2606726 Att man tappar effekt i sekundärlindningen i en tändspole beror sannolikt på att några av lindningarna har bryggat så man tappat antal effektiva varv.
Sedan är det intressant att veta om det är ström eller spänning som fattas, alternativt båda två.
Att en tändspole har en on/off-funktion är inte sant. Med en dålig tändspole kan man helt enkelt blåsa ut gnistan pss att den inte orkar antända bränsleblandningen på rätt sätt. Den kan ändå fungera på vissa varv.
Det finns på bilsidan ett antal seriösa trimmare. Ingen av dem skulle drömma om att trimma en bil utan att dessutom sätta in en högeffektspole. De dyraste, där du kan portionera ut ett antal gnistor under en förbränningscykel, kostar multum, men eftersom de säljs så förutsätter jag att man har verifierat deras goda inverkan på effekten.
Mekanikern skulle ha förklarat lite bättre hur han upptäckte bristen, vad det troliga scenariet för spolens framtida liv är och vad han rekommenderar och på vilka grunder.
Om jag t ex har gjort en haveriutredning, är ganska säker på vad som orsakat problemet, beskrivit det, osv så skulle jag bli hängd om jag inte också lämnade mina rekommendationer för hur man åtgärdar/förhindrar liknande problem och dessutom talar om varför jag tycker så.