315 döda och 35000 skadade i Spanien i ar

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Tittade precis pa Euronews.

4 miljoner motorcyklar, 315 döda och ca 35 000 skadade motorcyklister hittills i ar i Spanien. Ca 350 000 nya hojar registrerade i ar. Hojarna representerar 8% av fordonen men 18% av dödsolyckorna.

Resonemangen är desamma som i Sverige. Bilar är en av de stora orsakerna till dödsolyckorna, motorcyklar med hög effekt en annan.

Motorcyklisterna protesterar mot att vägräckena är farliga för motorcyklister och da är det inte ens äggskärarvarianten utan de vanliga räckena. Det finns lösningar för att göra dem mindre farliga.

I övrigt är debatten densamma, fler äldre förare som skadas och förolyckas. Bakgrunden är samma som i Sverige att fler äldre far rad att förverkliga sin ungdomsdröm genom att köpa en MC. Planer och förslag finns i EU att begränsa möjligheten att köra fulleffekthojar med regler om alder och hur manga ar man har haft körkort.

Om nagon orkar kan ni med ovanstande siffror och befolkningsmängden räkna ut förhallandet innevanare/antalet hojar/dödsolyckor jämfört med Sverige.

Jag har även för mig att det omkom ca 700 - 800 personer i MC-olyckor i Tyskland förra aret. Jag har tidningen nagonstans och ska kolla upp det igen.

Sensmoral? Ingen egentligen bara att resonemangen i andra länder är väldigt lika de i Sverige.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Är inte det väldigt lite döda i förhållande till antal motorcyklar, och att de kör en längre period av året än vad vi gör här?

Jag menar: 315 döda på xxxxxxx mil jämfört med ca 54? döda på xxxxxxmil i sverige...:va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle vara intressent att se en jämförelse även med länder som har kopiöst mycket 2 hjulingar i kombination med minimalt skydd, som ex Thailand och Vietnam och Kina, Kina har väl iofs infört hjälmtvång.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Skulle vara intressent att se en jämförelse även med länder som har kopiöst mycket 2 hjulingar i kombination med minimalt skydd, som ex Thailand och Vietnam och Kina, Kina har väl iofs infört hjälmtvång.

jodå...Nu för tiden har dom hjälmtvång här i thailand oxå... Är här nu... Men däremot den man kör bakpå måste inte ha...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En liten observation bara:

Spanien 4000000 MC/315 döda = ca 12000 MC per dödsfall.
Sverige 300000 MC/60 döda = ca 5000 MC per dödsfall.

Det är naturligtvis svårt att dra några slutsatser på så här lösa siffror. Skillnaden är dock väldigt stor. Räknar spanjorerna annorlunda eller finns det något att lära sig här?

EDIT: Jag ser att Mikey är inne på samma tanke.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Att bara räkna upp dödsfall utan att ställa dem i relation till något annat, t.ex. antal fordon i trafiken, är meningslöst. Som flera är inne på är det antal dödsfall per fordon som är intressant, även om naturligtvis alla dödsfall är oacceptabla i sig - ett per år är för mycket.

Just nu är det t.ex. ett jävla snack om hur farligt det är med att köra fyrhjuling.

"– Vi vet att MC-olyckorna ökar, och där ingår fyrhjulingarna i statistiken, säger Katarina Biörk, informationsansvarig på Länsförsäkringar i Göteborg.

– Tidigare var det två olyckor per år med dödlig utgång i snitt. Nu har antalet dödsolyckor plötsligt ökat kraftigt, berättar Katarina Biörk. Sista året har det inträffat tio dödsfall."

Om vi granskar siffrorna fanns det 2002 2 400 registrerade fyrhjulingar i trafik. Fyra år senare, i december 2006, var motsvarande siffra 18 400. I relation till fru Biörks uttalande ser vi att 2002 var den relativa dödssiffran 2/2400 = 0,08%. År 2006 var den 10/18400 = 0,05%. Alltså har procentdelen, vilket vi kan kalla farlighets/riskfaktorn i brist på bättre uttryck, sjunkit. Detta nämns naturligtvis dock inte. Istället är det svarta rubriker om hur farligt det är och det ena med det fjärde. Kanske inte så konstigt eftersom det säljer lösnummer för tidningarna, höjer premierna/inkomsterna för försäkringsbolagen, och VV ser ut som att de bryr sig om annat än att få in pengar till staten.

Ett jävla hyckleri.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top