2takt turbo ?

Two stroke man skrev:
2458086 Ser inga problem med det. Vitsen är ju att det ska bli övertryck i vevhuset även utan överladdning. Med överladdning blir det bara mer av det goda.
Ja, det ska ju bli övertryck ändå... kolven går ju ner och komprimerar blandningen. Tänkte inte på det, jag får skylla på att det är sent. Men det blir ändå liiiite extra motstånd för kolven på väg ner. Arean på undersidan av kolven är ju ändå ett antal cm^2. Ett bar laddtryck ger ju ett bar extra tryck /cm^2 på kolvens undersida. Det blir ju en del, men det är kanske försumbart i sammanhanget... nä, nu får jag ta och sluta spåna och komma med dumma idéer :rolleyes:
 
Last edited:
Instabil skrev:
2457030 Tänk en gång till ... 2TAKT

men jag kan ha fel .. saknar fortfarende kunskapen

En 4-taktsmotor på 1,9 liter trycker ur sig 2375 liter avgaser per minut vid 2500 varv

En 2-taktsmotor på 250cc ger 2000 liter avgaser per minut vid 8000 varv.
 
lahi skrev:
2458144 Ja, det ska ju bli övertryck ändå... kolven går ju ner och komprimerar blandningen. Tänkte inte på det, jag får skylla på att det är sent. Men det blir ändå liiiite extra motstånd för kolven på väg ner. Arean på undersidan av kolven är ju ändå ett antal cm^2. Ett bar laddtryck ger ju ett bar extra tryck /cm^2 på kolvens undersida. Det blir ju en del, men det är kanske försumbart i sammanhanget... nä, nu får jag ta och sluta spåna och komma med dumma idéer :rolleyes:



Njae det är ju just detta som avgasmotrycket sköter om

Därav mn tidigare komentar om tankevurpa

motorn vet inte om att den är överladdad ( om tryckbalansen är rätt)


Tänk dig att du sätter hela mcn i en låda med övertryck
det enda som sticker ut är avgaspipan efter turbon

Motorn kommer att sköta alla spolförlopp som om den gick som vanligt
 
vad jag förstår så är expansionskammrana viktiga som f*n .. går det att bygga sånna själv .. eller är man ute på riktigt djupt vatten då ??
 
fireblade skrev:
962821 Hehehe... om det nu fanns nått bra sätt att lösa det där med turbo på tvåtakt så har jag ett helt galet projet att leka med :)






Minimoto TURBO

Jag tror den skulle bli lagom galen med bara en vanlig 85cc crossmotor! :skrämd
 
Hehe effektregistret kommer nog bli spännande ;) <-- 9000 rpm, 2 hk --> 9000 rpm, 130 hk :) Wieee
 
Instabil skrev:
2459552 vad jag förstår så är expansionskammrana viktiga som f*n .. går det att bygga sånna själv .. eller är man ute på riktigt djupt vatten då ??
Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.
 
Last edited:
Bearing skrev:
2460049 Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.

Ja det är nog ingen dålig ide att köpa det..

har plockat ganska mycket med motorer under årens lopp men bara lite med TURBO.. har ju en viss förkärlek till V8:or och lustgas.. men kände att det var dax att göra nått åt en slö rd.. och man får ju inte fega för denna utmaningen , men det känns som att det blir en tuff vinter .. *ler* orginal piporna är ju inte driekt optimala i detta fallet .. de är svåra att göra nått vettigt med tycker jag nog...
 
Bearing skrev:
2460049 Om motorn har en expansionskammare från början ska det gå att använda den. Har ingen erfarenhet själv men har sett sidor på nätet med turbobyggen där orginalkammaren använts.
Som hjälp om en egen kammare ska konstrueras finns det datorprogram. Programmet kan räkna ut hur expansionskammaren ska utformas beroende på vad det är för motor den sitter på, d.v.s volym, portning samt BMEP.

Tror du skulle ha stor nytta av kompendiet som RG500-Johannes nämde. http://www.boostbusters.com/index.asp fjärde kompendiet. Jag rekommenderar även att du läser det första för att förstå en del begrepp som används i de andra kompendierna.

Orginal expansionskammare bör var långt från optimal med turbo eftersom ljudhastigheten påverkas avsevärt av högre tryck.
 
Two stroke man skrev:
2460906 Orginal expansionskammare bör var långt från optimal med turbo eftersom ljudhastigheten påverkas avsevärt av högre tryck.
Gör den?
I luft påverkas inte ljudhastigheten alls av trycket. Gör den det i avgaser?

Fast temperaturen ökar säkert lite vilket ju höjer varvtalet. Men någon väldig skillnad i varvtal blir det nog inte eftersom hastigheten öker med bara kvadratroten ur absoluttemperaturen.
 
Bearing skrev:
2460934 Gör den?
I luft påverkas inte ljudhastigheten alls av trycket. Gör den det i avgaser?

Fast temperaturen ökar säkert lite vilket ju höjer varvtalet. Men någon väldig skillnad i varvtal blir det nog inte eftersom hastigheten öker med bara kvadratroten ur absoluttemperaturen.

Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5
 
Two stroke man skrev:
2461376 Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5


:confused: :va kan man få det på svenska istället ??
jag fattar noll.
 
Two stroke man skrev:
2461376 Jag förhastade mig lite...
Formeln ser ut så här:
Ljudhastigheten = (k*P/densiteten)^0.5

Men densiteten ökar också med trycket(P) så dom tar ut varandra ganska bra. Så du har rätt temperaturökningen påverkar mera.

Ljudhastigheten = (k*R*T)^0.5
Trycket och densiteten är ju direkt proportionella om temperaturen är konstant, så trycket påverkar inte alls i en ideel gas (som väl luft kan betraktas som). Avgaserna innehåller väl dock en del små bränsledroppar och reaktiva gaser, fast jag tror inte det påverkar.
 
Two stroke man skrev:
2462372 Bearing var snabbare. Det enkla svaret är alltså att expansionskammaren behöver nog inte byggas om.


Jo jag tror nog att de måste byggas om .. annars så hamnar Turbon bakom bakhjulet ..

kan man bygga expansionskammare enligt någon bra ritning eller beräknar man dem på nått sätt ??? jag vill ju ha kammrana så nära toppen som möjligt för att inte behöva dra rör längs med hela hojen. Risk finns att den ser ut som nått från gostbusters eller nått
 
Instabil skrev:
2463097 Jo jag tror nog att de måste byggas om .. annars så hamnar Turbon bakom bakhjulet ..

kan man bygga expansionskammare enligt någon bra ritning eller beräknar man dem på nått sätt ??? jag vill ju ha kammrana så nära toppen som möjligt för att inte behöva dra rör längs med hela hojen. Risk finns att den ser ut som nått från gostbusters eller nått

På a) svarar jag: Ja! Och på b) svarar jag: Ja!

Vid vilka varv ligger maxeffekten på din RD250? Antar att det är den du vill bygga på?
 
Two stroke man skrev:
2463217 På a) svarar jag: Ja! Och på b) svarar jag: Ja!

Vid vilka varv ligger maxeffekten på din RD250? Antar att det är den du vill bygga på?


Jo det är den arma 250cc som skall moddas.. max effekten ligger mellan 6-9000rpm där finns det hiskeliga 32hk .. enl uppgift..

Om/när jag får den till att funka så kommer det ev att monteras en 350 maskin .. men det tar vi nästa år eller nått
 
Back
Top