3250:-

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
för vad frågar man sig, undrar hur svemo motiverar höjningen varje år.

:mad:

B-licensen kostade

2200:- 2004
2400:- 2005
2450:- 2006
2550:- 2007

Licensavg. höjs varje år och det är väl inte speciellt konstigt.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33831.asp

Inflation och annat elände påverkar vad saker kostar.

Samma sak är det med medlemsavg.

Vill man veta mer kan man ju maila till Svemo och fråga.

3250 är väl dyrt framförallt med tanke på hur kass försäkringen är, bryt ur försäkringsmomentet ur licensen och kräv istället separat försäkring då många ändå har det genom jobbet eller annan personlig försäkring.

Boris JR skrev:
2641327 3250 är väl dyrt framförallt med tanke på hur kass försäkringen är, bryt ur försäkringsmomentet ur licensen och kräv istället separat försäkring då många ändå har det genom jobbet eller annan personlig försäkring.

Och bryt ut den fantastiska cross & stcc-bilagan "IB" & låt de som vill få teckna en prenumeration om så önskas. Var väl ca 450:- kr för den tidningen på ett år, jag drar gärna bort det från min licensavgift i alla fall.

hur va det nu med IB,kunde man avsäga sig den OCH därmed lägre licens kostnad?

Nu blandar jag mig i som utomstående, men är inte just försäkringsmomentet ändrat i år?
Saxat från SMCs forum (jo, det gäller SVEMO licens):
FOLKSAM SKA FÖRSÄKRA MOTORCYKEL- OCH SNÖSKOTERÅKARE Folksam har tecknat avtal med Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svemo. Avtalet omfattar omkring 13 000 licensierade åkare i klubbar som är anslutna till förbundet och ska gälla från och med januari 2007 och två år framåt. Försäkringen ger motorcykel- och snöskoteråkarna ett grundskydd om de skadar sig i samband med tävling, organiserad träning och resor till och från dessa aktiviteter. Försäkringen ersätter kostnader för att läka skador, för tandskador och sönderklippta kläder i samband med vård. Den ersätter också medicinsk och ekonomisk invaliditet, dödsfall och krisbehandling.
Inom Motorcykelförbundet finns grenarna enduro, isracing, motocross, roadracing, snöskoter, speedway, supermoto, trial och minimoto. Tidigare var det Trygg-Hansa som försäkrade de licensierade åkarna i förbundet.
Upphanlingen har skett med hjälp av Colemont Sweden AB, ansvarig för affären är försäkringsmäklaren Leif Nilsson.
Det skriver Folksam i ett pressmeddelande i dag.

xyx skrev:
2641340 Nu blandar jag mig i som utomstående, men är inte just försäkringsmomentet ändrat i år?

Det var Trygg Hansa innan iaf. Så något kanske är ändrat nu i vilkor osv?

R2 skrev:
2641333 hur va det nu med IB,kunde man avsäga sig den OCH därmed lägre licens kostnad?

Det tror jag inte. Då hade nog många fler gjort det vid det här laget. Har för mig att diskussionen varit uppe nån gång förut och att kontentan blev att om man vill förändra upplägget med att den ingår i licensavgiften så får man ta det via förbundsmöten och där försöka rösta för hur man vill ha det. Så det är väl enklare att betala dom där 450:- ;)

xyx skrev:
2641340 Nu blandar jag mig i som utomstående, men är inte just försäkringsmomentet ändrat i år?

FOLKSAM SKA FÖRSÄKRA MOTORCYKEL- OCH SNÖSKOTERÅKARE Folksam har tecknat avtal med Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svemo. Avtalet omfattar omkring 13 000 licensierade åkare i klubbar som är anslutna till förbundet och ska gälla från och med januari 2007 och två år framåt. Försäkringen ger motorcykel- och snöskoteråkarna ett grundskydd om de skadar sig i samband med tävling, organiserad träning och resor till och från dessa aktiviteter. Försäkringen ersätter kostnader för att läka skador, för tandskador och sönderklippta kläder i samband med vård. Den ersätter också medicinsk och ekonomisk invaliditet, dödsfall och krisbehandling.
Inom Motorcykelförbundet finns grenarna enduro, isracing, motocross, roadracing, snöskoter, speedway, supermoto, trial och minimoto. Tidigare var det Trygg-Hansa som försäkrade de licensierade åkarna i förbundet.
Upphanlingen har skett med hjälp av Colemont Sweden AB, ansvarig för affären är försäkringsmäklaren Leif Nilsson.
Det skriver Folksam i ett pressmeddelande i dag.

Det där låter som en bra försäkring eller är jag ute och snurrar nu? :va

imaster skrev:
2641422 Det där låter som en bra försäkring eller är jag ute och snurrar nu? :va
ja iaf ett halvt varv , för det står ju inget om vad som är förändrat eller förbättrat.
Den försäkring som man haft tidigare gäller först from 50% invaliditet,
dvs man är rätt rävla pajj då.
Att ta en annan är tveklöst att rekommendera.
Väljer man att ta svemos tillägsförsäkring så gäller from 6%, inte så bra heller.

En privat olycksfallsförsäkring bara SKA man ha i sporten.
Jag ska höja min eller ta två till nästa år.
Den jag har nu ger 1,3mille, vilket jag i ljuset av årets skada inte tycker är ens nära bra.

R2 skrev:
2641441 ja iaf ett halvt varv , för det står ju inget om vad som är förändrat eller förbättrat.
Den försäkring som man haft tidigare gäller först from 50% invaliditet,
dvs man är rätt rävla pajj då.
Att ta en annan är tveklöst att rekommendera.
Väljer man att ta svemos tillägsförsäkring så gäller from 6%, inte så bra heller.

En privat olycksfallsförsäkring bara SKA man ha i sporten.
Jag ska höja min eller ta två till nästa år.
Den jag har nu ger 1,3mille, vilket jag i ljuset av årets skada inte tycker är ens nära bra.

Ok så det är dags att kolla hur jobbets försäkring står sig i sammanhanget alltså...

imaster skrev:
2641469 Ok så det är dags att kolla hur jobbets försäkring står sig i sammanhanget alltså...
Kolla även att jobbets förs. gäller vid RR tävling/träning

GSXR1100R skrev:
2641478 Kolla även att jobbets förs. gäller vid RR tävling/träning

Det vore ett plus faktiskt... :näsblod

Tror faktiskt den gör det, har för mig jag kollade det... Det vore ju kalas eftersom jag faktiskt får användning för den då och inte bara betalar för ingenting... ;)

imaster skrev:
2641469 Ok så det är dags att kolla hur jobbets försäkring står sig i sammanhanget alltså...
gör som surgubben skrev här ovan, och kolla upp en bra privat dessutom.

anta att du kvaddar ryggen = rullstol
har du du t.ex två olika som max ger 2500000 tillsammans.
rullstol = ca 75% = 1875000
och det för att du inte kan gå igen, låter det ok, mja hyffsat..

tänk då om du bara har en.

sen är inte livet slut pga rullstol iofs.

imaster skrev:
2641422 Det där låter som en bra försäkring eller är jag ute och snurrar nu? :va

De flesta kör även bandagar i licensgrupp och det räknas inte som organiserad träning eller tävling, vilket gör att den medföljande försäkringen inte gäller. Eftersom man absolut bör vara försäkrad även vid bandagar är detta också ett bra argument för att teckna en separat olycksfallsförsäkring.

nazurro skrev:
2641508 De flesta kör även bandagar i licensgrupp och det räknas inte som organiserad träning eller tävling, vilket gör att den medföljande försäkringen inte gäller. Eftersom man absolut bör vara försäkrad även vid bandagar är detta också ett bra argument för att teckna en separat olycksfallsförsäkring.

Låter mycket vettigt... :tummenupp Så nu ska det olycksfallsförsäkras och stöldförsäkras till fördärvet...

imaster skrev:
2641484 Det vore ett plus faktiskt... :näsblod

Tror faktiskt den gör det, har för mig jag kollade det... Det vore ju kalas eftersom jag faktiskt får användning för den då och inte bara betalar för ingenting... ;)
Det gör den nog, då de får så många kunder i ett svep gör de inga undantag för de blir så liten del i helheten. Tecknar du däremot privat så är det oftast en hel mängd undantag. Så via jobbet är oftast bäst, både vad gäller täckning och pris.

Neutral skrev:
2641555 Det gör den nog, då de får så många kunder i ett svep gör de inga undantag för de blir så liten del i helheten. Tecknar du däremot privat så är det oftast en hel mängd undantag. Så via jobbet är oftast bäst, både vad gäller täckning och pris.
Ringde precis till TH och de hade ingen försäkring för motorsport att erbjuda ens :(
(Är väl som vanligt någon på kundtjänst som inte har en susning och det finns säkert en sån försäkring... :rolleyes: )

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...