just bara "gnäll" istället för en diskussion.
Det bästa är att istället gå "rätt väg", t.ex. i detta fallet ta kontakt med platschefen på Bilprovningen och berätta vad som har hänt. Visar det sig att något inte gått rätt till eller bedömts felaktigt kommer besiktningsresultatet att ändras, och framförallt får den berörda besiktningsteknikern veta att och vad han gjort fel så att han inte behöver göra om det. Detta är samtliga parter mer hjälpta av än ett inlägg på Sporthoj.

Självklart får du det. Har jag hävdat annat?
Jag kan hålla med dig till viss del men samtidigt kan man se det från en annan infallsvinkel också och det är att personen kanske vill ha lite andra åsikter, dels för att vara säker på att man faktiskt har rätt innan man ringer/mailar berörd instans och klagar, samt självklart även för att ventilera lite. Att gå "rätt väg" som du säger är klart bäst men då ska man vara säker på sin sak också.

Jag vidhåller att agerandet vid bedömningen av kedjan är korrekt, det är en ren bedömningssak. Om det var för mycket spel eller inte kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men kontrollen utfördes korrekt så som den beskrevs i första inlägget. Är teknikern osäker på spelet och det finns ett angivet kedjespel på hojen (det står på eller vid svingen ibland) mäter man, men det finns inget krav på det.

Det är klart det är en ren bedömningssak men hur kan kontrollen vara korrekt utförd när teknikern i det här fallet uppenbarligen inte känner till nödvändig fakta för att på ett korrekt sätt kunna utföra sitt jobb?
Ec hade ju dessutom kontrollmätt efteråt och spelet låg på 45mm, dvs helt inom toleranserna.

Det är inte vidare svårt att se om en kedjas spel är 3, 4 eller 5cm varav han antingen inte visste att spelet skulle vara så stort och har därmed gjort fel när han inte tar reda på fakta trots uppmaning från ägaren, eller så gjorde han fel i och med att han inte mätte då hans ögonmått uppenbarligen inte håller godkända toleransnivåer för att få arbeta utan tumstock eller annat mätinstrument.

Självklart får du det. Har jag hävdat annat?
Jag kan hålla med dig till viss del men samtidigt kan man se det från en annan infallsvinkel också och det är att personen kanske vill ha lite andra åsikter, dels för att vara säker på att man faktiskt har rätt innan man ringer/mailar berörd instans och klagar, samt självklart även för att ventilera lite. Att gå "rätt väg" som du säger är klart bäst men då ska man vara säker på sin sak också.

Nej, men du ifrågasatte om jag var "dum på riktigt" när jag skrev vad jag ville.

Är man osäker kan man skriva en tråd och fråga, absolut. Men då hade det sett trevligare ut och inbjudit till fler seriösa svar om tråden varit utformad som en frågetråd istället för en missnöjestråd.
Man behöver absolut inte vara säker på att det är felaktigt för att ifrågasätta besiktningsresultatet eller förfarandet vid besiktningen "rätt väg", men jag tycker man ska vara ganska säker innan man skriver en tråd om att man blivit felaktigt behandlad.

Känner man att något blivit fel vid besiktningen ska man i första hand ta kontakt med platschefen på stationen där besiktningen är utförd. Han kan då redogöra för vad som gäller, fråga den berörda teknikern hur besiktningen gick till och om det anses nödvändigt be att få tillbaka fordonet för att kontrollera hur det faktiskt ser ut. Har det gått fel till så rättar man till det.
Blir man inte nöjd med platschefens lösning på det hela kan man gå vidare till kundservice på Bilprovningens huvudkontor.

Fördelen med detta är dels att man kan uppnå något (besiktningsresultatet kan ändras om det blivit fel) och dels att den som eventuellt gjort fel får veta det och på lämpligt sätt kan ändra sina arbetsmetoder eller bedömningar.

Det är klart det är en ren bedömningssak men hur kan kontrollen vara korrekt utförd när teknikern i det här fallet uppenbarligen inte känner till nödvändig fakta för att på ett korrekt sätt kunna utföra sitt jobb?
Ec hade ju dessutom kontrollmätt efteråt och spelet låg på 45mm, dvs helt inom toleranserna.

Det är inte vidare svårt att se om en kedjas spel är 3, 4 eller 5cm varav han antingen inte visste att spelet skulle vara så stort och har därmed gjort fel när han inte tar reda på fakta trots uppmaning från ägaren, eller så gjorde han fel i och med att han inte mätte då hans ögonmått uppenbarligen inte håller godkända toleransnivåer för att få arbeta utan tumstock eller annat mätinstrument.

Om spelet var 45mm vid besiktningstillfället är bedömningen felaktig, tveklöst.
Korrekt kontrollmetod, men felaktig bedömning.

Nu efter läst mera av Jesperado argument och tillväga sätt så börjar man tro mera på han jobbar för SBP, vilket för min del bara gör detta roligare och mera intressant att få höra deras synsätt på en "korrekt bedömming".

Ställer frågan igen, vilken Station jobbar du på?

Svarar på de frågor han ställt, jag skulle justera kedjan direkt efter Bes för jag ville veta spelet isf, paff blev man när måttet var innan för speccsen enligt Yamaha.

Jag ringde vilket du har missat till SBP tekniska tjänst och frågade tillvägagång sättet för kedjespel. Den ska mätas. Jag kan upprepa det flera gånger så du inte kan missa den igen?

Deras platschef var mera intersserad att berätta hur mycket mera jag skulle betala för regbes och utala hur det vore kriminellt att mc firmor säljer säljer hojar som var reggade 25kw, Stor dödsynd som jag gjorde som köpte den, så illa gjort av mig. Lovar jag aldrig ska ens titta på en annan mc i mitt liv.

Så vad mera finns det som du kan påpeka att jag har gjort fel i detta, eller nu ska du byta till att jag gjort ett inlägg som inte håller dina mått och får veta hur jag ska utforma ett inlägg enligt en korrekt bedöming.

Massa ironi, lika bra att påpeka innan jag får veta hur ironin ska vara utformad.:D

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP