2takt turbo ?

Nåt svårare än 2takt o turbo finns knappast. Prova Sök-funktionen här.
Men är man bara ute efter att spränga en motor så går det nog lätt.
/u
 
Ska höra med en snubbe ja känner. Återkommer senare när jag fått lite mer fakta om vad som krävs osv
 
stoffer skrev:
En bättre idé är väl att lustgasladda hojen istället? Då får du mycket roligt/kr och det är lite meckande ändå!
Polarn var inte alls road över att lustgasmata sin Zündapp KS50 när jag fråga om han ville låna mitt överblivna hoj-kit. En ynka liten spridare à 16 hästar extra borde den väl hålla för? :tomten
 
Kanske funkar.. eller inte.. men det som jag kom att tänka på först var: extern oljepump driven från vevaxeln, liten turbo från t.ex. Daihatsu Charade Turbo på 70 hästar (minsta turbon jag sett.. syns ju knappt bara..) monterad EFTER expansionskammaren och inte direkt efter avgasporten eftersom hela idén med pipan går förlorad då och effekten nästan halveras innan laddtryck. Känns onödigt med turbo om man inte kommer över originaleffekten :hihi Dessutom hade jag satsat på en slidmatad motor. Reedventilerna som antagligen sitter på en NSR skulle väl aldrig kunna stänga om man har laddtryck och det är inte så bra... Slidmatningen stänger ju vare sig resten av grejorna vill eller inte. Sen ska man ju försöka förhindra att för mycket oförbrända gaser trycks ut innan kolven hinner stänga avgasporten men jag vet inte riktigt hur kolven ser ut på en sådan.. jag har sett kolvar med en liten "vägg" på toppen som ska hindra gaserna att gå raka vägen från inloppsportarna till avgasporten.
Jaja! Några tankar bara!
Lycka till!
 
andersbrink skrev:
Polarn var inte alls road över att lustgasmata sin Zündapp KS50 när jag fråga om han ville låna mitt överblivna hoj-kit. En ynka liten spridare à 16 hästar extra borde den väl hålla för? :tomten
Håller med! En kompis till mig bangade när vi skulle börja bygga lustgas på hans vespa också, vilka fegisar va?
 
Jag må vara både ung och gammal.
Men ha erfarenhet av både 2takt och turbo(men inte samtidigt)
Men med din formel:
kommer inget kommer inget kommer inget komer inget kommer inget
JAHA TACK
där gick motorn på diverse ställen.
MEN herre gud större idioter har lyckats (ursäkta uttrycket)
med mindre planer.
Önskar dig ALL lycka till.
Ingen vore gladare än mig om du lyckas få till det på alla varv.
Vill isåfall höraaaaa den sträcka uuuuuuut :yoparty
 
OCH HMMM
Jag körde NSR på den "äldre"(jag vill fortfarande vara UNG) tiden.
Prova först att porta/polera insuget osv.
Byt luftfilter/burk.
+Låt den andas fritt utåt.
Byt system eller mindre rekomenderat rensa det befintliga helt innifrån.
Och om jag inte minns helt fel så fanns det fasiken upp till 180ccm
att köpa?!?!?!?
MEN framför allt:
Lägg tid på att få allt att klaffa tillsammans.
DVS många munstycken byten osv.
Men..
Lycka till
HOPPAS PÅ DET BÄSTA.....
 
ta en turbo från en dahatsu charad 85a
värden minsta men god för cr 110hk :yoparty
har en ligande för 700:-
 
Hehehe... om det nu fanns nått bra sätt att lösa det där med turbo på tvåtakt så har jag ett helt galet projet att leka med :)






















Minimoto TURBO
 
2 takt turbo!

Hej! Det finns speciella aggregat för 2 takt (aerocharger) om ni e sugen så ring peter anundsson i umeå han har fixat fram många aggregat till snöskotrar( tel 090/56008) kör själv med en v-max 4 och"stor" turbo(serie 66000) och har ca 300 hp ur den lilla 800cc motorn själva aggregaten är "självsmörjande" dom har alltså oljan i huset så man behöver inte någon oljetryck eller retur mkt enkelt mvh uffe c
 
Köp mitt turbo-kitt till RD350YPVS, 6000 spänn!

Japp, jag har inte tid längre även om det var kul:

http://www.mtek.chalmers.se/~expe/rd350.html

I kittet ingår:
Toppbox med ljuddämpare
Garrett T2 48/60
Remdrift till oljepump (från vevaxel)
Allspeed modifierade expansionskammare
Lamborghini oljepump
Denso bränslepump
Bränsletryckregulator
oljetryckregulator
oljetryck-mätare
oljetemp-mätare
Luftburk i plåt med alla nödvändiga uttag
Rör och liknande
Och en massa annat man behöver för att skruva ihop det
på en tvåtaktare.

/Christian
mail: c.xp@minpost.nu
 
PacMan skrev:
Jag vet att det har gjorts på minst en RD 350. Tror killen skrämde upp den från 59 till över 100-110 hk, så går gör det säkert. :)

Tror jag läste om det också. Det lär bli mycket jobb...T.ex bygga om soppakranen eftersom att bränslet tar slut i flotörhuset. Stoppa dit bränslepump o.sv. Man kan ju t.ex göra en egen soppakran för 8 mm slang elr nåt i den stilen.

Frågan om man måste komp. sänka den lite också.
 
Nu är jag kanske otroligt dum, men har aldrig riktigt fattat problemet med 2 taktsturbo iomed att det tydligen ska gå att få en 4 takts enstånka att lira hyfsat med turbo genom att räkna ut hej o hå för att pulserna ska elimineras och istället bilda ett jämt tryck som följer varvtalet...


men jag kanske är helt ute o cyklar med min teori att det borde funka även på en 2 taktsmotor? eller kanske inte är det som är problemet?

vore tacksam om en Guru kunde räta ut frågetecknena jag har :tummenupp
 
Superbee skrev:
Nu är jag kanske otroligt dum, men har aldrig riktigt fattat problemet med 2 taktsturbo iomed att det tydligen ska gå att få en 4 takts enstånka att lira hyfsat med turbo genom att räkna ut hej o hå för att pulserna ska elimineras och istället bilda ett jämt tryck som följer varvtalet...


men jag kanske är helt ute o cyklar med min teori att det borde funka även på en 2 taktsmotor? eller kanske inte är det som är problemet?

vore tacksam om en Guru kunde räta ut frågetecknena jag har :tummenupp
Såvitt jag förstått är problemet att på 2-takt så är avgasporten öppen samtidigt som överströmningskanalerna. Det innebär att det mesta av övertrycket man matar in i cyllen åker direkt ut.
Detta problem är såvitt jag vet omöjligt att lösa om bara kolven styr avgasporten.
Om det däremot finns en mekanisk/elektrisk/whatever-ventil som stänger avgasporten helt innan kolven öppnar överströmningskanalerna, så borde det däremot funka.
 
Wunder skrev:
Såvitt jag förstått är problemet att på 2-takt så är avgasporten öppen samtidigt som överströmningskanalerna. Det innebär att det mesta av övertrycket man matar in i cyllen åker direkt ut.
Detta problem är såvitt jag vet omöjligt att lösa om bara kolven styr avgasporten.
Om det däremot finns en mekanisk/elektrisk/whatever-ventil som stänger avgasporten helt innan kolven öppnar överströmningskanalerna, så borde det däremot funka.
Jag har läst att man kan lösa det genom att använda en turbo som är matchad så att mottrycket är lika stort som laddtrycket. Det gör att tryckbalansen är samma som utan turbo, så motorn fungerar likt utan turbo.
Man måste ha en rätt stor turbindel på turbon då, så responsen borde inte bli så bra.
Det är så det är löst på ovanstående RD350 med turbo.
 
Hojen är redan såld på annat håll,
det finns bara turbo-kittet kvar till RD350'n.
(numera gjort för att passa en RD500-ram med RD350-motor).
/Christian



motard skrev:
Är det inte bättre att sälja hojjen komplett? I så fall vad är priset?
 
Det stora problemet är att en tvåtaktare är så otroligt beroende
av expansionskammare för att fungera (ungefär 2x effekten jmfrt)
det kräver mycket jobb jämfört med fyrtakt stånka eller flercylindrig,
stämmer inte matchningen får man aldrig upp effekten,
en tvåtaktare är extremt känslig för mottryck eftersom gas-spolningen
bygger på annorlunda tryckdifferens jämfört med fyrtakt.
/Christian



Superbee skrev:
Nu är jag kanske otroligt dum, men har aldrig riktigt fattat problemet med 2 taktsturbo iomed att det tydligen ska gå att få en 4 takts enstånka att lira hyfsat med turbo genom att räkna ut hej o hå för att pulserna ska elimineras och istället bilda ett jämt tryck som följer varvtalet...


men jag kanske är helt ute o cyklar med min teori att det borde funka även på en 2 taktsmotor? eller kanske inte är det som är problemet?

vore tacksam om en Guru kunde räta ut frågetecknena jag har :tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top