2T motard vs 4T motard, bu bä?? Tips!!

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Jag ska ta mellankort nästa sommar, har inte haft tid eller ekonomi hittills men nu har jag faen tröttnat på att puttra 125:a.

Jag funderade då på... En 250, eller kanske en 300.. Typ gasgas EC 300 (kan man ju få riktigt billigt), tvåtakt alltså, kan det vara motardmaterial? Jag har fått känslan av att det är enklare/ billigare att serva och hålla liv i en sådan jämfört med en 450 4T snurra eller liknande, eller är jag helt ute och fyllestyr? Dessutom är det ju cooolare med 2T :yoparty

Jag vill liksom komma ifrån det här med oljebyte var 5:e timme ( ja jag vet att det finns olja att byta i 2t också), ventiljusteringar, och allt annat småtjafs som man slipper med en 2T. 2T är ju bara att byta kolv då och då, hona lite cylinder, byta lager och köra och vara glad :D

Om det kan vara något, vad är t.ex. en ec reggad på för effekt? Är de lika fördelaktigt reggade som husor som klassar in som mellanhoj direkt, eller är det strypning och skit som ska på? Alternativt är om ni vet någon annan bra busmotard 4T som är billig och bra, håller, jaaaa ni är säkert med liite på vad jag menar.

Sorry om jag verkar lite luddig, ni motardgurus får vägleda mig lite helt enkelt:tungan

Ec 300må vara billig, hålla bra och vara dulig endurohoj men du kommer inte vilja köra den 5mil på gata....

Kör på säger jag.

Tror gasgas'en är reggad som husorna och liknande.
Min ktm 300 är det iaf.

Dom är inte optimala att ligga och köra långa sträckor med, men med tanke på alla andra fördelar så som rolighetsfaktor, inköpspris, servicekostnader så är det lätt värt det.

Min GG är reggad på 18kw effekt och 115kg tjänstevikt så den klarar 0,16-gränsen.

Nu har jag mest bara puttrat på crossbana och endurospår men den har hållit fint för det. Supermoppe på forumet använde sin 300a ganska mycket och han hade inga direkta problem som jag hörde talas om. Det enda jag minns är att en bit av ljuddämparen lossnade efter ett par hundra timmar.

Jag åker i princip bara 2T av olika orsaker. BLA att kostnaderna är grymt my lägre för en 2T kör ca 300 mil per kolv och har aldrig haft problem.

Dock kör ju jag KUNGA märket YAMAHA och det gör nog sitt till:D skämt o sido dom flesta 2T hojar håller bättre än dom nya högvarviga 4T stånkorna, skulle en kolv nypa så tar det 20 minuter att ta av cylinder o kolv.

Lite syra tvätt i några minuter putsa av kolven och se till att ringar går fria så är det bara att dunka samma grejorna igen o ut o åka.

Gör om det med en 4T:huvet rasade en KTM 525 LC4 20,000:- kostade det kolvraset,
Köpte en ny cylinder till min 250WR 2300:- på nicasil profsen 500 för en kolv 120 för packnings satsen och detta är första cylinder bytet sedan 1990, vev o vevlager är perfekta trotts säkert 700-1000 timmars körning.

Lägger man ned lite pengar på BRA oljor så håller 2T i evigheter.

castrol TTS 2T olja
ATF olja i lådan.

mvh

Ec 300må vara billig, hålla bra och vara dulig endurohoj men du kommer inte vilja köra den 5mil på gata....

Nä visst, men vilken offroadmaskin vill man göra det på överhuvudtaget egentligen? :gnissla En jobbarkompis har en husa 650 och han körde en längre sväng och det var inte poppis :tungan

Moddlaren: Precis det jag tänkte på. En 2T är ju som sagt bara kolv och cylinder. Ryker en kolv har man en ny på plats på en timme ^^

Men det verkar ju som att min teori stämmer i alla fall. Då kanske det blir en 300 eller något sådant nästa sommar :D

Nä visst, men vilken offroadmaskin vill man göra det på överhuvudtaget egentligen? :gnissla En jobbarkompis har en husa 650 och han körde en längre sväng och det var inte poppis :tungan

Moddlaren: Precis det jag tänkte på. En 2T är ju som sagt bara kolv och cylinder. Ryker en kolv har man en ny på plats på en timme ^^

Men det verkar ju som att min teori stämmer i alla fall. Då kanske det blir en 300 eller något sådant nästa sommar :D
När det gäller komforten(eller avsaknad av)så spelar det ingen roll om man åker 4t eller blåryk,det är motorkaraktären hos en 250 som gör den så ofattbart tråkig att åka på vägen med.

När det gäller komforten(eller avsaknad av)så spelar det ingen roll om man åker 4t eller blåryk,det är motorkaraktären hos en 250 som gör den så ofattbart tråkig att åka på vägen med.

En EC300 är visserligen lite lugnare i karaktären än en 250 (har iofs inte jämfört Gasgas mot Gasgas där) men de är fortfarande ingen dröm på vägen tycker jag.

Det värsta med 2takt är att man måste blanda soppa, det är en sak med täta tankstopp men det är lite jobbigare att man måste släpa olja hela tiden.

När jag var 18 hade jag 3st GG hemma i garaget. 1st 125EC som jag kört enduroJSM med, 1st 250 EC som skulle bli ersättaren och 1st 200EC som träningscykel. Dessutom hade jag ett motardkit som jag provade på alla cyklarna när tillfälle gavs.

125an var ju kul som leksak istället för den trötta 11kw gatmoppen jag körde och gick fort på gocartbanor. 250 var jättekul för ren huligankörning på kurvig väg men rena döden att köra 2mil på 90-väg dit. Balansfaktorn är anpassad för skogsåka och varvar du så mycket att motorn levererar någon effekt så vibrerar det och dina fingrar domnar bort inom 10min. Till det kommer ett effektregister som är stendött när man inte gasar så mycket att avgasporten är öppen.

Skulle jag vara 18 igen och bara ha 1 cykel för att köra på gata så skulle det då inte bli en EC300. Där finns gott om billiga on/off-road moppar som är lite mindre busiga men 100ggr enklare att leva med...

När jag var 18 hade jag 3st GG hemma i garaget. 1st 125EC som jag kört enduroJSM med, 1st 250 EC som skulle bli ersättaren och 1st 200EC som träningscykel. Dessutom hade jag ett motardkit som jag provade på alla cyklarna när tillfälle gavs.

125an var ju kul som leksak istället för den trötta 11kw gatmoppen jag körde och gick fort på gocartbanor. 250 var jättekul för ren huligankörning på kurvig väg men rena döden att köra 2mil på 90-väg dit. Balansfaktorn är anpassad för skogsåka och varvar du så mycket att motorn levererar någon effekt så vibrerar det och dina fingrar domnar bort inom 10min. Till det kommer ett effektregister som är stendött när man inte gasar så mycket att avgasporten är öppen.

Skulle jag vara 18 igen och bara ha 1 cykel för att köra på gata så skulle det då inte bli en EC300. Där finns gott om billiga on/off-road moppar som är lite mindre busiga men 100ggr enklare att leva med...

Till exempel...? Vill ha alla bra alternativ ;)

Jag är ju van att åka 2t 125:a med väldigt enformigt register, men en större kanske är mkt värre? Sen blir det väl en 300 om något eftersom det är mer vrid och lite bättre register om jag fattat rätt.

Det där med vibrationer hade jag inte tänkt på, men en sådan sak kan jag nog leva med. Annars får man väl sälja iväg den :gnissla

Till exempel...? Vill ha alla bra alternativ ;)

Jag är ju van att åka 2t 125:a med väldigt enformigt register, men en större kanske är mkt värre? Sen blir det väl en 300 om något eftersom det är mer vrid och lite bättre register om jag fattat rätt.

Det där med vibrationer hade jag inte tänkt på, men en sådan sak kan jag nog leva med. Annars får man väl sälja iväg den :gnissla

En CRM går inte att jämföra med en racemoppes effektregister eller vibrationer. JA en 250-300 endurocykel vibrerar väldigt mycket vid gatåka.

Vad skall du använda cykeln till?

Vibrationerna är inget jag lider av iaf.
Köra med högsta möjliga drevning på min, gör säkert sitt.

Men en race motard är i princip bara roliga att svina i stan och köra på extremt kurviga vägar med.

Och endel skruvande får du räkna med, om man vill hålla den i topptrim och undvika ras.

Du har inte kollat på de lite tyngre motarderna, typ 640 eller ttr 600?

Men en race motard är i princip bara roliga att svina i stan och köra på extremt kurviga vägar med.

Och endel skruvande får du räkna med, om man vill hålla den i topptrim och undvika ras.

En CRM går inte att jämföra med en racemoppes effektregister eller vibrationer. JA en 250-300 endurocykel vibrerar väldigt mycket vid gatåka.

Vad skall du använda cykeln till?

Nä det förstår jag, men den är rätt jobbig att sitta och puttra på också när det blir lite landsväg :)

Det blir ju mest bus helt klart, vad ska man annars ha motard till? :D Sen kanske åka till jobbet på sommarn när det är nice ute. Inte omöjligt att enduropuckar åker på och tar en repa i grustaget här i krokarna heller om jag känner för det ;)

Jo visst blir de en del skruva, det är jag helt med på ;) Vill bara slippa allt jefla 4T rassel pill gärna om det ska skruvas mycket.

Kollat lite på lc4/640 och sådant men har blivit lite avskräckt där. Dyra renoveringar och liknande har det viskats en del om. ttr har jag inte kikat på, men den känns lite sneak i mina ögon :D Vill ha lc och usd gaffel :D

Varför skulle en 250 vara tråkig??? det finns 100tals sätt att väldigt enkelt modifiera en 2T så den är hur trevlig som helst på väg.

Min är om portad så registret är utjämnat och man känner aldrig när avgas porten öppnar utan den är mera av ett ånglok, Bara växer sig starkare ju högre rpm stiger.

om man kan sitta längst fram vid tanken och hojen hissar fronten på dom 4 första växlarna när motorn varvar upp utan att rycka i styre då finns det lite pulver tror jag i allafall.

Sedan när man portar om så drar dom ju bara hälften av bränslet mot original, som EX lågfart från 45 ner till 17,5 efter portning det gör gott vid jämn fart på vägen.

min toppar ca 160 o det räcker gott o väl, upp till ca 150 går det såpas fort att dom stora 4T stånkorna hänger inte med över huvud taget.

Hur den nya 360cc öhlins/noleen motorn blir med samma tankar i utseende kommer nog att bli spännande. I usa körde dom 1000 meters sand ovaler på stränderna PÅ VÅT sand o toppade 100 miles på dom korta rakorna.

2T:yoparty:yoparty:Bugar

mvh

Varför skulle en 250 vara tråkig??? det finns 100tals sätt att väldigt enkelt modifiera en 2T så den är hur trevlig som helst på väg.

Min är om portad så registret är utjämnat och man känner aldrig när avgas porten öppnar utan den är mera av ett ånglok, Bara växer sig starkare ju högre rpm stiger.

om man kan sitta längst fram vid tanken och hojen hissar fronten på dom 4 första växlarna när motorn varvar upp utan att rycka i styre då finns det lite pulver tror jag i allafall.

Sedan när man portar om så drar dom ju bara hälften av bränslet mot original, som EX lågfart från 45 ner till 17,5 efter portning det gör gott vid jämn fart på vägen.

min toppar ca 160 o det räcker gott o väl, upp till ca 150 går det såpas fort att dom stora 4T stånkorna hänger inte med över huvud taget.

Hur den nya 360cc öhlins/noleen motorn blir med samma tankar i utseende kommer nog att bli spännande. I usa körde dom 1000 meters sand ovaler på stränderna PÅ VÅT sand o toppade 100 miles på dom korta rakorna.

2T:yoparty:yoparty:Bugar

mvh
Det finns inte en enda modifiering om skulle få mig att välja min 250 före en fyrtaktsstånka som gathoj.Om din hemfilade 250 piskar det mesta upp till 150 gissar jag att det är Mingves du kört ikapp med...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86478

Hej

vet ej vem mingves är men han har problem i vilket fall:brinnerup

Jag har allt haft ett antal 4T stånkor yamaha husa ktm husqvarna
men ingen är lika rolig som min nuvarande WR.

Sedan att jag filar skälv spelar det noen roll??? hur många köper en normeks fil för 40,000+ om man inte vet vad man gör??

min lilla 69cc dragster ger 26,5 hp o 10,5nm vid måttliga 13,500 rpm karar 9,22 på 201 meter tot vikt med mej ca 134kg,
Hemma filad den med:tummenupp

Tyvärr verkar det inte finnas så många som förstår potensialen i en 2T motor, enkla, billiga, driftsäkra som få, o sjukt trim vänliga.

lite bilder från min alldeles egen broms bänk.

ett par bilder på min dragster

en bild på min ny hem filade torrkoppling på moppen

samt några pipor som man bygger ett 20,tal varje gång man tar ut lite mera pulver, ett rent nöje varje gång

mvh

Det finns inte en enda modifiering om skulle få mig att välja min 250 före en fyrtaktsstånka som gathoj.Om din hemfilade 250 piskar det mesta upp till 150 gissar jag att det är Mingves du kört ikapp med...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86478

Bifogat

• 27 hp rt.jpg
    27 hp rt.jpg
    237.8 KB · Visningar: 79
  • broms bänk 24.JPG
    broms bänk 24.JPG
    47.3 KB · Visningar: 62
  • broms program 1.jpg
    broms program 1.jpg
    243.8 KB · Visningar: 65
  • normal_DSC_0118.jpg