2takt turbo ?

Prova med orginal luftburk, ...ett av mina starkaste minnen från 80-talet är alla dom som försökte få till ett friare insug på RD350:isarna (och TZR för den delen), ...och misslyckades. Letandet efter gigantiskt stora munstycken brukade vara en indikation på att dom snart skulle ge upp/motorn skulle skära.


Tanken är god. men detta är en 250 med en 350 maskin .. dvs det finns ingen luftburk, den som passade till 250 motorn var för liten till 350 motorn den ströp nått fruktansvärt och hojen hade ett effektregister på 500rpm vid ca 8000rpm annars så gick den knappt. men den drog bra med soppa kan jag säga :)

motorn är genomgången av mig och den är fräsch. så detta är inget problem som uppstått utan jag har inte fått den till och gå som den skall någon gång.

ang motståndet i insuget så monterade jag mellanbitar ca 40mm långa för att ev försöka kompencera motståndet i luft burken. men den går lika illa med som utan dessa distanser. Det får inte plats längre heller. *suck*
 
oki får man fråga hur den funkar ? vad får man för hjälp av den ?

Känns lite sådär att plöja ner pengar på saker som kanske löser problemet , så förklara gärna vad den gör och på vilket sätt den kan fixa mitt problem ..


# 1 du har koll på avgastemeraturen/bestyckning

# 2 nu har dom ju massa minne så varv får du ju koll på åxå....(model beroende)

# 3 den gör INTE ett dugg för att lösa dit problem (men du får saker at fundera på)
 
# 1 du har koll på avgastemeraturen/bestyckning

# 2 nu har dom ju massa minne så varv får du ju koll på åxå....(model beroende)

# 3 den gör INTE ett dugg för att lösa dit problem (men du får saker at fundera på)


Oki det låter som om det instrumentet mest är till för div injustering inte en regelrätt felsökning.

Men det tål kanske att kollas på när jag fått hojen till å gå rent.
 
Oki det låter som om det instrumentet mest är till för div injustering inte en regelrätt felsökning.

Men det tål kanske att kollas på när jag fått hojen till å gå rent.


man ser ju om den "går" lika på alla cyllarna och om bestyckningen är rätt
 
Hur viktigt är det att det är glappfritt mellan YPVS ventilerna ? och vad händer om det är glapp ?



japp viktigt...(bruckar gå fixxa med en liten "plåt" eller nån distans....)
 
Nu har jag troligen hittat felet .. ja en del av det iaf. det är glapp mellan YPVS ventilerna och det ställer säkert till en hel del.

Men jag har lyckats att flytta felet från höger till vänster sidan, *ler*
Det är nått "fel på reedsen.

Jag vet inte men jag tror att den ena sidans reeds är "hårdare" än den andra ? är det möjligt ? för när jag tillslut bytte sida på dem så fick jag med mig felet ..

såå mycket felsökning och sen är det detta. jag förstår nu i efterhand att olika "hårdheter ställer till problem. på ena sidan släpper den in lätt medans den andra får "jobba" lite hårdare för samma mängd.

det som hjälpt mig mest i denna felsökningen förutom alla goda råd är en IR termometer där man kan kolla tempen på krökarna.
 
Trådlyft

Hur små turbos finns det? Kan man hitta en söt liten turbo till en 15cc tvåtaktare? Motorn jobbar mellan 14000 -17000 rpm men ska hållas på ganska konstant 15990 varv.

Jag har en idé:yoparty:yoparty
 
Riktigt så avancerat är väl inte tanken med intercooler och snyggt utblås. Den turbon kanske är hemmagjord visserligen. Men min störda idé är tänkt som sådan att sättas i en rc helikopter. Mest för att se om det funkar som kul grej över vintern. Det avstämda mottrycket hade jag tänkt mig skulle fixas genom att jag sätter turbon EFTER ljuddämparen, min teoretiska hjärna tycker då att det finns mottryck som ska hålla kvar färskgaser i cylindern. Smörjningen av turbon kommer att ske genom avgaserna då oljehalten är väldigt hög.

Jag vet visserligen inte vad som händer om man gör detta utan en plenumkammare.
 
Inte för att verka pässimistisk, men ska du smörja turbon med avgaser får du nog sopa ihop helikoptern i en konsumpåse efter första flygturen. En snurra som passar till en 15cc tvåtaktare finns mig veterligt inte och gör det det lär den varva i storleksordningen 500.000rpm för att bygga ett användbart laddtryck...

Idén att ha expansionskammaren mellan turbon och cylindern är ok, det behövs för att motorn ska fungera. Det luriga är att turbon ska bygga lika mycket laddtryck som mottryck för att tryckbalansen över cylindern ska behållas, mer mottryck och avgaser pressas genom motorn i överlappet, mer laddtryck och färskgaserna blåser rätt genom cylindern.

En större fyrtakts-RCmotor och en hemmafräst centrifugalkompressor med planetlåda skulle vara ballt däremot.
 
En större fyrtakts-RCmotor och en hemmafräst centrifugalkompressor med planetlåda skulle vara ballt däremot.


Eller med en roots.

Vad diggar ni gassvaret i den här?

[YOUTUBE-ID]N8TXMUaC9Os[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top