350 YPVS renovering

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Fick motorhaveri på min 350 -83 i våras. Nu när motorn ändå är ute tänkte jag passa på att lacka och fixa till resten av hojen också. Ena kolven smälte och skadade både cylinder och topp. Har beställt nytt och levlar upp till 400cc.
Athena400.jpg
Bör dyka upp med posten om ca en vecka. Någon som har erfarenhet av Athena?

Resten av hojen står nedplockad i vardagsrummet. Nu blir det operation grovtvätt, på måndag ska jag hitta någon som kan blästra. Ram, sving och lite annat ska pulverlackas, resten får våtlack. Återkommer med uppdateringar.

Jag är på jakt efter en ny bakdämpare. Har hört att Öhlins YA 415 ska passa, men den är rätt dyr. Ska kolla med syrran om hon kan fixa kompispris. Finns det några andra alternativ? Skulle den här passa? Jag är tveksam. https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?partno=M62030
Även framgaffeln ska givetvis fixas till.

Vissa grejer ska poleras. Har ni tips på bra firmor i (södra) sthlm?

Vad kan man göra åt bromsarna? Tänkte byta stålspunna slangar och serva. Vad mer kan man göra utan att det kostar allt för mycket?

Kommer säkert ha fler frågor under resans gång. All feedback emottages tacksamt.

350 plockepinn.jpg
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Den här tråden ska jag följa!
Jag har själv några projekt stående, som jag fixar med emellanåt. Senaste som hände var att jag plockade ur en vevaxel för kompisen behövde den bättre.
Jag har spanat på eftermarknadsvevar som kommer från Taiwan. Priset för ny vev är mindre än priset för renoverad orginalvev.
Styrlagerbyte är ofta ett måste då de inte riktigt tål bakhjulsåkning.
Många orginaltankar får rostskador i nedre vecket, där ställer sig vatten när fukten kondenserar i tanken.
En av mina RD har Hagon eftermarknadsdämpare. En bekant kommenterade när jag påstod att jag satt dit en ny. Jaha, den var ny ur kartongen, Men hur länge sedan tillverkades den?
Har du orginaltändning?
Trots priset kan en ny tändning vara den bästa investeringen. Rotor istället för svänghjul sparar det känsliga lagret på vevaxelns vänstersida. så gott som alla vevaxlar jag sett som blir dåliga, har separation på vänstersidan. det tunga svänghjulet kränger isär vevaxeln vid höga varv.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Har en ny CDI-box annars är tändningen orörd. Vevlager byttas för några hundra mil sedan.
Tanken är rostfri utom lite vid kranen om jag minns rätt. Får kika på det när den ska slipas.
Vore jävligt nice om Hagon-dämparen passar rakt av, får maila och fråga.
Det visar sig att avgasrören inte passar på de nya cylindrarna. Blir att svetsa på fästen, men det skulle säljaren skicka med. Om det inte finns någon som har ett par bra pipor med TZ-fäste som ligger och skräpar. Ser ut så här:

NEW JL TZ350 SIDE BY SIDE. (108x109).jpg

Nu tillbaks tillbaks till badkaret och avfettningssprutan.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Athenas kitt är av rycket mycket bra kvallite. Många som kör i ökensand med bancheer350 med detta kitet o har bra många mera kusar än du vill ha på din 350 80+ hp. Ramlager brukar dom ta Tzns då dessa är bra my kraftigare men passar i 350n.

Athenas kolvar har jag testat o dom verkar hålla minst samma kvallite som wertex o wössner i vilket fall som helst.

Sedan vill jag minnas att yamaha r6 passade rakt i rdns ram finns någon tråd på sportushojus om just denna konvertering
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Låter lovande. Jag kommer nog ha betydligt lägre effekt då jag kommer köra med original avgas och fuggar. Vore intressant att höra med någon som vet vad man ska ha för ventiler i förgasarna.

Jag hittade en YSS bakdämpare som ska passa rakt av. http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/rd_350_lc2_ypvs_31k/83-84/picture/rear_yss_z-series_monoshock/

Glömde att kolla bromsarna innan jag plockade av dem och kolvarna i bakbromsen sitter som svetsade. Någon som har en idé om hur man får loss dem?

Tror ni man kan pulverlacka styret, eller blir det för tjockt så man inte får på gasrullen?
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Fastnar det inte en massa fett i alla gångar och vrår? Har hört att folk avråder från detta knep. Dessutom äger jag ingen fettspruta. Får väl ta grejerna till en verkstad som kan trycka ut dem med något slags hydraulik.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har du kikat något på Nitron bakdämpare? Man skall få väldigt mycket dämpare för pengarna där. Finns gott om valmöjligheter när det gäller specifikationer.

När det gäller frambromsar så är jag osäker på om framgaffeln skiljer sig på din 83:a jämfört med 86:an och framåt.
På de senare cyklarna passar åtminstone fyrkolvsok från FZR400 rakt av. Även ett vettigt Triumph ok skall passa rakt in, men minns inte på rak arm från vilken det är. Båda dessa bör gå att hitta för en billig peng i England.
Bör ha lite anteckningar om detta någonstans om du själv inte hittar något.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Har du kikat något på Nitron bakdämpare? Man skall få väldigt mycket dämpare för pengarna där. Finns gott om valmöjligheter när det gäller specifikationer.

När det gäller frambromsar så är jag osäker på om framgaffeln skiljer sig på din 83:a jämfört med 86:an och framåt.
På de senare cyklarna passar åtminstone fyrkolvsok från FZR400 rakt av. Även ett vettigt Triumph ok skall passa rakt in, men minns inte på rak arm från vilken det är. Båda dessa bör gå att hitta för en billig peng i England.
Bör ha lite anteckningar om detta någonstans om du själv inte hittar något.

Frambromsen ändrades från en-kolvsok till tvåkolvs ok i o med 1985 år modell, helkåpa i F modellen och Naked modellen, och motorn fick elektronisk varvräknare. Året efter (1986) kom 1UA cylindrar med powerjetförgasare och avgaspipor med blank ljuddämpare i bakkanten. Tank och kåpor fick nytt utseende. Även svingen förändrades 1985, syns främst på kedjejusteringen. Tändkurvan har ändrats genom åren, bästa kurvan ska vara 1985, som tillåter lite övervarv.
Jag har skrivit tidigare i annan tråd, om byte till annan stötdämpare, då krävs lite sliparbete i ramen för att den ska få plats.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kolvar trycker du ut med tryckluft. Se bara till att ha ett mellanlägg och akta fingrarna!!
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Den biten har jag koll på, men jag är osäker på om gafflarna också ändrades, eller om de helt enkelt smällde dit nya ok i samma fästen.
Det blev annat cc vid fästet för oket på nya gaffeln, så ok och gaffel hör ihop, det går inte att bara byta underbenen.
Läser om bilbranden, synnerligen tråkigt!
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Jag har erfarenhet av Athena 421 kit men ej 400 kitet.glöm ej att köpa de rektangulära gummitätningarna som Yamaha Banshee cylindrarna har i framkant mellan cylinder och övre blockhalvan.tänk också på att Athena toppen ej har något uttag för thermostat så du måste köpa en inline thermostat om du inte vill tejpa kylen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fastnar det inte en massa fett i alla gångar och vrår? Har hört att folk avråder från detta knep. Dessutom äger jag ingen fettspruta. Får väl ta grejerna till en verkstad som kan trycka ut dem med något slags hydraulik.

Han skrev ju att man måste rengöra prylarna efteråt.

En fettspruta är betydligt billigare i inköp än verkstadsbesöket och dessutom har du en fettspruta kvar efteråt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolvar trycker du ut med tryckluft. Se bara till att ha ett mellanlägg och akta fingrarna!!

Ganska dålig metod att rekommendera andra. Skulle nog rekommendera att ha prylarna i en stadig säck under utförandet om man verkligen ska använda den metoden. Har själv tvingats söka kolvring till en stötdämpare som jag sköt bort sådär. Kolven hamnade där jag planerat men kolvringen försvann.

Har man sedan tungan i fel mun så kan man skada mycket med en ivägskjuten kolv.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag hade en R1 gaffel över och den passar rakt av om man byter styrlager.Kronorna bör vara från 04 och framåt, då är det ganska lika offset mot std.Jag har ett 392 cc kit men inte tid med det just nu.Vet dock inte vad för reeds eller för insugningsgummin jag ska ha.Nån som vet som passar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top