26% förlust i tändspole.

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har haft min SX9R -97 innne på service och den killen som gjorde servicen är mycket seriös och bra. Han hade mätt upp att tändspole 1 eller om det var 2 som försörjer cylinder 1 och 4 med gnistor har 26% effektförlust.
26% låter mycket i mina öron. Men är det så mycket när hästkrafterna väl kommer till bakhjulet? Man kan köra så sa han.
Bör man byta? Någon som vet kostnaden på en sådan?

Maggelito skrev:
2603642 Jag har haft min SX9R -97 innne på service och den killen som gjorde servicen är mycket seriös och bra. Han hade mätt upp att tändspole 1 eller om det var 2 som försörjer cylinder 1 och 4 med gnistor har 26% effektförlust.
26% låter mycket i mina öron. Men är det så mycket när hästkrafterna väl kommer till bakhjulet? Man kan köra så sa han.

Sa han på vilken sätt han konstaterade att spolen har 26% förlust? Drar den X % mindre ström på primärsidan, eller vet du vad som ligger till grund för värdet 26%?

Skulle en sån pryl börja strula så skulle då jag byta den, hojen går inte utan och jag skulle inte vilja bli stående pga en sån sak, som jag redan visste om.
Och det borde inte vara några som helst problem att få tag på såna på landets skrotar! :tummenupp

Hur mycket förlust har den andra spolen då?

Antar att du har två spolar med vardera 2 tändkablar...

Den andra spolen var helt ok med 0% i förlust.
Vad jag förstod av det han sa så var det på sekundärsidan som det saknades 26%.

Jag är ingen hojexpert men jag tycker nog att min ZX9R borde prestera lite mer än vad den gör med sina 140hk. Jag har även en GSX-R750 -90 som jag tycker är lite roligare att köra. Anledningen till att den är lite roligare att köra är att den har lite mer av en ketchupeffekt när man kommer över 7000 varv.
Den effekten har jag inte riktigt på ZX9R:en? Men det kanske beror på skillnaden i kubik och hk? ZX9R:en presterar ju inte tråkigt på hastighetsmätaren om man säger så! :yoparty

Maggelito skrev:
2603642 Jag har haft min SX9R -97 innne på service och den killen som gjorde servicen är mycket seriös och bra. Han hade mätt upp att tändspole 1 eller om det var 2 som försörjer cylinder 1 och 4 med gnistor har 26% effektförlust.

låter ju lite löjligt att en mekaniker säger 26% effekt förlust på en tändspole
fungerar dom så är det bara att köra !!! jävla dille att mäta effektförlust på en tändspole som är byggd specifikt för motorn ??? ,, byt ej om motorn går rent o fint .

byt i stället mekaniker.

Jag kan nog tro på det han säger. Det kan säkert finnas effektförluster.
Han gör inte detta för att sälja mer grejer till mig. Jag "känner" honom och vet att han skruvat isär Kawasakis sen han föddes.

Maggelito skrev:

??????

Jeg har ALDRI hørt om 26% effektforlust i en tandspole.

Hvis du har 140RWHP har du ingen problem med din sykkel.

Bytt mekaniker.

Og jeg har også mekka på Kawasaki ( og Suzuki, Honda, Yamaha + div ) de siste 30 årene...

Maggelito skrev:

Tändspolar är oftast antingen hela eller helt döda och så länge hojen inte misständer eller har tappat någon cylinder är spolarna OK. Det som brukar ge sig med tiden är tändkablar och tändhattar, speciellt om det finns inbyggda motstånd i tändhattarna. Om maskinen går som den ska men kablarna är i dåligt skick brukar det gå att byta kablar och tändhattar till en billig peng och sedan ha prylarna på topp igen och slippa framtida problem. Om din mek har mätt skillnad i resistans på sekundärsidan beror det sannolikt på taskiga kablar eller anslutningar.

Maggelito skrev:
2603642 ...den killen som gjorde servicen är mycket seriös och bra. Han hade mätt upp att tändspole 1 eller om det var 2 som försörjer cylinder 1 och 4 med gnistor har 26% effektförlust.
26% låter mycket i mina öron. Men är det så mycket när hästkrafterna väl kommer till bakhjulet? Man kan köra så sa han. ...
Den "meken" skulle jag vilja snacka med!!!
Vad menar han egentligen??? Vet han det ens själv eller vill han bara impa på en ovetande kund? :confused:
(Har han mätt resistansen på sekundärlindningen kan den utan att något är fel variera +-20%....)

Det skulle vara intressant att veta vad mekanikern egentligen menar. Jag tror som andra här att det är lite svårt att mäta upp effektförlusten. Det kan vara så att spänningen är 26% lägre. Det sitter väl en tändbox på hojen och då transistortändning, vilket gör att gnistan är som den ska vara, även om tändspolen inte riktigt ger det den borde. Om den inte misständer är det bara att köra vidare och vara glad.

Att effektförlusten skulle sitta i kablarna ser jag som mycket osannolikt, en kabel funkar oftast som den ska eller är det avbrott. Det gäller dock inte tändkablar.

Maggelito skrev:
2603969 Jag har140hk enligt pappret men i verkligheten vet jag inte? Jag har inte bänkat den.

Om modellen har 140 angivna hp vilket vanligen är på veven och med lite fabriksljug, kan den t.ex ligga på 115 hp på bakhjulet vilket inte skapar någon missil. Hojtillverkarna brukar dock kompensera för detta genom att ha extremt hög missvisning på hastighetsmätaren. Det är inte ovanligt att lite äldre hojar visar t.ex. 290 vid 255 enligt GPS.

Effekt förlusten är lätt att beräkna, och ALLA grejer har effektförluster.
Därför tycker jag att det mest anmärkningsvärda påståendet i historien är att spole 2 har 0% effektförlust! :)
HADE den haft det, ja då kan vi även uppfinna evighetsmaskinen.

Effektförlusten i en spole transformeras till värme.
Känn på en spole som varit igång ett tag - den blir varm.
26% låter inte farligt.
0 däremot: Omöjligt.
Ja om inte spole två har supraledare förståss! ;)

Edit:Sen förstår jag inte varför ni blandar in hästkrafter, bakhjulshästar osv i sammanhanget?
Misständer hojen?

Om inte: B happy och "if it works: Don't fix it!"

Last edited:
Det enda jag kan tänka mig kan räknas i "förlust" är att han har mätt upp spolen med en högspänningstestare och då mätt överslagsspänningen och jämfört den med en spole som är okej.

Dr.Bike skrev:
2604653 Effekt förlusten är lätt att beräkna, och ALLA grejer har effektförluster.
Därför tycker jag att det mest anmärkningsvärda påståendet i historien är att spole 2 har 0% effektförlust! :)
HADE den haft det, ja då kan vi även uppfinna evighetsmaskinen.

Effektförlusten i en spole transformeras till värme.
Känn på en spole som varit igång ett tag - den blir varm.
26% låter inte farligt.
0 däremot: Omöjligt.
Ja om inte spole två har supraledare förståss! ;)

Edit:Sen förstår jag inte varför ni blandar in hästkrafter, bakhjulshästar osv i sammanhanget?
Misständer hojen?

Om inte: B happy och "if it works: Don't fix it!"

Dom verkar tro att spolen ger 26% förluster på bakhjulet! Men så är det ju inte!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP