26% förlust i tändspole.

Two stroke man skrev:
2604989 Dom verkar tro att spolen ger 26% förluster på bakhjulet! Men så är det ju inte!

Nä jag misstänkte det oxå... men som sagt, så är det ju inte, och så länge motorn går rent på alla varvtal så är det ingen ko på isen!

Sen att spolar råkar ut för kortslutning internt osv, det är en annan historia.

Bullshit ?! Vem f-n bryr sig om verkningsgraden i en tändspole ?? Och varför ?

Alltihopa låter som en anka/missförstånd/aprilskämt i mina öron.
/u

Att man tappar effekt i sekundärlindningen i en tändspole beror sannolikt på att några av lindningarna har bryggat så man tappat antal effektiva varv.
Sedan är det intressant att veta om det är ström eller spänning som fattas, alternativt båda två.

Att en tändspole har en on/off-funktion är inte sant. Med en dålig tändspole kan man helt enkelt blåsa ut gnistan pss att den inte orkar antända bränsleblandningen på rätt sätt. Den kan ändå fungera på vissa varv.

Det finns på bilsidan ett antal seriösa trimmare. Ingen av dem skulle drömma om att trimma en bil utan att dessutom sätta in en högeffektspole. De dyraste, där du kan portionera ut ett antal gnistor under en förbränningscykel, kostar multum, men eftersom de säljs så förutsätter jag att man har verifierat deras goda inverkan på effekten.

Mekanikern skulle ha förklarat lite bättre hur han upptäckte bristen, vad det troliga scenariet för spolens framtida liv är och vad han rekommenderar och på vilka grunder.

Om jag t ex har gjort en haveriutredning, är ganska säker på vad som orsakat problemet, beskrivit det, osv så skulle jag bli hängd om jag inte också lämnade mina rekommendationer för hur man åtgärdar/förhindrar liknande problem och dessutom talar om varför jag tycker så.

Hojen går helt ok, inte ojämt på något vis.
Och visst man kan inte få 0% i förlust. Men om en tändspole förväntas leverera en viss spänning på sekundärsidan så kan man utgå från det värdet och säga att den har 26% mindre spänning än förväntat, eller?
Jag tror det är detta han syftar på. Men jag ska ta och kolla upp exakt vad det är han menar.
Och personligen kan jag mycket väl tänka mig att en tändspole kan tappa effekt men fortfarande funka.
Så visst ska man nog bry sig tror jag. Om man vet att man tappar hk så tycker jag inte att det känns obetydligt.

elwe skrev:
2606726 Att man tappar effekt i sekundärlindningen i en tändspole beror sannolikt på att några av lindningarna har bryggat så man tappat antal effektiva varv.
Sedan är det intressant att veta om det är ström eller spänning som fattas, alternativt båda två.

Att en tändspole har en on/off-funktion är inte sant. Med en dålig tändspole kan man helt enkelt blåsa ut gnistan pss att den inte orkar antända bränsleblandningen på rätt sätt. Den kan ändå fungera på vissa varv.

Det finns på bilsidan ett antal seriösa trimmare. Ingen av dem skulle drömma om att trimma en bil utan att dessutom sätta in en högeffektspole. De dyraste, där du kan portionera ut ett antal gnistor under en förbränningscykel, kostar multum, men eftersom de säljs så förutsätter jag att man har verifierat deras goda inverkan på effekten.

Mekanikern skulle ha förklarat lite bättre hur han upptäckte bristen, vad det troliga scenariet för spolens framtida liv är och vad han rekommenderar och på vilka grunder.

Om jag t ex har gjort en haveriutredning, är ganska säker på vad som orsakat problemet, beskrivit det, osv så skulle jag bli hängd om jag inte också lämnade mina rekommendationer för hur man åtgärdar/förhindrar liknande problem och dessutom talar om varför jag tycker så.

Ja det är tveklöst så att en felaktig eller unnderdimensionerad spole orsakar tändmissar vid höga cylindertryck men fungerar bra annars. Tändsystem med multipla gnistor används för att få igång och hålla liv i maskiner med mycket överlapp på kammar, stora insugskanaler mm. Funktonen med multipla gnistor brukar sedan upphöra vid t.ex 4000 rpm för att ge spolen maximal möjlighet att tömma laddningen till nästa avfyrning, som vid högre varv vanligen görs med en högeffektpuls per tändtillfälle.

Berätta då hur man mäter effekt(förlust) på en tändspole. Och vad som menas med det i detta sammanhang ?
Ingår det i normal service ? Iaf är det väl ett välkänt stdförfarande, fast jag inte hört talas om det (förrän nu).
/u

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...