Palmas
Ny medlem
Tittade precis pa Euronews.
4 miljoner motorcyklar, 315 döda och ca 35 000 skadade motorcyklister hittills i ar i Spanien. Ca 350 000 nya hojar registrerade i ar. Hojarna representerar 8% av fordonen men 18% av dödsolyckorna.
Resonemangen är desamma som i Sverige. Bilar är en av de stora orsakerna till dödsolyckorna, motorcyklar med hög effekt en annan.
Motorcyklisterna protesterar mot att vägräckena är farliga för motorcyklister och da är det inte ens äggskärarvarianten utan de vanliga räckena. Det finns lösningar för att göra dem mindre farliga.
I övrigt är debatten densamma, fler äldre förare som skadas och förolyckas. Bakgrunden är samma som i Sverige att fler äldre far rad att förverkliga sin ungdomsdröm genom att köpa en MC. Planer och förslag finns i EU att begränsa möjligheten att köra fulleffekthojar med regler om alder och hur manga ar man har haft körkort.
Om nagon orkar kan ni med ovanstande siffror och befolkningsmängden räkna ut förhallandet innevanare/antalet hojar/dödsolyckor jämfört med Sverige.
Jag har även för mig att det omkom ca 700 - 800 personer i MC-olyckor i Tyskland förra aret. Jag har tidningen nagonstans och ska kolla upp det igen.
Sensmoral? Ingen egentligen bara att resonemangen i andra länder är väldigt lika de i Sverige.
4 miljoner motorcyklar, 315 döda och ca 35 000 skadade motorcyklister hittills i ar i Spanien. Ca 350 000 nya hojar registrerade i ar. Hojarna representerar 8% av fordonen men 18% av dödsolyckorna.
Resonemangen är desamma som i Sverige. Bilar är en av de stora orsakerna till dödsolyckorna, motorcyklar med hög effekt en annan.
Motorcyklisterna protesterar mot att vägräckena är farliga för motorcyklister och da är det inte ens äggskärarvarianten utan de vanliga räckena. Det finns lösningar för att göra dem mindre farliga.
I övrigt är debatten densamma, fler äldre förare som skadas och förolyckas. Bakgrunden är samma som i Sverige att fler äldre far rad att förverkliga sin ungdomsdröm genom att köpa en MC. Planer och förslag finns i EU att begränsa möjligheten att köra fulleffekthojar med regler om alder och hur manga ar man har haft körkort.
Om nagon orkar kan ni med ovanstande siffror och befolkningsmängden räkna ut förhallandet innevanare/antalet hojar/dödsolyckor jämfört med Sverige.
Jag har även för mig att det omkom ca 700 - 800 personer i MC-olyckor i Tyskland förra aret. Jag har tidningen nagonstans och ska kolla upp det igen.
Sensmoral? Ingen egentligen bara att resonemangen i andra länder är väldigt lika de i Sverige.