32% på trafik innebär!??

Jag åkte på ca 650 kr extra per år via IF´s märkesförsäkring på min Hornet.

Skum diskussion. Någon skrev att vi skulle ha ett solidariskt/rättvist system där alla betalar, så vi inte ska ha styrda kostnader. Vad är rättvisa? Jag har inte råd att köra omkring i en Ferrari, ska jag gnälla då? Inget hus på rivieran, ska man behöva ha det så? Har det varit rättvist under den förra regeringen.
Vissa jobbar som fan, vissa jobbar inte alls. Ska alla ha det exakt lika ändå?

Nä, fram för mer valmöjligheter, låt oss själva leva våra liv.

Sänk skatterna och låt var och en själv bestämma var man ska lägga sina pengar till nöjen. Jag vill inte betala att vissa kör sporthoj, låt de betala det själva.

Låt skattepengarna gå dit de gör mest nytta (skola, vård, omsorg mm), och låt vanligt folk sedan själva leva sina liv. Vill man röka, gör det då, men pröjsa för det. Detsamma gäller oss hojåkare. Vill man sitta hemma och virka ska man inte behöva betala för andras nöjen.

Sluta lipa. Blir det för dyrt får ni väl göra något annat.

Jo låt dom hojåkare som bara kör på helger eller nätter slippa betala för folk som kör i rusningstrafik och krockar och behöver vård... Vafan ska jag betala för folk som kör kinamoppar med undermåliga bromsar etc,etc... Vars drar vi gränsen???

Inse nu att detta förslag enbart är ett lätt sätt för regeringen att finansiera sina skattesänkningar och slopade förmögenhetsskatter... Men för oss "vanliga" så går det i förlust eller på sin höjd jämt ut...

Och behöver dom mer stålar så kommer dom höja bensin/dieselskatten eller bötesbeloppen eller nåt som dom vet ger pengar för vem slutar köra bil för att soppan kostar 15kr/litern? inte då jag iaf. Och det är precis lika lätt att råka köra för fort oavsett bötesbeloppen iaf för dom som inte vanligtvis "buskör"...

blir en 33cl billig öl från bolaget mindre i månaden för mig :yoparty
har oifs ingen räser heller.

Huu så hemst, hela 243kr mer :D Jag ska fasen ställa av den...not.

Snart har väl varenda sporthojsåkare konverterat till Motard...

IF höjde min avställningsförsäkring till det dubbla. Deras resonemang var

Hur kan min ålder påverka en avställningsförsäkring, den täcker ju endast brand och stöld mm?
Och att det helt plötsligt stjäls dubbelt så många hojar (alt. brinner upp) är ganska orimligt.
Jag mailade och frågade dem om det var så att de lagt på den nya härliga skatten även på avställningsförsäkringen. Jag tror inte det är helt orimligt, men det är helt galet i så fall (då skatten är på trafikförsäkringen som inte finnas när hojen är avställd).. Inte fått något svar ännu..

Tyckte det var onödigt och dra igång en tråd om just detta... Men det är klart intressant tycker jag (om det nu är så att de tar ut skatten även på avst.förs).

Dessutom fick jag skriva av mig lite av ilskan..

Dom passar nog på att glida på ett banan skal och salta på lite extra :gnissla

nej det kommer att läggas på 32% utav trafikdelen av din försäkring..
inte på hela summan..
om du behöver hjälp ring mig så ska jag hjälpa dig..jag jobbar på försäkringsförmedlingsbolag
08 522 544 27

Tack för det:tummenupp Men nu tror jag dock att jag fått grepp om det hela. Ska kolla upp vad trafikdelen kostar för mig och sopa på 32% skatt, hoppas det inte blir mkt:gnissla

200 spänn mer om året. Lite jobbigt var det faktiskt med tanke på att man är arbetslös. Eller studerande kanske jag ska säga, det låter ju finare.

för vem slutar köra bil för att soppan kostar 15kr/l?itern

Inte en jävel, men fattigare blir vi. :mad:
Bränsleskattspolitiken i det här landet är för tillfället ett stort jävla skämt.

T-H ville ha 2511:- med skatten i premie för hel-hel, bytte till Bilsport & MC & fick 1644:- hel-hel.. I bland är det bra att ha en 20 år gammal blysläde.

Den ska du ju kunna Classica-försäkra och betala 1383:- kronor för hel/hel?

Last edited:
Är rätt nöjd med min premie efter höjningen. Köpte mig nyss en Ducce monster 900 , 3045 kr om året inkl höjningen :)
Iofs är hojen av årsm 95, men 3045 är tokbilligt för en sådan rolig hoj :)

Kanske vi ses på Bikeweek ..
//Andy

407 kr extra skatt,hm trafikdelen uppe i 1679 kr.
IF's märkesförsäkring.
1272 kr tidigare så de 32 % stämmer.Kan man svälja men ändå.
3500 nånting helförsäkr helår utan avställningsmöjlighet på en 06.a :)

Jag fick en höjning på 65kr, så nu kostar Husan hela 1008:-/år helförsäkrat. Motard is da shit :)

skit kul me denna jävla höjningen.. nu har jag 14 000 i trafik:huvet
Jag kan nog erkänna att tanken att köra oförsäkrat har slagit mej..

Jag fick en höjning på 65kr, så nu kostar Husan hela 1008:-/år helförsäkrat. Motard is da shit :)

Nej - det blir inga stora höjningar på klena motorcyklar.

På min XJ900 av 1987 års modell höjdes trafikdelen från 2336kr/år till 3084kr/år - vilket jag tycker är jäkligt mycket med tanke på både min och hojjens ålder... Det är ju inte nån supersport precis och jag är inte precis nån självmordsförare heller för den delen...

Blir nog byte av bolag misstänker jag.

är de så att Folksam kommer göra en bra affär iom sammarbetet med SMC?

Hej.
Jag måste bara skriv vad jag betalar för min hoj.
Innan höjningen betalade jag 23500:-/år i halvförsäkring, nu betalar jag efter höjningen 29800:-/år i halv försäkring. Jag kör en Yamaha YZF R6 -03 och är 26 år inga krockar eller liknande i mitt register. Föräkringsbolaget är IF. Klart man skall betala för sig, men det börjar bli lite löjligt.

Nu är det i alla fall fint väder så det är läge att ge sig av en sväng.

Hej.
Jag måste bara skriv vad jag betalar för min hoj.
Innan höjningen betalade jag 23500:-/år i halvförsäkring, nu betalar jag efter höjningen 29800:-/år i halv försäkring. Jag kör en Yamaha YZF R6 -03 och är 26 år inga krockar eller liknande i mitt register. Föräkringsbolaget är IF. Klart man skall betala för sig, men det börjar bli lite löjligt.

Nu är det i alla fall fint väder så det är läge att ge sig av en sväng.

R6 -01 jag fyller 26 i höst betalar 8600:- helår / halvförsäkrat ink 32% skatten hos SalusAnsvar.

När jag pratade med IF ville de ha över 18´000:- per år halvförsäkrat innan 32% skatten

Last edited:
Tack wdac.
Dagens hjälte för mig. Hade inte sett detta bolag tidigare, men har nu bytt och sänkt till 9000:- per år. Visst den måste vara påställd hela tiden men vad spelar dett för roll när man ändå betalar så mycket mindre.
Tack

Kloka ord plockade från ett annat forum.

Det finns två grundläggande tankesätt hur ett land och dess medborgares trygghet ska betalas:
1. Varje grupp betalar för sina egna kostnader och risker som t.ex. fordonsförare, rökare, skidåkare, takläggare, pensionärer, invandrare, ungdomar m.fl. m.fl. m.fl. Alltså ungefär som i USA och den som inte har försäkring får ingen vård.
2. Man har ett kollektivt socialförsäkringssystem som antingen kan utformas som en skatt eller som riktad allmän obligatorisk avgift som dras direkt på inkomsten och solidariskt betalar för allt. Fördelen med det senare systemet är att "kunden/medborgarna" kan ställa högre krav eftersom det är öronmärkta pengar där man vet vart de går. Skulle man sen inte få valuta för sina pengar tvingas företaget (statligt, privat, kooperativt eller vad som helst) frigöra pengar genom t.ex. exekutiv auktion.

Det man nu gör är att rycka ut en stor befolkningsgrupp och säga att: "Socialförsäkringen gäller inte för er utan ni ska betala extra för samma förmåner som alla andra har, men ni ska ÄNDÅ betala socialförsäkringen".

Om inte det här är lagbrott så det stänker om det så är det aldrig det. Det som ska/måste göras nu är att regering och riksdag nu definitivt ska anmälas till KU (Konstitutionsutskottet) http://www.riksdagen.se/templates/R_SubStartPage____6373.aspx
:klappar

Jag fick en höjning på 1600kr idag.

Hade 5500kr i trafik. Lite jobbbig överraskning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT