-

Det handlar inte endast om brandfarliga vätskor. Rent generellt får man inte ha fordon i sin lägenhet eller på balkongen. Får bostadsrättsföreningen veta det och är tjuriga så kan det bli mycket liv. Är det hyresrätt så är det skäl för vräkning. Men jag har själv haft en RD500 på balkongen på sjunde våningen och en bekant till min mor hade en chopper i köket i tio år. Sköter man det snyggt och inte startar hojen och håller på så brukar det inte vara några problem. Det brukar dock lukta en del, trots att man tömmer bensin och olja.

Det handlar inte endast om brandfarliga vätskor. Rent generellt får man inte ha fordon i sin lägenhet eller på balkongen. Får bostadsrättsföreningen veta det och är tjuriga så kan det bli mycket liv. Är det hyresrätt så är det skäl för vräkning. Men jag har själv haft en RD500 på balkongen på sjunde våningen och en bekant till min mor hade en chopper i köket i tio år. Sköter man det snyggt och inte startar hojen och håller på så brukar det inte vara några problem. Det brukar dock lukta en del, trots att man tömmer bensin och olja.

Bara ställa ut en hink med Ajax så luktar det friskt och fräscht :hihi

Hmm kanske skulle städa mitt stora källarförråd jag har i huset. Låter som om jag skulle kunna tjäna en del på att hyra ut det för MC-förvaring istället. Ny affärside :banana

Kan vara bra att veta att en "tömd" tank är bra mycket mer lättantändlig och explosiv än en full tank. För dom som vill försöka göra detta på ett bra sätt. :hej

Vill man tömma den på riktigt bör man montera den upp och ned i åtminstone någon vecka på en plats med god ventilation för att garantera att alla ångor försvinner.

Jo. visserligen är det ångorna som är explosiva. Bensinen i sig bara brinner. Men den ånga som blir kvar i en tömd tank räcker inte till för att spränga den och om man inte har tanklocket öppet så är risken att man ska råka tända eld på det väldigt liten. Öppnar man så späds ångorna ut rätt bra och bensin är explosivt bara i ett ganska smalt spann. Det är därför man måste vara såpass noga med bränsle-luft förhållandet till motorn när man vill att den ska gå.

Om du har en tom tank och mot förmodan lyckas tända eld på det så kommer det bara att bli en poff. Inte tillräckligt för att skada någon eller något som inte befinner sig väldigt nära öppningen till tanken.
Har du hojen fulltankad och det skulle börja brinna i huset så gör 20 liter bensin att det blir rätt mycket jobbigare att släcka och det riskerar att accelerera bandförloppet såpass att det ökar risken att drabba fler omkringliggande lägenheter.
Och skulle det visa sig vid utredningen att man haft bensin i lägenheten och det kan misstänkas att det bidrog till att förvärra följderna så kan man nog tryggt räkna med att försäkringsbolaget gärna testar att skjuta över en del av ansvaret på den som hade bensinen hemma. Vilket kan bli dyrt om dom mot förmodan lyckas med det. Men det skulle i vilket fall vara rätt jobbigt att börja dra en rättsprocess för att komma undan och lyckas bevisa att "bensinen i min motorcykel minsann inte bidrog till allvarligare följder än det skulle blivit annars"

Sen är ju förstås frågan när blir en hög med delar ett fordon...

ImageUploadedByTapatalk1441031663.041868.jpg

Jo. visserligen är det ångorna som är explosiva. Bensinen i sig bara brinner. Men den ånga som blir kvar i en tömd tank räcker inte till för att spränga den och om man inte har tanklocket öppet så är risken att man ska råka tända eld på det väldigt liten. Öppnar man så späds ångorna ut rätt bra och bensin är explosivt bara i ett ganska smalt spann. Det är därför man måste vara såpass noga med bränsle-luft förhållandet till motorn när man vill att den ska gå.

Om du har en tom tank och mot förmodan lyckas tända eld på det så kommer det bara att bli en poff. Inte tillräckligt för att skada någon eller något som inte befinner sig väldigt nära öppningen till tanken.
Har du hojen fulltankad och det skulle börja brinna i huset så gör 20 liter bensin att det blir rätt mycket jobbigare att släcka och det riskerar att accelerera bandförloppet såpass att det ökar risken att drabba fler omkringliggande lägenheter.
Och skulle det visa sig vid utredningen att man haft bensin i lägenheten och det kan misstänkas att det bidrog till att förvärra följderna så kan man nog tryggt räkna med att försäkringsbolaget gärna testar att skjuta över en del av ansvaret på den som hade bensinen hemma. Vilket kan bli dyrt om dom mot förmodan lyckas med det. Men det skulle i vilket fall vara rätt jobbigt att börja dra en rättsprocess för att komma undan och lyckas bevisa att "bensinen i min motorcykel minsann inte bidrog till allvarligare följder än det skulle blivit annars"

Han jag känner som skulle svetsa en tank som var sagd att den var ordentligt avgasad
kan intyga att det säger mer än puff när den går i luften...

Han jag känner som skulle svetsa en tank som var sagd att den var ordentligt avgasad
Ett oljefat 195l + 0.5 dl bensin + värme => explosion.
Ena fatgaveln lossnar och flyger ca 100m upp i luften enl 20 vittnen.
Avgasning? Ja tack....
Sen dess, has det här viss respekt för behållare fyllda med brännbara gaser.:fakta
Vilket nog också var meningen med demonstrationen....

(en demonstration som sannoikt är strängt förbjuden idag...:D)

JA. Visst kan det poffa ganska bra. Såpass att det kanske kan bli skador på tanken och det kan nog vara ganska otrevligt om det händer när man sätter sig och försöker svetsa i tanken.
Men det är knappast på nivån att det skulle påverka ett brandförlopp. Har man fått brand i lägenheten så att det antänder tanken så gör den lilla mängd gas man har i tanken inte vare sig till eller från för brandförloppet. Har du 20 liter bensin i tanken så brinner det ju rätt bra och kan ju leda till att brandförloppet får ett rätt mycket häftigare förlopp. En bostad blir ju övertänd tillräckligt fort utan att man hjälper den med bensin.

Last edited:
Drar upp denna igen då jag också hade tänkt köra in "damen" i lägenheten. Turligt nog bor jag på botten så bara bränna in med hojen :-)

Men ni med erfarenhet av detta. Hur blir lukten i lägenheten när den stått ett tag? Har en känslig "väninna"...

/PeterDeleter

Lukten försvinner. Har haft fem olika hojar i lägenheten under de senaste tio åren. Ett par båtmotorer också. Minns inte riktigt hur lång tid det tar innan lukten försvinner. Nu tycker jag ju att det luktar gott. Sedan beror det på hur mycket man meckar, t ex oljebyten och rengöring av förgasare etc.

Lukten försvinner. Har haft fem olika hojar i lägenheten under de senaste tio åren. Ett par båtmotorer också. Minns inte riktigt hur lång tid det tar innan lukten försvinner. Nu tycker jag ju att det luktar gott. Sedan beror det på hur mycket man meckar, t ex oljebyten och rengöring av förgasare etc.

Nja... Lukten försvinner inte. Man vänjer sig. :näsblod

Ska prova täppa igen ljuddämparna och se ifall det hjälper.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!